تفاوت بین کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی

تفاوت بین کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کیبورد گیمینگ همانطور که از نام آن مشخص است، برای  گیمرها ساخته شده و شامل ویژگی ها و خصوصیات  اضافه ای است که در کیبوردهای معمولی کمتر دیده می‌شوند. این  نوع کیبورد ها دارای ویژگی های نور پس زمینه RGB، کنترل های رسانه و کلیدهای قابل برنامه ریزی هستند و معمولا دکمه های اضافه ای دارند که باعث اجرای فرمان های خاص در بازی می شود.

 

در این مقاله، کمی بیشتر و عمیق تر به تفاوت ببن کیبورد گیمینگ و معمولی و اینکه چگونه آنها می توانند به شما به عنوان یک گیمر کمک کنند اشاره می کنیم.

تفاوت صفحه کلید بازی در مقایسه با صفحه کلید معمولی چیست؟

تفاوت زیادی بین کیبوردهای بازی و کیبوردهای معمولی به نظر نمی رسد، اما یک صفحه کلید بازی گزینه های سفارشی سازی بیشتر ی دارد و دارای ویژگی های اضافی است که در اختیار شما می‌گذارد و می تواند یک برتری بر  رقیبان باشد.

 دکمه های مکانیکی به جای غشایی در کیبورد گیمینگ

معمولا صفحه کلیدهای مخصوص بازی دارای دکمه های مکانیکی هستند که به جای سوئیچ های غشایی که در کیبوردهای معمولی بیشتر وجود دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

اکثر گیمرها استفاده از صفحه کلیدهای مکانیکی را ترجیح می دهند چون عملکرد بهتری  هم برای بازی و هم برای تایپ کردن دارند که نسبت به صفحه کلیدهای غشایی بهتر و کاربردی تر هستند.

 

البته باید در نظر داشته باشید که یک صفحه کلید مکانیکی به طور خودکار شما را به گیمر بهتری تبدیل نمی کند. اما مزیت هایی دارد که صفحه کلیدهای مکانیکی را برای بازی بهتر می کند.

مزایای استفاده از کیبوردهای مکانیکی برای گیمینگ

 

بعضی مواقع صفحه‌کلیدهای گیمینگ دارای بالشتک‌ها یا تکیه‌گاه‌های جداشدنی هستند  تا بتوانند از مچ دست پشتیبانی کنند. این امتیاز باعث ارگونومی بهتر و راحتی صفحه کلید می شود، در نتیجه این امکان وجود دارد که به گیمرها اجازه دهد تا خسته نشوند و  با فشار مچ دست باز هم مدت بیشتری از رایانه استفاده کنند.

 

در مقایسه با کیبوردهای  استاندارد، دکمه های کیبورد گیمینگ از فاصله مناسب تری برخوردارند که موجب می شود تایپ کردن آسان‌تر شود و امکان فشار دادن تصادفی کلیدهای اشتباه را نیز کاهش می‌دهد.

ویژگی‌های دیگر نیز شامل دکمه‌های کنترل اختصاصی، جک‌های هدفون و میکروفون و پورت‌های USB اضافی هستند.

 

تفاوت قیمت

کیبوردهای معمولی، نسبت به کیبوردهای بازی ارزان تر هستند. هرچند کیبوردهای بازی گران ترند، اما اگر می خواهید یک گیمر رقابتی باشید، قطعا ارزش خرید یک کیبورد گیمینگ را درک می کنید.

هرچند این خرید برای بازی اجباری نیست، اما می تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد که در دنیای بازی های رایانه شخصی اتفاق می افتد .

 

زمان پاسخگویی بهتر کیبورد گیمینگ

صفحه‌کلیدهای مکانیکی در مقایسه با صفحه‌کلیدهای غشایی که به طور میانگین ۳۰ میلی‌ثانیه است تاخیر ورودی کمتری از ۱۵ تا ۲۵ میلی‌ثانیه دارند.

 

این تفاوت  تنها چند میلی ثانیه است اما خیلی با ارزش است زیرا، داشتن زمان پاسخ سریعتر به این معنی است که می توانید سریعتر از حریف خود واکنش نشان دهید و از او پیشی بگیرید. این تفاوت قابل توجهی است  به خصوص در بازی های رقابتی  و ورزش های الکترونیکی برای بازی هایی مانند CS: GO،   Overwatch و Fortnite.

 

N-Key Rollover (NERO)

N-Key Rollover (NERO) به توانایی فشار دادن هر کلید و تعداد کلیدی که  به طور همزمان فشار داده می شود و ثبت همه آنها به صورت دقیق و به ترتیب صحیح گفته می شود.

 

  NKRO در صفحه‌کلیدهای مکانیکی امکان‌پذیر است، چون با هر بار فشار کلید، فرمان ها به‌طور جدا و مستقل اسکن می‌شوند. لذا اگر چند کلید دیگر را نگه داشته یا فشار دهید باز هم به طور مستقل اسکن می‌کنند.

 

بیشتر کیبوردهای غشایی می توانند حداکثر حدود 6 کلید چرخشی KRO داشته باشد. این یعنی صفحه کلید می‌تواند حداکثر فشردن 6 دکمه همزمان را اجرا کند. اما کاربر معمولی، هنگام انجام کارهایی مثل تایپ کردن، احتیاجی به NKRO ندارد، چون اکثر کلیدها را یکی بعد از دیگری فشار می دهد.

قابلیت NKRO برای گیمرها بسیار مفید و مناسب است چون بسته به بازی، امکان دارد که  کلیدهای خاصی را به صورت همزمان و با یک زمان مشخص فشار دهید و بعد رها کنید و بقیه کلیدها را مثلا، موقع بازی یا انجام باس اتک یا کمبو در بازی های اکشن سریع نگه دارید. بنابراین، قابلیت NKROبه گیمرها اجازه می دهد، بهتر و سریعتر واکنش نشان دهند.

