تفاوت بین VGA و DVI و HDMI چیست؟

تفاوت بین VGA و DVI و HDMI چیست؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بررسی تفاوت های VGA و DVI و HDMI به درک بهتر این مفاهیم کمک می کند، در این مقاله قرار است با مقایسه فرق بین VGA و DVI و HDMI همراه شما عزیزان باشیم.

درباره VGA و DVI و HDMI

وی جی ای مخفف Video Graphics Array یک کانکتور استاندارد است که برای خروجی ویدیوی کامپیوتر استفاده می شود. این درگاه در سال ۱۹۸۷ توسط IBM طراحی و جایگزین استانداردهای EGA، MDA و CGA شد.

VGA یک درگاه استاندارد جهت اتصال به دستگاه ‌های ویدئویی نظیر مانیتورها و پروژکتورها است. درحال حاضر درگاه DVI و HDMI جایگزین VGA شده اند. درگاه VGA دارای 15 پین (DB-15) به صورت سه ردیفی است.

دی وی آی مخفف Digital Visual Interface در لغت به معنی رابط دیجیتالی بصری به زبان ساده یک رابط نمایش ویدیو است که توسط گروه Digital Display Working Group یا DDWG ایجاد شده است.

درگاه DVI یک درگاه استاندارد جهت اتصال یک منبع ویدئوای به یک دستگاه پخش کننده نظیر مانیتور یا پروژکتور است. این درگاه به سرعت جایگزین پورت VGA شد.

اچ دی ام آی مخفف High-Definition Multimedia Interface یک درگاه انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا است. اچ دی ام آی نوعی پورت ارتباطی است که امکان انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا را فراهم می کند.

این کابل با سرعت انتقال بالا و تصاویر HD، عنوان رابط چند رسانه ای با کیفیت عالی را به خود اختصاص داده است. معنی لغوی HDMI در زبان فارسی رابط چند رسانه ای اچ دی یا رابط چند رسانه ای با کیفیت بالاست.

تفاوت بین VGA و DVI و HDMI چیست؟

رایج‌ترین کابل‌های رابط در عصر حاضر HDMI و DVI هستند و عملا از VGA استفاده چندانی نمی شود. کابل‌های DVI اتصال ویدیوی آنالوگ و دیجیتال به صفحه نمایش را انجام می‌دهند. مشکل این کابل‌ها این است که تنها تصویر را پوشش می‌دهند و برای داشتن صدا، شما ناچارید از یک کابل جداگانه استفاده کنید. همچنین اگر دستگاه شما تنها پورت DVI داشته باشد، نمی‌توانید محتوای HD و Blu-Ray را با استفاده از آن مشاهده کنید. خوشبختانه این مشکل حل‌شدنی است و با خرید یک کابل تبدیل DVI به HDMI می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت HD نیز مشاهده کنید. با این حال برای داشتن صدا، با توجه به اینکه DVI صدا را انتقال نمی‌دهد، همچنان باید از کابلی جداگانه استفاده کنید. پورت های HDMI در کامپیوترها و مانیتورهای جدیدتر وجود دارند و یک برتری آن‌ها نسبت به DVI، استفاده راحت‌تر است. پین‌های موجود در آن‌ها به راحتی خم نمی‌شوند و نمی‌شکنند در حالی که این مشکل در پورت های DVI وجود دارد. HDMI صدا و تصویر را به صورت هم‌زمان در اختیار شما می‌گذارد و کیفیت‌های HD را نیز پوشش می‌دهد. هرگاه بخواهید دستگاهی را به صفحه نمایش متصل کنید، یک کابل HDMI تنها چیزی است که نیاز خواهید داشت.

کابل DVI بهتر است یا HDMI؟

به طور کلی HDMI کابل بهتری است، چرا که پورت ورودی آن در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و علاوه بر پخش کیفیت‌های Blu-Ray و HD، صدا را نیز پوشش می‌دهد. با این حال اگر شما تاکنون از کابل‌های DVI یا VGA استفاده کرده‌اید و راضی هستید، لزومی ندارد حتما آن را عوض کنید. کابل HDMI کیفیت و وضوح بیشتری به شما ارائه می‌دهد اما اگر صفحه نمایش یا تلویزیون چندان بزرگی ندارید، تفاوت را احساس نخواهید کرد. اگر خیلی روی کیفیت تصویر حساس هستید، می‌توانید در خریدهای آینده دستگاه‌هایی با پورت HDMI را مد نظر داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  و خرید آل این وان ، خرید مینی کامپیوتر از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع محصولات یونیوو با شماره 86043306 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.