تفاوت DPI و CPI چیست و کدامیک برای ماوس گیمینگ مهم تر است؟

تفاوت DPI و CPI چیست و کدامیک برای ماوس گیمینگ مهم تر است؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

دانستن تفاوت DPI وCPI برای اکثر خریدارانی که نمی دانند کدام نوع موس را انتخاب کنند حائز اهمیت است. در مقاله حاضر شما را با مفهوم تفاوت DPI و CPI آشنا ساخته و با بیان ویژگی های هر کدام به شما کمک می کنیم تا مناسبترین و بهترین ماوس گیمینگ را انتخاب کنید. پس در این مقاله با ما باشید.

تفاوت DPI و CPI در ماوس گیمینگ

DPI مخفف Dots Per Inch و یک معیار خطی است که نشان می دهد مکان نما به ازای هر اینچ از حرکت ماوس چقدر روی صفحه حرکت می کند. به طور خلاصه، این معیاری برای سنجش حساسیت ماوس است. هرچه DPI بالاتر باشد، ماوس حساس‌تر است، به این معنی که برای حرکت مکان‌نما روی صفحه به تلاش کمتری نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر ماوسی را که روی 400 DPI تنظیم شده است به فاصله یک اینچ حرکت دهید، مکان نما 400 پیکسل روی صفحه حرکت می کند. و اگر ماوسی را که روی 1600 DPI تنظیم شده است به فاصله یک اینچ حرکت دهید، مکان نما 1600 پیکسل روی صفحه حرکت می کند.

معرفی ماوس گیمینگ بی سیم Fantech WGC1 VENOM

CPI مخفف Counts Per Inch است و برای اندازه گیری تعداد گام هایی که یک ماوس در فاصله یک اینچی جابجا می شود استفاده می شود. وقتی صحبت از موس های گیمینگ می شود، CPI و DPI به یک چیز اشاره دارند. با این حال، DPI محبوب تر است و ترجیح داده می شود.

اما از نظر فنی، برای نشان دادن حساسیت ماوس، CPI نامگذاری صحیح تری است. اصطلاح DPI از دنیای چاپ به دنیای دیجیتال وارد شد، در صنعت چاپ، DPI برای توصیف خصوصیات فنی چاپگرها استفاده می شد و بعداً به عنوان یک اصطلاح پذیرفته شده برای نشان دادن حساسیت ماوس تبدیل شد.

 

چگونه DPI ماوس بر بازی تأثیر می گذارد؟

 

تنظیم DPI بالا برای ماوس گیمینگ، حرکت دادن شخصیت‌های بازی روی صفحه را آسان‌تر می‌کند، با این حال، هدف‌گیری با دقت بالا (محدوده‌برداری) را نیز به خصوص برای بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) دشوار می‌کند.

برای بازی‌های چند نفره آنلاین Battle Arena (MOBA) مانند DOTA 2، League of Legends ، و Heroes of the Storm ، که در آن به حرکت سریع شخصیت‌ها به جای دقت نیاز است، داشتن تنظیمات DPI بالا برای ماوس می‌تواند ارزشمند باشد.

این تنظیمات، حساسیت ماوس گیمینگ را افزایش می دهد، بنابراین به شما امکان می دهد فقط با کشیدن ماوس به فاصله کمی روی پد ماوس، شخصیت های بازی را سریع جابجا کنید.

از سوی دیگر، برای بازی‌های FPS، مانند Counter-Strike (CS: GO)، Call of Duty و Overwatch که هدف‌گیری دقیق بسیار مهم است، به عنوان مثال، هنگام تلاش برای هدف‌گیری با تفنگ تک تیرانداز، تنظیم DPI پایین ماوس بهتر عمل می‌کند.

انجام بازی های تیراندازی با تنظیم DPI بالای ماوس گیمینگ، شانس شما را برای از دست دادن هدف افزایش می دهد زیرا کنترل کمتری بر روی مسیر تیراندازی دارید.

 

از چه DPI برای موس گیمینگ استفاده کنم؟

در حالی که تنظیم DPI ماوس یک اولویت است، اکثر گیمرها، از جمله گیمرهای حرفه ای، معتقدند که تنظیم DPI خوب برای بازی 400، 800 یا 1600 DPI است.

برای بازی هایی که در آن حرکات سریع زیادی وجود دارد، مانند Overwatch، DPI باید بالا باشد، در حالی که برای بازی های دقیق مانند PUBG باید روی مقدار پایین تری تنظیم شود.

