تفاوت انواع فست شارژ : 15 واتی یا 18 واتی ؟

تفاوت انواع فست شارژ : 15 واتی یا 18 واتی ؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

انواع فست شارژ ها، تکنولوژی های مختلفی دارند. امروزه برای راحت شارژ کردن گوشی های همراه در مدت زمان کوتاهی از وسیله ای به نام فست شارژ استفاده می نمایند. فست شارژ ها همان شارژر سریع موبایل ها می باشند که با به وجود آمدن این تکنولوژی، اغلب مردم از آنها استفاده می کنند. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از آنها آشنا کنیم.

فست شارژ چیست؟

امروزه، با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی که در گوشی های همراه رخ می دهد، ظرفیت آنها را نیز بالا برده تا بتوانیم در هر ساعتی در شب و روز که به گوشی لازم داشتیم، از آن استفاده کنیم. اما نکته جالب درباره پیشرفت گوشی ها و ظرفیت بالای آنها چیست؟ آیا اصلا نکته قابل ذکری در این باره وجود دارد؟ برای اینکه به جواب این سوال برسیم، با ما همراه باشید.

با توجه به ظرفیت بالایی که در موبایل ها قرار داده شده، مدت زمان شارژ کردن آنها نیز زمان نسبتا بالایی را به خود اختصاص می دهد. همین مورد ممکن است در بعضی مواقع فرد را کلافه کند و به دنبال راه چاره ای برای شارژ کردن سریع تر گوشی همراه خود باشد. در اینجاست که دستگاه کوچکی به نام فست شارژ برای فرد ممکن است خیلی پر کاربرد باشد.

البته همانطور که در مقاله “آیا شارژر وایرلس عمر باتری موبایل را کاهش می دهد؟” اشاره کردیم؛ تکنولوژی های دیگری مثل شارژ وایرلس هم به کمک ما امده تا گوشی های خود را به راحتی شارژ کنیم.

فست شارژ که به شارژر سریع نیز معروف است به افراد کمک می کند تا در مدت زمان کوتاه تری گوشی موبایل خود را شارژ نمایند.

این ابزار به گونه ای طراحی شده اند که می تواند باطری های گوشی که دارای فست شارژ هستند را در مدت زمان خیلی کوتاهی شارژ نماید. مثلا ۵۰ یا ۶۰ درصد حجم باطری را می تواند در نیم ساعت پر کند. این ویژگی خوب دستگاه باعث شده تا طرفدار های زیادی را به خود جذب کند و فروش این دستگاه بالا رود.

باید گفت که، این نکته درباره انواع فست شارژها که عمر باطری را کوتاه می کنند کاملا یک تفکر غلط محسوب می شود. زیرا کابل مورد استفاده در این دستگاه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کند و هیچ یک از آنها باعث بروز مشکلاتی در هیچ نقطه از فناوری گوشی موبایل ها نخواهد شد.

چگونه بفهمیم گوشی از تکنولوژی فست شارژ برخوردار است؟

اغلب گوشی های هوشمند جدید، مانند گوشی های هواوی، سامسونگ و… در ساخت آنها از شارژ سریع به کار رفته است. اما در برخی موارد، افراد به اینکه گوشی موبایل آنها دارای فست شارژ است اطمینان کامل ندارند. برای اینکه از این موضوع، اطمینان کامل حاصل کنید فقط کافیست شارژر موبایل خود را چک کنید.

معمولا روی بدنه شارژرهای سریع همه برندها علامت فست شارژ را می توانید مشاهده کنید. اما اگر این علامت را نمی شناسید فقط کافیست، Asaptive Fast  را مشاهده کنید تا بفهمید گوشی شما این قابلیت را پشتیبانی می کند یا نه . نکته دیگری در این باره که شما را از داشتن فست شارژ مطمئن کند این است که در تکنولوژی موبایلتان اگر علامت خاموش و روشن کردن فست شارژ را مشاهده نمودید بدانید که، این ویژگی را پشتیبانی می کند.

قابل ذکر است که، این نکات درباره ی انواع شارژر های سزیع نیز صادق می باشد.

چگونه باید با فست شارژ کار کرد؟

باید بدانید که، گوشی های اندروید، امروزه از جنس های متفاوتی می باشند. اما چیزی که در این مورد مهم است، جنس باطری ها می باشد که از لیتیوم یونی است. هر یک از این باطری ها با توجه به ساخت گوشی، ظرفیت های متفاوتی دارند که با میلی آمپر مشخص می شود.

