بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اینتل پس از بهینه سازی لیتوگرافی و توان حرارتی پردازنده های سلرون از جمله Celeron J4105 موفق به نصب آنها در مینی پی سی های مختلف شده و دیگر اثری از پردازنده های کم بازده و ضعیف Intel Atom نیست. با وجود محصولات قدرتمند و بهینه سازی شده از خانواده سلرون، می توان یک Mini PC قدرتمند برای محل کار، اداره یا سازمان، کسب و کار نوپا و حتی منزل خریداری کرد و امور مختلف روزانه را با بهره گیری از آنها انجام داد.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

معماری و فناوری ساخت

پردازنده اینتل مدل Celeron J4105 که بر پایه معماری Goldmont Plus تولید شده، در مینی‌پی‌سی یونیوو مدل UR One 4105 مورد استفاده قرار گرفته و این محصول در حال حاضر یکی از بهترین کامپیوترهای کوچک موجود در بازار داخلی به شمار می رود. پردازنده مورد بحث در خانواده محصولات Gemini Lake قرار دارد و مشخصات فنی و عملکرد قابل توجهی را ارائه می دهد.

پردازنده های Gemini Lake ادامه دهنده راه موفق محصولات سری Apollo Lake به شمار می روند که از نظر مشخصات فنی و کارایی با تغییرات بسیار زیادی مواجه شده اند. پشتیبانی از حافظه رم DDR4 و LPDDR4 با پهنای باند 2400 مگابایت بر ثانیه و چینش دو کاناله، پشتیبانی از فناوری SSE4.2 و واحد گرافیکی مجتمع سری UHD از جمله ویژگی های خانواده Gemini Lake اینتل به شمار می روند.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

اینتل هیچ تغییری در فناوری ساخت (لیتوگرافی) پردازنده های Gemini Lake نسبت به محصولات نسل گذشته با نام Apollo Lake انجام نداده و همچنان شاهد استفاده از فناوری 14 نانومتری هستیم. توان مصرفی بهینه در کنار عملکرد بسیار خوب از جمله ویژگی های کلی در محصولی مانند Celeron J4105 به شمار می روند که نشان دهنده تغییرات مهم در افزایش کارایی پردازنده های ارزان قیمت و قابل استفاده در دستگاه های کوچک از جمله مینی پی سی هستند.

برای نصب پردازنده های خانواده Gemini Lake به مادربردهای دارای سوکت پردازنده FCBGA1090 نیاز دارید که بیشتر در لپ تاپ های اقتصادی و انواع Mini PC مورد استفاده قرار می گیرند. حداکثر دمای قابل تحمل برای آنها 105 درجه سانتی گراد اعلام شده که حتی با بهره گیری از یک خنک کننده پسیو (فاقد فن خنک کننده) قابل کنترل است.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

مشخصات فنی

پردازنده Celeron J4105 قدرتمندترین محصول از سری سلرون، دارای چهار هسته و چهار رشته پردازشی با فرکانس پایه 1.5 گیگاهرتز است. با پشتیبانی از فناوری توربو بوست، فرکانس کاری آن در شرایط ضروری به 2.5 گیگاهرتز افزایش می یابد و به این ترتیب عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش می گذارد. حجم حافظه نهان برای افزایش سرعت پردازش دستورات برابر با 4 مگابایت بوده که حجم مناسبی در مقایسه با رقبای هم رده خود به شمار می رود.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، پردازنده سلرون مدل J4105 می تواند به صورت استاندارد از حافظه رم DDR4 یا LPDDR4 با پهنای باند 2400 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند و حجم قابل پشتیبانی نیز 8 گیگابایت است که به صورت دو کاناله و روی دو اسلات مادربرد نصب می شوند. واحد گرافیکی به کار رفته در این محصول مدل UHD 600 اینتل است که با فرکانس پایه 250 مگاهرتز و فرکانس بوست 750 مگاهرتز فعالیت کرده و از حداکثر 8 گیگابایت حافظه اشتراکی پشتیبانی می کند.

مشخصات توضیحات
مدل   Intel Celeron J4105 – Gemini Lake
معماری ریز پردازنده Goldmont Plus
لیتوگرافی 14 نانومتری
تعداد هسته 4
تعداد رشته 4
حافظه کش 4 مگابایت L3
واحد گرافیکی مجتمع Intel UHD 600
پشتیبانی از حافظه رم 8 گیگابایت از نوع DDR4/DDR4L با فرکانس 2400 مگاهرتز
توان مصرفی 10 وات
قیمت 107 دلار

تعداد 12 واحد اجرایی در پردازنده گرافیکی Intel UHD 600 به کار رفته و قادر به ارائه وضوح تصویر 4K با نرخ تازه سازی 60 هرتز توسط خروجی های تصویر مادربرد است. به این ترتیب می توانید محتوای ویدئویی با کیفیت 4K را به راحتی روی یک صفحه نمایش یا تلویزیون با وضوح مشابه مشاهده کنید و از کیفیت بالای آن نهایت لذت را ببرید.

