بررسی اندروید 13 تیرامیسو و همه ویژگی های Android Tiramisu

بررسی اندروید 13 تیرامیسو و همه ویژگی های Android Tiramisu
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

به تازگی گوگل در رویداد I/O 2022 توجه کاربران خود را به نسخه جدید اندروید با نام Android 13 Tiramisu جلب کرده است. طبق سنت گوگل که برای هر یک از نسخه‌های خود نام یک دسر را انتخاب می‌کند، این نسخه اندروید ۱۳ نیز از قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نسبت به اندروید ۱۲ برخوردار است.

طبق پیش بینی‌های انجام شده، این نسخه مسلماً با توجه به امکانات و به‌روزرسانی آن با استقبال گسترده کاربران مواجه خواهد شد. ما در این مقاله سعی داریم همه چیز را درباره Android 13 Tiramisu برای شما بازگو کنیم.

اندروید ۱۳،  تجربه‌ای شیرین در دنیای امروز

احتمالاً به یاد دارید که گوگل برای هر یک از نسخه‌های خود نام یکی از دسرهای پرطرف‌دار را در نظر می‌گرفت؛ مثلاً اندروید ۱۱ با عنوان کیک رد ولوت و اندروید ۱۲ با نام بستنی یخی و یا آب‌نبات چوبی، بستنی ساندویچی و کیت کیت و… به بازار عرضه کرد.

این عناوین  به صورت کاملاً رسمی معرفی شده و نسخه‌های به‌روز را همراهی می‌کردند. این ایده تا زمان عرضه اندروید ۱۰ نیز ادامه داشت و پس از آن دیگر از هیچ عنوانی برای نسخه‌های اندروید به صورت رسمی استفاده نشد.

اخیراً گوگل باز هم نام‌گذاری دسر گونه خود را از سر گرفته و از رمز تیرامیسو برای نسخه جدید Android 13 Tiramisu استفاده کرده است.

شما در این نسخه به جدیدترین قابلیت‌ها در حوزه‌های تنظیمات ظاهری، امنیت، حریم خصوصی و زبان دسترسی خواهید داشت و بدون شک تفاوت نسخه Android 13 Tiramisu  را با نسخه‌های قبلی به‌وضوح مشاهده خواهید کرد.

اندروید 13 تیرامیسو - android Tiramisu

تغییرات ظاهری Android 13 Tiramisu

اولین ویژگی مثبتی که در نسخه اندروید ۱۳ به چشم می‌خورد تغییرات ظاهری است. اگرچه اندروید ۱۲ دارای فضایی جذاب و سرگرم کننده بود اما در بعضی از بخش‌ها  برای کاربران مبهم بود و در ذهن مصرف‌کنندگان سؤالاتی به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از نقاط ضعف اندروید ۱۲ استفاده از رنگ‌های سرد و بسیار خنثی بود که نوعی بی‌انگیزه بودن و بی تحرکی را به کاربران القا می‌کرد. وجود این نقاط ضعف در نسخه‌های اندروید و در مقابل وجود نقاط قوت و مثبت در نسخه‌های عامل دیگر همچون شرکت  اپل، عامل محرکی بود که شرکت گوگل را ترغیب کرد تا تمامی این کمبودها را در نسخه جدید رفع کند.

طبق گزارش‌ها شرکت گوگل در نسخه Android 13 Tiramisu یکی از مهم‌ترین آپشن‌ها، وجود فضای ظاهری بسیار پویا و بانشاط برای کاربران و استفاده از طیف‌های رنگی متنوع در تنظیمات ظاهری است که این موارد تا حد امکان از خستگی و افت انرژی کاربران در حین استفاده می‌کاهد.

قابلیت‌های جدید اندروید ۱۳

ارتقای اعلان‌ها

سیستم عامل اندروید از گذشته تا به امروز در زمینه پشتیبانی و کنترل اعلان‌ها از دیگر سیستم‌های عامل پیشرفته‌تر بوده است.

یکی از فاکتورهای مهم در زمینه نوتیفیکیشن این است که هر برنامه قبل از آن که روی گوشی شما اعلانی بفرستد باید از شما اجازه بگیرید، Android 13 Tiramisu نیز در این زمینه به‌روزرسانی شده است و در صورتی اعلان برنامه‌هایی را که اخیراً نصب کرده‌اید برای شما ارسال می‌شود که شما اجازه آن را صادر کرده باشید.