با توجه با ظرفیت باطری مورد نظر، برای شارژ کردن آنها باید توان لازم به اںها، وارد شود تا باطری موبایل شارژ گردد. قابل ذکر است که هر چه توان وارد شده به باطری بیشتر باشد زودتر شارژ خواهد شد و برای افزایش این توان حتما باید آمپر و ولتاژ، هردو را افزایش دهیم.

نکته قابل توجه در بالا بردن توان شارژ این است که، ممکن است با بالا بردن توان شارژ، باطری داغ گردد و این موضوع موجب کوتاه شدن عمر باطری شود و همچنین، داغ شدن بیش از حد باطری ممکن است باعث انفجار یا آتش سوزی نیز شود. پس حتما به این نکته مهم توجه فرمایید.

اگر قصد دارید یک شارژر سریع برای گوشی موبایلتان تهیه کنید حتما قبلش از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید. زیرا امروزه در بازار بسیاری از شارژرهای سریع تقلبی پخش شده و آنها را به عنوان اصل به دیگران می فروشند. حتی اگر روی شارژر، علامت فست شارژ را دیدید، سریع اعتماد نکنید زیرا امروزه حتی نوشته های فست شارژ که علامت آنها هستند را نیز جعل می کنند در صورتی که اصلا، اینگونه از فست شارژها اصالت ندارند و کاملا فیک هستند. پس حتما برای خرید شارژر سریع از اصالت آن اطمینان کامل پیدا کنید و بعد، خریداری فرمایید تا برای گوشی موبایلتان مشکلی پیش نیاید.

استفاده از انواع فست شارژ برای گوشی های معمولی:

شاید برای کسانی که گوشی معمولی دارند پیش آمده باشد که، در بعضی مواقع از اقوام و اطرافیان خود درخواست فست شارژ کنند اما با جواب منفی آنها روبرو شوند که شارژر موبایل آنها فست شارژ است و شما نمی توانید از آن استفاده کنید. ممکن است که با خود بگویید که آیا فست شارژ برای گوشی های معمولی ضرر دارد؟

این یک باور کاملا غلط است که فست شارژ برای گوشی های معمولی ضرر دارد. اگر کسی به شما گفت که شارژر سریع ولتاژ بالایی دارد و سرعت پر کردن شارژ گوشی های هوشمند را بالا می برد اما برای گوشی های معمولی ضرر دارد، این تفکری کاملا غلط می باشد که متاسفانه، اغلب افراد از این تفکر نیز پیروی می کنند. زیرا ولتاژ بالا برای همه ی گوشی ها به کار نمی رود.

یکی دیگر از تفکرات غلط افراد این است که اگر گوشی معمولی دارند، فکر می کنند که با شارژر فست شارژ، کمی زودتر می توانند گوشی خود را شارژ کنند. حال شما بگویید که چرا این باور غلط است؟ به دلایلی مانند: ولتاژ ورودی، خروجی گوشی و شارژر شخصی گوشیتان، پیشنهاد می شود تا حد امکان، از پیروی کردن از چنین باوری خودداری کنید و حتما از شارژر موبایل خودتان استفاده نمایید.

قابل ذکر است که، اگر از شارژر اصلی موبایلتان استفاده نمی کنید و به دنبال راه حلی می باشید، به صفحه اصلی فروش شارژر اصلی مراجعه کنید و در آنجا خریداری نمایید. اگر فکر می کنید که گوشی شما از قابلیت فست شارژ پشتیبانی می کند ولی هیچ تغییری در شارژ کردن گوشی همراه خود مشاهده نکرده اید، احتمال دارد که در گوشیتان علامت فست شارژ خاموش باشد. با تنظیم کردن آن، به راحتی می توانید از این قابلیت بهره ببرید.

انواع فست شارژ:

فست شارژها طرفداران زیادی دارند و استفاده از آنها نیز، بسیار بالا است. برای همین تولیدکنندگان گوشی های همراه، با توجه به تکنولوژی هایی که هر روز پیشرفته تر می شود و در موبایل ها نیز به کار می رود، انواع فست شارژهایی را با قابلیت های بالا نیز تولید کرده اند تا همگان بتوانند از کاربرد های آنها بهره مند شوند. از جمله این فست شارژها عبارتند از:

کویک شارژ Quick charge

یکی از رایج ترین شارژر سریع می باشد که به خاطر داشتن کوالکوم، بسیاری از شرکت ها از تراشه های آن استفاده می کنند. همچنین باید بدانید که نسخه ۲ این فست شارژ با ولتاژ ۵ ولت، ۹ ولت و ۱۲ ولت نیز افزایش قدرت دارد.