هر چند پردازنده های Apollo Lake و واحدهای گرافیکی به کار رفته در آنها نیز توانایی اجرای محتوای 4K و انتقال آنها به خروجی های تصویری را داشتند، اما قدرت پردازشی آنها به طور معمول برای پخش روان با نرخ فریم قابل قبول، به هیچ وجه مناسب نبود. با توجه به بهینه سازی های انجام شده در خانواده Gemini Lake، این کار  بدون مشکل صورت می پذیرد و این موضوع، یک امتیاز مثبت به شمار می رود. پشتیبانی از DirectX 12، OpenGL 4.4 و قابلیت اتصال حداکثر 3 صفحه نمایش از دیگر ویژگی های واحد گرافیکی مجتمع به کار رفته در پردازنده Celeron J4105 تلقی می شوند.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105
مینی پی سی یونیوو UR One 4105 مجهز به پردازنده اینتل سلرون J4105

بررسی عملکرد

پردازنده چهار هسته ای Celeron J4105 اینتل قدرتمندترین محصول از سری سلرون در خانواده Gemini Lake به شمار می رود و انتظار ارائه عملکرد بسیار خوب در مقابل سایر پردازنده های هم رده و به خصوص در مقایسه با نسل گذشته Apollo Lake وجود دارد. با توجه به اینکه نمی توان با حدس و گمان و مشاهده مشخصات فنی، نسبت به عملکرد کلی یک محصول به خصوص پردازنده اظهار نظر کرد، تصمیم گرفتیم تا بنچمارک های موجود را بررسی کنیم.

اولین بنچمارکی که برای بررسی عملکرد سلرون J4105 اینتل انتخاب کردیم، بنچمارک PassMark است که عملکرد کلی پردازنده را در دو حالت تک رشته ای و چند رشته ای بررسی می کند. پردازنده به کار رفته در مینی پی سی یونیوو مدل UR One 4105 در این بنچمارک و در حالت تک رشته ای موفق به کسب امتیاز 1131 و در حالت چند رشته ای نیز موفق به کسب امتیاز 3000 شده است.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

در بنچمارک GeekBench 5 و در حالت تک هسته ای، امتیاز 412 و در حالت چند هسته ای (فعال بودن هر 4 هسته پردازشی) امتیاز 1362 به ثبت رسیده است. با مقایسه امتیازات مربوط به این پردازنده و سایر محصولات خانواده سلرون در نسل چهارم، باید لقب قدرتمندترین را به Celeron J4105 اهدا کرد. این پردازنده می تواند حتی با Pentium Silver N5000 نیز به رقابت بپردازد و در تست چند هسته ای Geek Bench 5 شاهد برتری سلرون J4105 هستیم.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105

بالاترین امتیاز کسب شده در بنچمارک GeekBench 4 و با بهره گیری از سیستم عامل ویندوز 10 نسخه 64 بیتی در حالت تک هسته ای برابر با 1920 و در حالت چند هسته ای 5277 در تاریخ 21 فوریه 2020 به ثبت رسیده است. آزمایش فنی دیگری که با استفاده از پردازنده Celeron J4105 انجام شده، بنچمارک Cinebench R15 است که این پردازنده در حالت تک هسته ای امتیاز 73 و در حالت چند هسته ای امتیاز 270 را به دست آورده است.

بررسی مشخصات و عملکرد پردازنده اینتل Celeron J4105
نتیجه گیری

پردازنده اینتل مدل Celeron J4105 که در مینی پی سی یونیوو UR One 4105 مورد استفاده قرار گرفته، قدرت پردازشی بسیار خوبی برای انجام امور خانگی و اداری و اجرای همزمان چند برنامه دارد و با توجه به مشخصات فنی و قطعات قابل پشتیبانی، می توان عملکرد آن را به میزان قابل توجهی ارتقا داد. وجود امکانات ارتباطی متعدد در این مینی پی سی که وجود آنها به لطف پردازنده قدرتمند با توان مصرفی بسیار پایین 10 وات میسر شده، ارزش خرید Univo UR One 4105 را به شدت افزایش داده است.

با توجه به قیمت بسیار مناسب این محصول، یک گزینه بسیار منطقی با قدرت پردازشی قابل قبول در مقابل کاربران قرار دارد که انتخابی هوشمندانه به شمار می رود. کاربران می توانند در خصوص نوع درایو ذخیره سازی (هارد دیسک یا SSD در فرم فکتور 2.5 اینچی یا درایو سالید M.2) و همینطور حافظه رم (حجم 4 تا 8 گیگابایت) تصمیم گیری کرده تا مینی پی سی خود را به گزینه ای منطقی تبدیل کنند.

1 نظر

  • سلام من یک عدد پی سی قدیمی دارم و میخواهم CPU را ارتقا دهم و نوع CPU کامپیوتر من
    intel celeron 430
    1.80 GHZ
    است من چه نوع CPU میتوانم بخرم که شبیه به CPU ذکر شده باشد مخصوصا قسمت پیشت CPU

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.