فرستادن اعلان به این صورت است که شما هر برنامه‌ای را که برای اولین بار نصب می‌کنید برای شما پیامی مبنی بر ارسال اعلان می‌فرستد، شما در این مرحله می‌توانید به آن برنامه اجازه دائمی یا موقت دهید و یا برای همیشه اعلان‌های آن برنامه را مسدود نمایید.

اندروید 13 تیرامیسو - android Tiramisu

ارسال اعلان به برنامه‌های پرمصرف

شرکت گوگل در این نسخه از Android 13 Tiramisu این قابلیت را فراهم کرده است که شما بتوانید یک پیام هشدار در فاصله زمانی مشخص و ۲۴  ساعته  از طرف هر برنامه‌ای که بیش از حد از باتری شما مصرف می‌کند، دریافت کنید.

این هشدار به‌گونه‌ای طراحی شده است که مزاحم کار شما نخواهد شد و هر ۲۴ ساعت یک‌بار بر روی گوشی شما ظاهر می‌شود. خوشبختانه این فناوری شامل تمام برنامه‌های Android 13 Tiramisu می‌شود.

اندروید 13 تیرامیسو - android Tiramisu

استفاده هم‌زمان از دو اپراتور بر روی یک سیم کارت

شاید شما هم جز کسانی هستید که از جابه‌جایی سیم کارت‌های خود بر روی گوشی خسته شده‌اید؛ خوشبختانه در نسخه جدید Android 13 Tiramisu قابلیتی به نام MEP در نظر گرفته شده است که شما بتوانید به صورت هم‌زمان از دو اپراتور بر روی یک سیم‌کارت استفاده کنید؛ بدون این‌که نیازی به تعویض فیزیکی سیم کارت داشته باشید.

اعمال کامل حالت بی‌صدا

بدون شک تابه‌حال تجربه کرده‌اید که وقتی گوشی خود را روی حالت بی‌صدا قرار می‌دهید این حالت فقط برای زنگ تماس و پیام کاربرد دارد و در بقیه قسمت‌ها صدای لمس هنوز هم وجود دارد؛ حتی به مقدار کم.

در این ویژگی جدید Android 13      Tiramisu اگر حالت بی‌صدا را فعال کنید این حالت در تمامی قسمت‌ها برای تمامی برنامه‌ها اعمال خواهد شد و شما به معنای واقعی سکوت را در دستگاه تلفن خود حس خواهید کرد.

به‌کارگیری زبان‌های متفاوت

در ورژن Android 13 Tiramisu این اختیار به کاربران داده شده است تا جدا از تنظیمات زبان که به‌صورت عمومی در هر گوشی وجود دارد، بتوانند برای هر برنامه به طور مجزا زبان مورد نظر خود را انتخاب و اعمال کند.

این امکان جدید که زبان هر برنامه را اختصاصی می‌کند، قطعاً جذابیت ویژه‌ای برای افراد چند زبانه خواهد داشت زیرا این افراد می‌توانند به سادگی در هر اپلیکیشنی، زبان اختصاصی هر برنامه را انتخاب کنند.

بهبود کیفیت استفاده از تبلت

نسخه Android 13 Tiramisu به‌گونه‌ای طراحی شده است که در تبلت‌ها نیز می‌توان از امکاناتی بسیار مختلف و کاربردی بهره‌مند شد.

از جمله امکانات جدید و اختصاصی در خصوص کار کردن با تبلت و استفاده از اندروید ۱۳، وجود نواری در کنار صفحه گوشی است که به شما این امکان را می‌دهد که به طور هم‌زمان از دو برنامه استفاده کنید.

معمولاً بیشتر کاربرانی که تبلت دارند، از آن برای طراحی و نوشتن متون استفاده می‌کنند اما برخورد کف دست با صفحه تبلت و در نتیجه باز شدن صفحات جدید معضل بزرگی برای این افراد است. در اندروید ۱۳ این مشکل حل شده است و با برخورد کف دست به صفحه تبلت،  بازخورد اضافی از طرف تبلت دریافت نخواهید کرد و کاربران به‌راحتی تجربه‌ای مثل نوشتن روی صفحات یک دفتر را تجربه می‌کنند.

اندروید 13 تیرامیسو - android Tiramisu

 سخن آخر

خوشبختانه شرکت گوگل و بسیاری از شرکت‌های  تولیدکننده تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی از نسخه اندروید ۱۳ پشتیبانی می‌کنند و بنابراین با مشکل مواجه نخواهید شد.

قابل ذکر است در حال حاضر تعداد بسیار بالایی از کاربران از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند؛  بنابراین اگر می‌خواهید از قافله عقب نمانید باید خود را به روز نگه دارید و از نسخه‌های جدید اندروید بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.