نسخه ۳ این کویک شارژ ولتاژ را تا حد امکان به ۲۰ ولت نیز می رساند و نکته مهم این نوع شارژر سریع این است که قدرت را تا ۱۸w بالا می برد. و بین انواع

Quick charge ها ، این نوع رایج تر از همه است.

فست شارژ تطبیقی

این نوع فست شارژ بر عکس قبلی، در بیشتر دستگاه های موبایل سامسونگ موجود است. ویژگی قابل شناخت این نوع، این است که به افزایش آمپراژ متکی می باشد.

فست شارژ اپل

آیفون ۸ جز دستگاه هایی است که از این قابلیت پشتیبانی می کند. به همین دلیل گوشی های اپل از فست شارژ پشتیبانی می کنند. البته قابل ذکر است که، فقط دستگاه موبایل آیفون ۱۱ پرو و پرومکس، یک شارژر فست شارژ دارند. دستگاه های اپل، با شارژر سریع در مدت زمان خیلی کوتاهی مثل، ۳۰ الی ۵۰ دقیقه کامل شارژ می شوند.

فست شارژ ۱۵ واتی بهتر است یا ۱۸ واتی

شارژر های ۱۸ واتی سرعت بالایی برای شارژ کردن گوشی دارند و ویژگی خیلی خوب آنها در این است که حتی اگر مدت زمان کمی از آنها برای شارژ کردن استفاده کنیم، می توانیم زمان زیادی را با تلفن همراه خود کار کنیم. شارژر های سریع ۱۸ واتی یا بیشتر در موبایل های پیکسل از صفر درصد فعال، و فقط تا ۸۰ درصد با قی می ماند و بعد از آن غیر فعال خواهد شد.

اگر می خواهید از شارژر سریعی استفاده کنید که خیلی سریع خروجی بدهد و شما را راضی نگه دارد، پیشنهاد می کنیم از فست شارژ های ۱۸ وات به بالا بهره ببرید. زیرا با فست شارژ های ۱۸ واتی می توانید فقط با ۱۵ دقیقه شارژ کردن موبایلتان، حدود ۷ ساعت بی وقفه از آن استفاده کنید.

اگر بخواهیم بین انواع شارژرهای سریع، فست شارژ ۱۵ واتی و ۱۸ واتی را با هم مقایسه  کنیم و بگوییم کارایی کدام یک بالاتر است، بهتر است از ۱۸ واتی استفاده کنید. زیرا  ۱۵ واتی کارایی خوبی دارد ولی نسبت به ۱۸ واتی زمان بیشتری صرف می شود تا شما بتوانید از موبایلتان استفاده کنید.

۳۷ نظر

  • سلام و عرض ادب ، آیا شارژ شدن طولانی بالای پنج ۶ ساعت در حالت غیر فست در گوشی A22-5G-128 طبیعیست ؟

    • سلام
      خیر
      این مورد به دلایل مختلفی رخ می دهد که باید تک تک مسائل را بررسی کنید:

      ۱- کابل شارژر
      ۲- آداپتور شارژر
      ۳- اگر آداپتور شما از نوع سه شاخه بوده و با مبدل به دو شاخه تبدیل شده، حتما مبدل را بررسی کنید.
      ۴- تنظیمات پاور سیوینگ و شارژ کردن گوشی
      ۵- بررسی نرم افزار های فعال در پس زمینه
      ۶- خراب شدن آی سی شارژر و غیر فعال شدن حالت فست شارژ

      • با تشکر از شما ، من کلأ سه ماهه که از خود نمایندگی گرفتم گوشی رو ، و تمامی مراحل رجیستر و تحویل و … ، در خود نمایندگی انجام شده ، در برنامهٔ سامسونگ ممبر هم ، قسمت Help تمامی جزئیات گوشی رو ، نرمال میزنه .

  • سلام لطفا اگه ممکنه مدار شارژر رو۱۸وات هم بگذارید تا ما بتونیم استفاده بکنیم ممنون و متشکر

  • سلام لطفا مدار شارژر۱۸ وات رو هم بگذارید تا ما بتونیم استفاده بکنیم ممنون و متشکر

  • سلام وقتتون بخیر من پاوربانک ردمی که فست شارژ هیژده وات هست دارم آیا پس از شیش ساعت تو شارژ بودن عادیه که از چهار تا چراغش دوتاش پر شده باشه و سومی در حال پر شدن باشه؟؟؟

    • سلام روز بخیر ، بستگی به شارژی که استفاده میکنید داره. ولی ۶ ساعت غیر عادی هست. ممکن است از شارژر نامناسب و استانداردی استفاده نمیکنید که این مدت زمان طول کشیده. باید پاوربانک تون رو در حالت استاندارد بررسی کرد تا از سالم بودن آن مطمئن شد.

