قبل از خرید پاوربانک به چه مواردی دقت کنیم؟

قبل از خرید پاوربانک به چه مواردی دقت کنیم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در چند سال گذشته پاوربانک به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات جانبی موبایل تبدیل شده است. اما در هنگام خرید پاوربانک باید به موارد زیادی توجه کنید تا محصول مناسب با نیازتان را خریداری کنید. دراین مقاله قصد داریم به معرفی شارژر همراه بپردازیم و مواردی که باید هنگام خرید پاوربانک در نظر بگیرید را بررسی کنیم.

تاریخچه ورود پاور بانک

مرحله رشد و توسعه پاوربانک به سال‌های 2001 تا 2009 مربوط می‌شود و نخستین بار در سال 2011 در نمایشگاه بین المللی مصرف کنندگان تجهیزات الکترونیکی در لاس وگاس به عنوان یک اختراع نوین ثبت شد. بر همین اساس برخی از تیم‌های حرفه‌ای شروع به تحقیق و توسعه فناوری پاوربانک کردند.

فناوری باتری پلیمری در سالهای 2006 تا 2009 به پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید پاوربانک دست یافت و قابلیت ها و کاربرد های زیادی را برای این محصول به وجود آورد از جمله ظرفیت، نرخ تبدیل و سازگاری، امکان مقایسه برای مشتریان و افزایش قدرت انتخاب بهترین پاوربانک در بین پاوربانک‌های مختلف.

به طور کلی، با درگیرشدن تامین کنندگان قوی در زمینه تولید این محصول، فناوری کنترلی، کاربرد باتری و همچنین لوازم جانبی مانند پورت‌های مختلف، صنعت تولید پاوربانک با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواجه شد و بازار فروش این محصول را رونق داد.

پاوربانک چیست؟

پاور بانک ها از محصولات بسیار ضروری و پردازنده های قدرتمند هستند. امروزه، بیشتر گوشی ها دوام بالایی در ذخیره ی باتری دارند اما این بدان معنا نیست که از خرید یک پاور بانک مناسب اجتناب نمایید. مخصوصا اشخاصی که با گوشی های خود کار میکنند یا حتی بازی، به یک پاوربانک قدرتمند جهت رفع نیاز های شارژی خود نیازمند هستند.

با داشتن یک پاور بانک همیشه گوشی شما شارژ کافی دارد. با داشتن یک پاوربانک میتوانید به راحتی از خانه دور شوید یا به کمپ بروید و خوش بگذرونین بدون اینکه نگران تموم شدن شارژ گوشی هوشمند خود باشید. به علاوه، تنها تلفن های هوشمند نیستند که میتوانند از پاور بانک استفاده کنند بلکه تبلت ها، دوربین های دیجیتال و بلندگوهای بلوتوث نیز میتوانند از خدمات پاور بانک و شارژر پاور بانک استفاده نماید.

چند نمونه از بهترین پاوربانک های یونیوو

پاوربانک 20000 میلی آمپری UN20 Pro

پاوربانک 10000 میلی آمپری UN10 Pro

 

پاوربانک 10000 میلی آمپری UN10W

 

در اینجا، این سوال به وجود می‌آید که ” چه مدل پاوربانکی بخرم ” ؟

در حقیقت، شما در تلاش برای متعادل و هم تراز کردن مواردی مانند، اندازه، سرعت، ظرفیت و قیمت هستید. قوانین ساده ای نیز برای خرید تمام محصولات برقی وجود دارد ” هرچه هزینه کمتر بدهید، کاربرد و کیفیت محصول شما کمتر است” . انواع شارژر های پاور بانک عبارتند از:

پاوربانک های ارزان قیمت

ارزان ترین و کوچک ترین پاوربانک ها ظرفیتی بین 2500 میلی آمپر تا 10 هزار میلی آمپر بر ساعت دارند. امروزه، ما به کاربران پیشنهاد میدهیم تا از استفاده پاوربانک های 5000 میلی آمپر بر ساعت خودداری کنند، زیرا شارژ کافی را نگه نداشته و در نتیجه نمیتوانند به صورت کامل گوشی هوشمند شمارا شارژ نمایند.