 

فرمان بری کلیدها با حداقل فشار

در کیبورد مکانیکی گیمینگ، می توانید انتظار دریافت بازخورد فوری، بدون نیاز به فشردن کامل دکمه ها یا فشار دادن کلید تا انتها را داشته باشید، که به شما کمک می کند بتوانید به دقت پیش بینی کنید که چه زمانی ضربه کلید ثبت می‌شود و دست تان نیز کمتر خسته می شود.

اما کیبوردهای غشایی این امکان را دارا نیست، آنها به نحوی ساخته شده اند که نیروی محرک متغیری داشته باشند و تا زمانیکه یک کلید را تا انتها فشار ندهید فرمان را ثبت نمی کند.

 

استحکام بیشتر کیبورد گیمینگ

با در نظر گرفتن اجزای متعددی که کیبوردهای مکانیکی دارند، اغلب آنها نسبت به کیبوردهای غشایی قوی‌تر و سنگین‌تر می باشند، یعنی زمانی که شما بازی می‌کنید و ضربه های شدیدی به دکمه ها وارد می کنید، به آسانی نمی شکنند.

 

انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بهتر صفحه کلید های بازی

اکثر صفحه کلیدهای مکانیکی  دارای قابلیت تعویض دکمه ها هستند. بنابراین می‌توانید به آسانی نوع فعلی دکمه های مکانیکی را با نوع دیگری که متناسب با نیازتان است، عوض کنید، بدون اینکه کل صفحه کلید را  تغییر داده یا تعویض کنید. اما کیبوردهای غشایی این قابلیت و  انعطاف پذیری را ندارند.

 

نیروی محرک، طول عمر، بازخورد (خطی، لمسی یا کلیکی)، و صدای تولید شده به وسیله هر مدل از دکمه های مکانیکی متفاوتند  و با هم فرق دارند.

 

مثلا، شاید مایل باشید صدای کلیک ها را با فشار دادن شدید کلید یا ضربه زدن بشنوید، یا شاید بخواهید سوئیچ‌های بی‌صدا را انتخاب کنید که به نیروی زیادی برای فشردن نیاز ندارند. در هر صورت گزینه های متعددی برای انتخاب شما وجود دارد.

 

از طرف دیگر، می‌توانید دکمه هایی با فاصله کم که نیاز به نیروی محرک کمتری دارند برای کیبورد گیمینگ انتخاب کنید.

با نیروی محرک کمتر،  انگشتان شما به آسانی در طول ساعت‌های طولانی بازی خسته نمی شوند، و با کمی فشردن، فرمان را ثبت کرده و به گیمرها اجازه می دهند سرعت عمل بهتری داشته باشند.

معمولا در کیبورد گیمینگ، امکان برداشتن دکمه ها و تمیز کردن بین کلیدها وجود دارد. همچنین گیمرها می توانند کلیدهای آسیب دیده را بدون اینکه احتیاج به لحیم کاری باشد، تعویض کند.

 

طول عمر بیشتر کیبورد گیمینگ

بازی اغلب با فشار دادن مکرر و گاهی با فشار بیش از حد برخی کلیدها همراه است که در نتیجه به صفحه کلید فشار وارد می‌شود.

 

در نتیجه، مهم است که مکانیسم سوئیچینگ کیبورد، بادوام و مقاوم باشد. بیشتر صفحه کلیدهای بازی، سوئیچ های Cherry MX را مورد استفاده قرار می‌دهند که طول عمر زیادی داشته باشد زیرا طول عمر آنها تا 100 میلیون بار ضربه است.

 

قابلیت برنامه ریزی کلیدها

یکی دیگر از تفاوت های بین کیبوردهای گیمینگ و معمولی در این است که بیشتر کیبوردهای بازی شامل کلیدهای قابل برنامه ریزی اضافی می باشد. کلیدهای قابل برنامه ریزی که به  کلیدهای ماکرو معروف هستند، این امکان را دارند که یک دستور پیچیده را به یک کلید مخصوص اختصاص بدهند.

 

نور پس زمینه کلیدها

از ویژگی های جذاب دیگر کیبوردهای بازی که در کیبوردهای معمولی کمتر دیده می شود، این است که کلیدها شامل نور پس زمینه هستند. نور پس زمینه می تواند تک رنگ یا چند رنگ باشد.

همچنین صفحه کلیدها ظاهری جذاب به گیمرها می‌دهند. نور پس‌زمینه باعث می شود که گیمرها بتوانند حتی در نور بسیار کم، بازی کنند.

بعضی از گیمرها مایل هستند که در محیط های کم نور بازی کنند، چون فکر می کنند تجربه ای فراگیرتر است. این کار به خصوص هنگام اجرای بازی هایی در سبک اکشن یا ترسناک صدق می کند.

 

شکل ظاهری کیبورد گیمینگ

صفحه کلیدهای معمولی فقط در چند رنگ تولید می شوند که بیشتر سیاه و سفید هستند اما کیبورد گیمینگ دارای رنگ های گوناگونی هستند و  بعضی  از آنها شامل طرح های جالب و متنوع بر روی پنل های خود می شوند.

 

جمع بندی

انتخاب کیبورد گیمینگ مناسب از بین بسیاری از صفحه کلید های موجود در بازار می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر در زمینه بازی های رایانه ای تازه کار هستید.

فرقی نمی کند که به دنبال بازی FPS، MOBA یا MMO هستید، کیبورد بازی مناسب می تواند به شما کمک کند تا سریعتر واکنش نشان داده و بهتر از رقبا بازی کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.