  • سلام میتونیم از شارژر ۱۸ واتی گوشی a5 2017 برای شارژ کردن a32 که خودش شارژر ۱۵ واتی داره استفاده کنیم؟ چون ۱۵ واتی دیر شارژ میکنه
    ممنون از سایت خوبتون

  • سلام ببخشید a03s از فست شارژ پشتیبانی می‌کند
    چون من دارم ۰ تا ۱۰۰ درصد رو توی ۳ساعت و ۱۵ دقیقه پرمیکنه
    تو تنظیمات ش هم از فست شارژ حرف نزدن

  • سلام من کمتر از یک ماهه سامسونگ a52sخریدم ولی زمانی که حالت فست شارژ در تنطیماتش فعال هست موقع شارژ کردن گوشیم داغ میکنه در ضمن با با شارژر خودش که ۱۵ واتی هست شارژش میکنم ، ایا داغ شدنش طبیعیه؟

  • درود بر شما
    من یه گوشی شیائومی mi a3 دارم که شارژر ۱۸ واتی خودش گم شد و الان یه شارژر اصلی گوشی x3pro که ۳۳ وات هست براش گرفتم

    لطفا بگین برا گوشی ضرر داره یا خیر
    متشکرم

  • سلام
    برای شارژ کردن سامسونگ a71 به غیر از شارژر خودش از کدام شارژر دیگری می‌توان استفاده کرد.
    ممنون

  • سلام من نوکیا ۶.۱ دارم میخوام فست شارژشو غیر فعال کنم. چی کار باید بکنم? چون گوشیهایی داشتم که ظرفیت باطریش کمتر از ۶.۱ بوده ولی عالی شارژ نگه میداشتن. در ضمن شارژر ۱۵ وات سامسونگ رو اصلا نمیپذیره. با تشکر.

  • سلام.خسته نباشید.بنده برای شارژ ساعت هوشمندم که باتریش حدود ۵۰۰ میلی آمپره و یک مدل ایرپاد که باتریش ۲۴۰ میلی آمپره و یک ایرپاد دیگه که ظرفیت باتریش ۸۰۰ میلی آمپره و کلا گجت هایی که باتری هاشون زیره ۱ آمپره از شارژر ۱۸ وات انکر ی که تک پورت هست و ولتاژ و جریان رو تشخیص میده و نسبت به هر گجتی ولتاژ و جریان رو بهش میده و کوئیک شارژ ۳ هم هست استفاده کنم یا شارژر دیگری با همین برند که فقط تفاوتشون تو اینه که این یکی ۲۴ واته و اینم درست مثل ۱۸ واتی هست هوشمنده و بنا به تشخیص هوشمندی ش به هر گجتی ولتاژ و جریان رو تزریق میکنه و یا با شارژر دیگری با همین برند ولی با تفاوت اینکه فست شارژ نیست و فقط هوشمنده و جریان و ولتاژ رو تشخیص میده و ۱۲ وات هست با کدوم شارژ کنم اسمارت واچ و ایرپاد هامو و گجت های دیگه ای که دارم که باتریشون زیره یک آمپر هست؟به نظرتون با ۱۲ واتی هوشمندِ بدون فست شارژ شارژ کنم یا با شارژرِ ۱۸ واتی هوشمندِ با قابلیت فست شارژ یا شارژر هوشمند فست شارژ ۲۴ وات…؟در ضمن ساعت هوشمند و دوتا ایرپاد هام که گفتم همه شون از فست شارژ پشتیبانی میکنند..ولی برای من فست شارژ و مدت زمان شارژ مهم نیست مهم طول عمر باتری هست که با انتخاب درست شارژر میسر میشه…به نظرتون کدوم ازین سه تا شارژرم چه ۱۸ چه ۱۲ چه ۲۴ شارژر مناسب تریه برای شارژ کردن این مدل گجت ها؟..البته فعلا با ۱۸ وات شارژ میکنم و مشکلی پیش نیومده…خواستم ازتون راهنمایی بگیرم که مطمئن بشم….مرسی بابت راهنمایی هاتون

  • سلام ببخشید یه سوال داشتم شارژ ۱۸ واتی دارم و کابل ۱۰۰ واتی میشه استفاده کرد واسه باطری ضرری نداره

    • سلام گوشی من ایفون xs هست و سلامت باتری هم ۹۴ با شارژر ۵ واتی که فابریک خودش هست شارژ میکنم ۳ تا ۴ساعت طول میکشه تا فول شارژ شه این طبیعیه ؟