نمی توان گفت چون برخی از ماوس های بازی، مانند Razer DeathAdder می توانند تا 20000 DPI را پشتیبانی کنند، لزوماً به این معنی است که DPI بسیار بالا برای بازی خوب است. در واقع، نگاهی به تنظیمات CS: GO pro نشان می‌دهد که اکثر گیمرهای حرفه ای، DPI ماوس را روی 400 و 800 تنظیم می کنند.

تنظیم DPI بین 400 تا 800 به شما این امکان را می دهد که هم کنترل خوبی بر حرکت شخصیت خود داشته باشید و هم دقت بالایی در هنگام هدف گیری داشته باشید. این توضیح می دهد که چرا بسیاری از گیمرها از DPI پایین در ماوس هایی که حتی از DPI بالا پشتیبانی می کند، استفاده می کنند.

آیا ماوس با DPI بالا برای بازی بهتر است؟

ماوس بازی با DPI بسیار بالا لزوما برای بازی بهتر نیست. DPI بالا مزایای خود را دارد، اما بالاتر از 3000 DPI، کنترل حرکت شخصیت یا هدف گیری دقیق بسیار دشوار می شود. در واقع، بیشتر گیمرها DPI خود را بین 400 تا 1600 DPI تنظیم می کنند.

در حالی که موس‌های گیمینگ با DPI بسیار بالا، بازی شما را دقیق‌تر یا بهتر نمی‌کنند، اما پیشرفت‌های فناوری به تولیدکنندگان اجازه داده است که عدد DPI را بالاتر ببرند که معمولاً برای متمایز کردن خود از سایر تولید کنندگان و کسب مزیت رقابتی انجام می شود.

تفاوت موس گیمینگ با سایر موس ها چیست؟

یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌ترین مواردی که موس‌های گیمینگ را از موس‌های معمولی جدا می‌کند، داشتن دکمه‌های کناری است. این دکمه ها در بیشتر ماوس های بازی مثل Fantech X17 black ، Razer Naga Trinity، Logitech G502 و Roccat Nyth دیده می‌شوند.

موس های گیمینگ همچنین دارای تنظیمات CPI و DPI  هستند که برای بازی بسیار مفید هستند و به سرعت شما در بازی کمک می‌کند و به شرایط بازی بستگی دارد که شما در چه مواردی از آن استفاده کنید.

اگر تازه بازی ‌های رایانه شخصی را شروع کرده اید یا یک موس گیمینگ را جدیدا خریداری کرده‌اید، این امکان وجود دارد که تعجب کنید: و با خود فکر کنید که چرا موس‌های بازی این همه دکمه اضافی دارند و این دکمه‌های جانبی برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید استفاده از این دکمه های کناری و همچنین دکمه های دیگر روی موس گیمینگ را یاد بگیرید و متوجه بشوید که برای چه مواردی استفاده می شوند.

 

دکمه DPI/CPI روی موس بازی چه وظیفه ای دارند؟

دکمه هایی که کنار موس های بازی هستند، دکمه های قابل برنامه ریزی نامیده می ‌شوند. این دکمه ها برای انجام دادن دستورات درون بازی با فشار دادن یک دکمه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه احتیاجی به استفاده از کلیدهای میانبر دشوار نیست و به همین ترتیب دیگر نیازی نیست آنها را به خاطر بسپارید. هر دکمه را می توانید به انجام دادن یکی از اقدامات خاص بازی اختصاص بدهید یا برنامه ریزی کنید.

مثلا اگر در هنگام انجام دادن یک بازی تیراندازی اول شخص (FPS)، مانند Battlefield یا Call Of Duty  هستید، می‌توانید با استفاده از دکمه‌های جانبی، عملیات شلیک سریع، بارگذاری مجدد، اسکوپ کردن و غیره را انجام داده و راحت تر بازی کنید.

برای بازی های MMO مثل World of Warcraft و Diablo 3 می توانید دکمه های کناری را برای باز کردن نقشه ها، باز کردن موجودی، طلسم و غیره مورد استفاده قرار دهید.

درزمان بازی کردن، بیشتر گیمرها از دکمه های جانبی اضافی با هدف انجام بعضی از اقدامات استفاده می کنند که شامل موارد زیر می‌باشد.