پاوربانک های متوسط

پاور بانک هایی که دارای 10 هزار- 20 هزار میلی امپر بر ساعت ظرفیت هستند و میتوانند از طریق یو اس بی به هر وسیله ی برقی متصل شوند، در دسته ی پاور بانک های متوسط قرار میگیرند. باتری های 20000 میلی امپر بر ساعت میتوانند تقریبا کافی باشند، اما وزن انها نیز بسیار بالاست و حداقل 50 درصد سنگینی دارند.

پاوربانک های گران قیمت

پاور بانک های گران قیمت تر از ظرفیت 20 هزار اکپر بر ساعت شروع میشوند و تا 26.800 میلی امپر بر ساعت ادامه دارند. این شارژر پاور بانک ها به اتصال به یو اس بی خیلی سریع میتوانند وسایل برقی شمارا شارژ نمایند. مهم ترین مزیت این شارژر پاور بانک ها این است که همزمان میتوانند چندین دستگاه را شارژ و در اخر هفته هنوز هم ظرفیت داشته باشند.

 

ویژگی های مهمی که قبل از خرید پاور بانک باید بررسی کنید

پاور بانک ها به تنهایی شامل اشکال، قابلیت و کاربرد های متنوع هستند. به همین دلیل، انتخاب یک پاوربانک مناسب یکی از سخت ترین مسائل روز است، برای انتخاب یک پاور بانک مناسب به موارد زیر توجه نمایید:

·         ظرفیت باتری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پاوربانک ظرفیت آن است. در نظر بگیرید که برای کاربرد شخصی خود به چه ظرفیتی نیاز دارید،‌ برای مثال تبلت به ظرفیت بالاتری از گوشی هوشمند نیازمند است. برای این کار میتوانید ظرفیت باتری دستگاه خود را چک کنید.

میزان شارژ با میلی‌آمپرساعت (‌mAh) اندازه‌گیری می‌شود. در نتیجه یک باتری 1000 mAh، در یک ساعت 1000 میلی‌آمپر تامین می‌کند، یعنی 1 آمپر در هر ساعت. شاید گوشی‌هایی قدیمی ظرفیتی پایین‌تر از 1000 mAh داشته باشند، ‌اما اسمارت‌‌فون‌های جدید تا ‌3000 mAh و بیشتر ظرفیت دارند. برای یک‌ بار شارژ کامل، پاوربانک باید ظرفیتی کمی بیشتر از ظرفیت باتری دستگاه مورد نظرتان داشته باشد. اگر باتری گوشی شما سریع خالی می‌شود همراه داشتن یک پاوربانک با ظرفیت بالا می‌تواند تا حد زیادی استرس شما را بابت خاموش شدن گوشی از بین ببرد.

·         جریان خروجی پاوربانک

یکی دیگر از مشخصات پاوربانک خوب این است که با چه نرخی می‌تواند فرایند شارژ را انجام دهد. این پارامتر روی زمان شارژ تاثیر مستقیم دارد، یعنی هرچه جریان کمتر باشد، مدت زمان بیشتری برای شارژ لازم است.

با توجه به شارژر اصلی دستگاهتان می‌توانید جریان خروجی مناسب را پیدا کنید. برای مثال دستگاه‌های USB کوچک تنها در حدود 0.5 میلی‌آمپر نیاز دارند ولی این عدد برای گوشی‌‌ها تقریبا ‌1 آمپر و در تبلت‌ها به حدود 2 آمپر می‌رسد. حالا اگر دستگاه شما قابلیت فست شارژ داشته باشد، این عدد بالاتر رفته و مثلا به 3 آمپر می‌رسد، پس باید دقت کنید شارژر همراهی با خروجی جریان بالا خریداری کنید.

به این نکته توجه کنید که اگر پاوربانک‌تان دو یا چند خروجی داشته باشد، ممکن است نتواند بطور همزمان در حداکثر جریان شارژدهی کند.