  • سلام گوشی من ایفون xs هست و سلامت باتری هم ۹۴ با شارژر ۵ واتی که فابریک خودش هست شارژ میکنم ۳ تا ۴ساعت طول میکشه تا فول شارژ شه این طبیعیه ؟

  • سلام گوشی من سامسونگ ام ۳۲ است شارژر فابریکش فست شارژ ۱۵ واته . آیا استفاده از شارژر با وات بالاتر مثل ۳۳وات ضرری داره یا نه ؟
    اکه شارژر مثلا ۶۵ وات وصل کنیم واقعا سرعت شارژ هم کم میشه ؟

  • با
    عرض سلام
    آیا
    اداپتورهای ۱۸وات برای شارژ کردن ایفون ۱۳ مناسبه یا حتما باید ۲۰وات به بالا باشه؟؟؟

  • سلام من a14 دارم شارژر۱۵واتی هستش میشه ۲۵ واتی
    استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد

    • سلام، در پاسخ به سوال شما در مورد استفاده از شارژر ۲۵ واتی برای گوشی Samsung Galaxy A14، که اصلی شارژر آن ۱۵ وات است، نکات زیر را باید در نظر گرفت:
      مشابه با دیگر گوشی‌های هوشمند، Galaxy A14 به طور خودکار توان ورودی شارژ را تشخیص می‌دهد و تنها تا حداکثر ظرفیتی که می‌تواند از آن پشتیبانی کند را می‌پذیرد. اگر گوشی شما برای پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ وات طراحی نشده باشد، حتی با استفاده از شارژر ۲۵ واتی نیز تنها با حداکثر توانی که گوشی می‌تواند پشتیبانی کند (در این مورد ۱۵ وات) شارژ خواهد شد.

  • سلام خسته نباشید گوشی من a13. تو تنظیمات شارژ سریع داره.
    شارژر خودش ۱۵ وات هست. میتونم از شارژر ۱۸ یا ۲۰ واتی
    استفاده کنم؟ واینکه ایا سریع تر از ۱۵ وات شارژر میشه؟

    • سلام و تشکر از سوال شما. در مورد استفاده از شارژر با توان بیشتر برای گوشی Samsung Galaxy A13، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

      سازگاری گوشی با شارژرهای مختلف: گوشی Samsung A13 به طور خودکار توان ورودی شارژ را تشخیص می‌دهد و تنها تا حداکثر ظرفیتی که می‌تواند از آن پشتیبانی کند را می‌پذیرد. این بدان معناست که اگر شما از شارژری با توان بیشتر استفاده کنید، گوشی تنها تا حداکثر توانی که برای آن طراحی شده (که در این مورد ۱۵ وات است) را دریافت خواهد کرد.
      امنیت استفاده از شارژرهای غیراصلی: استفاده از شارژرهای با کیفیت و مطمئن که توسط سازندگان معتبر ساخته شده‌اند، معمولاً امن است. با این حال، استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت یا تقلبی می‌تواند خطر آسیب به گوشی یا حتی خطرات ایمنی را به همراه داشته باشد.
      سرعت شارژ: اگرچه استفاده از شارژر با توان بیشتر می‌تواند بی‌خطر باشد، اما این به معنای افزایش سرعت شارژ نیست. گوشی شما همچنان با حداکثر توانی که برای آن طراحی شده (در این مورد ۱۵ وات) شارژ خواهد شد، حتی اگر از شارژری با توان بیشتر استفاده کنید.
      بنابراین، شما می‌توانید از شارژر با توان بیشتر استفاده کنید، اما این کار سرعت شارژ گوشی شما را افزایش نخواهد داد. همچنین، مهم است که از شارژرهای با کیفیت و معتبر استفاده کنید تا از ایمنی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید

  • با سلام و وقت بخیر.میخواستم سوال کنم از چند وات به بالا
    شارژ فوق سریع برای سامسونگ محسوب میشه و گوشی
    s20fe5gحداکثر چه جریانی رو میتونه قبول کنه چون میخوام
    شارژر تهیه کنم براش بدونم چند واتی رو حداکثر قبول میکنه
    بیخود پول روی شارژر وات بالاتر ندم که کارایی برام نداشته
    باشه.ممنونم

  • سلام وقت بخیر .
    آدابتور گوشی من سوخت ۲۵ وات بود
    از ی ادابتور ۱۸ واتی استفاده کنم مشکلی نداره ؟
    مدل A53_۵G_۲۵۶هست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.