تولید قدرتمندترین شبیه ساز کوانتومی جهان توسط فوجیتسو

تولید قدرتمندترین شبیه ساز کوانتومی جهان توسط فوجیتسو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمپانی خوشنام فوجیتسو از قدرتمندترین شبیه ساز کوانتومی جهان با قدرت 36 کوبیت رونمایی کرد که ساختار هسته های مرکزی آن مشابه با پردازنده A64FX به کار رفته در سریع ترین ابر کامپیوتر جهان به نام Fugaku است. این شبیه ساز جدید روی سیستم خوشه ای ابر کامپیوتر فوجیتسو PRIMEHPC FX 700 به کار رفته و به سادگی می تواند نرم افزار شبیه ساز کوانتومی Qulacs را به صورت موازی و با سرعت بسیار بالا اجرا کند.

عملکرد قدرتمندترین شبیه ساز کوانتومی جهان به میزان دو برابر سریع تر از سایر نمونه های 36 کوبیتی جهان بوده و تحول عظیمی در این زمینه رخ داده است. شبیه ساز کوانتومی فوجیتسو یک پل مهم به سمت توسعه برنامه های محاسباتی کوانتومی است که در سال های آینده به صورت کامل پیاده سازی خواهد شد. بر اساس پیشرفت حاصل شده، دو مجموعه فوجیتسو و فوجی فیلم، تحقیق روی کاربرد های محاسبات کوانتومی را در شاخه علم مواد از ابتدای آوریل 2022 آغاز کرده اند.

 

تولید قدرتمندترین شبیه ساز کوانتومی جهان توسط فوجیتسو

 

کمپانی فوجیتسو در تلاش است تا ماه سپتامبر 2022 به توسعه شبیه ساز کوانتومی 40 کوبیتی بپردازد و به این ترتیب کاربرد کوانتوم را وارد شاخه های مالی و کشف دارو کند. آقای Vivek Mahajan به عنوان مدیر اجرایی و مدیر ارشد فناوری Fujitsu در مصاحبه ای اعلام کرده:

ما اکنون در آستانه عصر جدیدی در فناوری محاسبات هستیم. فوجیتسو با به کارگیری تخصص پیشرو خود در زمینه فناوری های محاسباتی که در گذشته پرورش یافته، سریع ترین شبیه ساز کوانتومی جهان را با موفقیت توسعه داده است. پس از چندین دهه، اخیراً ما از این دانش برای کار با RIKEN استفاده کردیم تا ابر رایانه Fugaku را طراحی کنیم که در دو سال گذشته سریع‌ترین رایانه جهان باقی مانده است. در حرکت رو به جلو، هدف ما این است که از این شبیه‌ساز کوانتومی جدید برای مشتریان خود استفاده کنیم تا سرعت پردازش محاسبات را افزایش داده و به توسعه کاربردهای کوانتومی و در نهایت کمک به جهانی پایدار با حل طیف وسیعی از مسائل پیش روی جامعه بپردازیم.

فوجیتسو یک شبیه ساز کوانتومی موازی و توزیع شده برای یک سیستم خوشه ای متشکل از 64 گره در PRIMEHPC FX 700 فوجیتسو توسعه داده است. ابر کامپیوتر ذکر شده به پردازنده A64FX مجهز شده که مشابه با همان پردازشگر به کار رفته در قدرتمندترین ابر کامپیوتر جهان، یعنی Fugaku است. سرعت پردازش این پردازنده برابر با 3.072 ترافلاپس در فرمت محاسباتی double-precision floating-point بوده و با توجه به وجود 32 گیگابایت حافظه با پهنای باند بالای 1024 گیگابایت بر ثانیه، به سرعت 12.5 گیگابایت بر ثانیه برای انتقال گره ها از طریق InfiniBand دست می یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.