  • تعویض سریع اسلحه
  • حمله
  • بارگذاری مجدد
  • پرتاب نارنجک
  • افزایش نیرو
  • طلسم انداختن
  • فعال کردن چت صوتی
  • تنظیم زوایای دوربین
  • حرکت کردن
  • خم شدن
  • گرفتن یک موقعیت
  • تکیه دادن
  • دویدن
  • مخفی شدن
  • سر خوردن زیر اجسام
  • نگاه کردن به داخل/ یا بیرون
  • پریدن

دکمه DPI نقطه در هر اینچ که با نام دکمه CPI شمارش در هر اینچ نیز شناخته شده است، به منظور تنظیم حساسیت موس در هنگام حرکت بدون اینکه نیاز به وارد شدن به صفحه تنظیمات موس در نرم افزار یا وب سایت سازنده را داشته باشید، به کار می روند.

 

آیا دکمه های کناری ماوس گیمینگ فقط برای بازی مفید هستند؟

به جز بازی کردن این امکان وجود دارد که از دکمه های کناری ماوس گیمینگ همچنین برای صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری در محل کار استفاده کنید. مثلا، این امکان وجود دارد که دکمه‌ های کناری را برای انجام کارهای تکراری روزانه زیر پیکربندی کنید.

 

  • کپی و پیست
  • برگرداندن یک اقدام
  • اجرای یک برنامه
  • اجرای آهنگ بعدی/ قبلی
  • شبیه سازی ترکیبی از کلیدها
  • عملکردهای رسانه (تراک بعدی، آهنگ قبلی، پخش/ مکث)
  • کنترل صدا؛ بالا، پایین و بی صدا
  • بستن پنجره ها
  • بزرگنمایی/ کوچک نمایی
  • حرکت به بالا/ پایین هنگام مرور

 

یک ماوس گیمینگ چند دکمه باید داشته باشد؟

یک ماوس گیمینگ شامل حداقل 6 دکمه است.

  • کلیک چپ معمولی (M1)،
  • کلیک راست (M2)
  • کلیک چرخ وسط موس
  • 2 دکمه کناری (M3) و
  • یک دکمه کنار چرخ وسط

با این وضعیت، انتخاب دکمه‌های موس به سلیقه شخصی شما و بازی هایی که در حال انجام آنها هستید بستگی دارد  و این امکان وجود دارد که بیشتر از 6 دکمه احتیاج داشته باشید.

اگر مشغول انجام یک بازی هستید، استفاده از دکمه‌های بیشتر برای سرعت بازی بسیار مفید است. هر ماوس بازی دارای حداقل 6 کلید است.

بازی هایی مانند  MOBA League of Legends  به سرعت بیشتری نیاز دارند به نحوی که استفاده از دکمه های کناری مفید است.

زمانی که احتیاج به جابه جایی سریع بین DPI بالا و پایین دارید، خرید ماوس گیمینگ دارای دکمه DPI مفید است.

چگونه DPI و CPI  ماوس گیمینگ را تنظیم کنیم؟

بعضی از موس های گیمینگ مثل فنتک دارای نرم افزارهای اختصاصی جهت استفاده بهتر هستند که می توانید آن را دانلود کرده و دکمه های موس را پیکربندی کنید.

نرم افزار های عمومی نیز دردسترس اند که این توانایی را به شما می دهند که دکمه های موس گیمینگ از جمله دکمه DPI,  CPI را تنظیم کنید، ازجمله:

  • iCUE
  • Synapse Razer
  • Corsair

این نکته بسیار مهم است که به نرم افزار های که همراه بازی هستند توجه داشته باشید . اکثرا نرم‌افزارهایی که همراه با موس‌های بازی ارائه می‌شوند، اختصاصی هستند ، یعنی اینکه تنها می‌توان از آن فقط با  محصولات همان برند استفاده کنیم.

در نتیجه ، بهتر است که  موس گیمینگ عمومی  را تهیه نکنید چون برنامه‌ نویسی بدون نرم‌ افزار  برای شما مشکل ساز خواهد شد.

ابزارهای دیگری مثل X-mouse ، Mouse Manager و HydraMouse موجود هستندکه می توان آنها را برای پیکربندی دکمه های موس گیمینگ و تنظیم DPI,  CPI مورد استفاده قرار داد.

البته این نرم افزارها برای کسانی طراحی و تولید شده اند که به جای گیمرها، از دکمه های کناری برای افزایش بهره وری استفاده می کنند.

برای بازی‌های سریع، تنظیم موس روی DPI بالا نتیجه مطلوبی خواهد داشت، ولی در جایی که دقت لازم است، با DPI کمتر عملکرد بهتری ایجاد می‌شود.

جمع بندی

با خرید بهترین موس گیمینگ ارزان قیمت بی سیم و باسیم از فروشگاه های اینترنتی معتبر که دارای دکمه های کناری قابل پیکربندی و دکمه های DPI و CPI باشد می توانید یک بازی خوب را تجربه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.