·         تعداد پورت‌ها

نکته بعدی که در راهنمای خرید پاوربانک باید به آن توجه کنید تعداد پورت‌های خروجی است. پاوربانک‌های قدیمی‌تر تنها یک پورت شارژ دارند، اما با استفاده بیشتر و بیشتر از دستگاه‌های مختلف حالا پاوربانک‌ها معمولا دارای دو پورت و حتی بیشتر هستند. فقط باید دقت کنید هنگام شارژ همزمان دو یا چند دیوایس جریان خروجی بین آن‌ها تقسیم می‌شود و سرعت شارژدهی را پایین خواهد آورد.

·         اندازه و وزن

این دو آیتم برای حمل و نقل دستگاه خیلی مهم است، علی‌الخصوص اگر مدام در حال جابجایی و سفر باشید. با توجه به این که هرچه ظرفیت پاوربانک بالاتر باشد ابعاد و وزن آن هم بالا می‌رود، ممکن است تصمیم بگیرید برای کارهای روزمره و شارژ تنها یک گوشی هوشمند یک شارژر با ظرفیت پایین‌تر اما جمع‌ و جور و سبک‌تر انتخاب کنید.

·         نوع باتری

باتری شارژرهای همراه ممکن است لیتیوم­-یونی یا لیتیوم-پلیمری باشند. این دو نوع از بیشتر جهات به هم شبیه‌اند و تفاوت‌های بسیار کمی دارند. باتری‌های لیتیوم­-یونی چگالی توان بالاتری دارند و اثر حافظه در آن‌ها کمتر است (این همان عاملی است که باعث می‌شود باتری‌ها به مرور زمان سخت‌تر شارژ شوند). در مقابل باتری لیتیوم-پلیمری انعطاف بیشتری در اندازه و شکل دارند و طول عمرشان هم بیشتر است،‌ همچنین وزن سبک‌تری هم دارند.

·         نوع پورت شارژر

نوع خروجی در بیشتر پاوربانک‌ها یکسان بوده و از نوع USB Type A است، ولی پورت ورودی می‌تواند Micro-USB، Type-C و یا لایتنینگ باشند که مورد آخر اجازه می‌دهد با شارژر آیفون هم بتوانید پاوربانک را شارژ کنید. میتوانید این مورد را با شارژر تلفن همراهتان هماهنگ کنید تا مجبور نباشید برای شارژ پاوربانکتان سیم جداگانه تهیه کنید. راهنمای خرید کابل شارژر را هم بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع کابل شارژر و کیفیت هر کدام به دست بیاورید.

 

عوامل موثر در نگهداری پاوربانک

پاور بانک هارا باید در معرض دمای بسیار بالا نگهداری کنید. زیرا در محیط های بسیار گرم ممکن است طی واکنش های شیمیایی داخلی خراب و تخریب شوند و حتی در شرایطی ممکن است منفجر و باعث آتش سوزی شوند. در صورتی که تمایل دارید پاور بانک را برای مدت طولانی بلااستفاده نگهدارید باتری انرا حداکثر 60 درصد شارژ کنید تا طول عمر این مصول افزایش یابد.

 

جمع بندی

با توجه به موضوع گسترس فناوری های روز در تمام موارد به ویژه شارژر پاوربانک، بازار تولید پاور بانک روز به روز در پی تولید انواع مدل های این محصولات است.

افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند به شدت به پاوربانک نیاز دارند. مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های تفریحی باید به ارائه خدمات شارژ مجهز باشند. علاوه بر این، با عملکرد و طراحی‌های ویژه در پاوربانک، می‌توان از آن به عنوان یک هدیه مناسب استفاده کرد.
در حال حاضر استفاده از انواع پورت USB، چراغ قوه، وای‌فای و پورت شارژ سریع QC 3.0، ویژگی‌هایی هستند که در پاوربانک‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، برای بهبود نرخ تبدیل و کارایی شارژ، برخی از پاوربانک‌ها دارای دو یا چند پورت هستند و با استفاده از فناوری هوشمند به طور خودکار ورودی دستگاه‌های متصل را شناسایی و میزان شارژ مناسب با آنها را اعمال می‌کنند.

امیدواریم این مقاله به شما راهنمایی های لازم برای خرید پاوربانک مورد نیازتان را داده باشد و بتوانید انتخابی راحتتر داشته باشید.

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.