تفاوت پردازنده Xeon با پردازنده Core شرکت اینتل

تفاوت پردازنده Xeon با پردازنده Core شرکت اینتل
زمان مطالعه: 3 دقیقه

همانطور که می‌دانیم رایانه‌های شخصی و رومیزی از پردازنده‌های اینتل موسوم به Core i (مانند Core i5و Core i7) بهره می‌برند. اما در سرورهای با پردازش بالا، از سری پردازنده‌های Xeon شرکت اینتل استفاده می‌شود.
اما شاید تفاوت بین این دو نوع پردازنده برای بسیاری از کاربران سوال باشد. در این گزارش سعی داریم تا تفاوت این دو پردازنده اینتل را بیان کنیم.

 پردازنده‌های Xeon

پردازنده‌های Intel Xeon در حقیقت پردازنده‌های چند هسته‌ای با تعداد رشته‌های پردازشی زیادی هستند که براساس دستور ساختاری سیستم‌های 64 بیتی طراحی شده و بازار سیستم‌های سرور، دیتا سنترها و به اصطلاح بخش WorkStation را هدف قرار داده‌اند. تمام پردازنده‌های Xeon دارای برنامه مدیریت دیتا سنترها یا به اختصار DCM هستند که این ویژگی اجازه می‌دهد تا محصولات مورد نظر به طور پیشرفته‌ای بر روی اطلاعات و داده‌های سرورها و دیتا سنترها نظارت داشته باشند.

همانطور که گفته شد پردازنده‌های Xeon برای بخش سرورها بسیار مناسب هستند و پیکربندی چند هسته‌ای و سازگاری با سوکت‌های مختلف همراه با پشتیبانی از حجم زیاد حافظه‌های اصلی این امکان را فراهم می‌کند تا در سیستم عامل‌های بخش تجاری 64 بیتی نظیر Windows Server 2008 به بهترین سطح عملکردی دست یابند، علاوه بر آن یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم پردازنده های Xeon قابلیت مدیریت توان مصرفی آنها با توجه به میزان بار کاری سرورهای مختلف می‌باشد.
در چند سال اخیر با پیشرفت سریع فناوری و مطابق با آن ساخت سرورها و ورک استیشن‌های پیشرفته نیاز به پردازنده‌های مرکزی با قابلیت پشتیبانی از دستور العمل‌های مختلف پردازشی بیش از گذشته احساس شده است

به همین دلیل شرکت اینتل با معرفی هر نسل جدید معماری پردازنده‌ها تغییراتی بنیادی را در خانواده Xeon ایجاد می‌کند. قرار دادن برخی از دستور العمل‌های هوشمند پردازشی و مدیریتی سرورها مانند تسهیل درخواست‌های سریع پردازشی برای زیرساخت تعریف شده نرم افزارها (SDI)، نمایش معیارهای کلیدی از طریق تله متری جهت فعال سازی زیر ساخت برای ارائه خدمات با بهترین عملکرد، انعطاف پذیری و بهینه سازی هزینه‌های کل و غیره تنها بخش کوچکی از اقدامات اینتل جهت بهبود فرآیند پردازشی سیستم‌های سرور و دیتا سنترها می باشد

پردازنده‌های Xeon به جهت اینکه برای تسهیل فعالیت‌های بخش تجاری طراحی شده‌اند دارای قیمت بسیار زیادی هستند و برخلاف سری Core برای کاربران خانگی یا عادی برنامه‌ریزی نشده‌اند.
از جمله مزیت‌های پردازنده‌های Xeon می توان به مقدار زیاد کش سطح سوم (L3 cache)، پشتیبانی از ECC RAM، طول عمر بیشتر و بهره مندی از فناوری Hyperthreading اشاره کرد.

 پردازنده‌های Intel Core

پردازنده‌های Intel Core در واقع رنج پردازنده هایی با دو الی چهار هسته اصلی همراه با رشته‌های پردازشی محدود هستند که به یکی از پرفروشترین محصولات رده سیستم های رایانه‌ای در چند سال اخیر تبدیل شده اند، برخلاف سری Xeon پردازنده‌های Core کاربران بخش سیستم‌های رومیزی و خانگی از جمله لپ‌تاپ را هدف قرار داده‌اند.
این سری از پردازنده‌ها به دلیل فرکانس کاری زیاد دارای توانایی منحصر به فردی در پردازش برنامه‌های محاسباتی دسکتاپ محور می‌باشند، همچنین در بخش مجازی سازی برنامه‌های گرافیکی تجربه بسیار بهتری را فراهم می‌کنند. این ویژگی عملکرد مناسبی را در بازی‌های رایانه‌ای در پی خواهد داشت و با توجه به این موضوع که اکثر بازی‌های ویدئویی جدید برای پردازنده‌هایی با دو الی چهار هسته پردازشی اصلی بهینه شده‌اند، در نتیجه انتخاب اول و آخر اکثر گیمرها برای تهیه سیستم گیمینگ خود به محصولات Intel Core خلاصه خواهد شد.

سری پردازنده های اینتل Core دارای سه بخش اصلی با نام‌های Core i3، Core i5 و Core i7 می‌باشند که طبق تعداد هسته‌های پردازشی و عملکرد کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. پردازنده‌های Core i7 با توجه به فرکانس زیاد و طراحی ویژه‌ای که دارند برای برنامه‌ها و نرم افزارهای وابسته به دستورات پردازشی Single-Thread مشابه با بازی‌های رایانه ای فوق‌العاده سریع عمل می‌کنند.

از جمله مزیت‌های پردازنده‌های اینتل Core می‌توان به قابلیت اورکلاک پذیری زیاد و استفاده از تراشه گرافیکی یکپارچه اشاره کرد. گسترش بخش گرافیکی پردازنده‌های اینتل هم اکنون که زمان زیادی از معرفی نسل جدید پردازنده‌های کبی‌لیک و کافی‌لیک نمی‌گذرد، به بیشترین پتانسیل عملکردی خود رسیده است و محصولات مورد نظر به راحتی از پس بازی‌های رایانه‌ای امروزی بر خواهند آمد.

 در ذیل به چند تفاوت اصلی بین پردازنده‌های Core اینتل و Xeon این شرکت اشاره شده است:

  • پردازنده‌های Xeon از QPI  دوم برای به کارگیری در مادربردهای دارای دو سوکت پردازنده بهره می‌برند.
  • پردازنده‌های Xeon از فناوری Intel Direct IO و Integrated IO پشتیبانی می‌کند اما سری Core i و دسکتاپ خیر.
  • پردازنده‌های Xeon تا چند برابر بیشتر از حافظه کش نسبت به پردازنده‌های معمولی و پیشرفته دسکتاپ پشتیبانی می‌کنند<.
  • پردازنده‌های Xeon از ECC Memory و یا سیستم تصحیح خطا در پردازش حافظه پشتیبانی می‌کنند.
  • پردازنده‌های Xeon کنونی تا حدود 768 گیگابایت از حافظه رم پشتیبانی می‌کنند اما پردازنده‌های دسکتاپ نهایتا تا 64 گیگابایت.
  • پردازنده‌های Xeon از تعداد بیشتر کانال نصب حافظه نسبت به پردازنده‌های دسکتاپ پشتیبانی می‌کنند.

برای اطلاع بیشتر در ارتباط با محصولات سازمانی بهین تکنولوژی مثل مینی پی سی، آل این وان، مانیتور و زیرو کلاینت از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.
اینستاگرام ما رو دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.