چگونه می‌توانیم رفرش ریت مناسب برای خرید مانیتور را انتخاب کنیم؟

چگونه می‌توانیم رفرش ریت مناسب برای خرید مانیتور را انتخاب کنیم؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از واژه هایی که هنگام خرید مانیتور معمولا از زبان فروشندگان آن به گوشتان می‌خورد رفرش ریت ( Refresh Rate ) است. رفرش ریت یعنی نرخ بروز رسانی تصاویر در مانیتور که با واحد هرتز اندازه گیری می‌گردد.

حالا هنگام خرید مانیتور چطور بفهمیم که چه عدد رفرش ریتی مناسب ماست؟ این مسئله بسیار به کاربرد مانیتور خریداری شده برمی‌گردد!

حداقل رفرش ریت مناسب برای یک مانیتور اداری ۶۰ هرتز و برای مانتیوری که منظور گیمینگ یا طراحی خریداری می‌شود ۱۲۰ هرتز می‌باشد. نرخ بروز رسانی تصاویر در مانیتور اگر مناسب نباشد ممکن است باعث خستگی چشمان شما شده و کار با مانیتور را برای شما سخت کند. برای اینکه هرچه بیشتر به درک مفهوم رفرش ریت یا همان نرخ تازه سازی صفحات در مانیتور بپردازیم، شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت میکنم:

درک مفهوم رفرش ریت به زبان ساده

شاید عجیب به نظر برسد اما برای این که این واژه را رمز گشایی کنیم باید به دوران مدرسه برگردیم! شما هم به خاطر دارید که در دوران مدرسه گاهی در گوشه دفتر‌های خود آدمکی را نقاشی می‌کردیم و در صفحات متوالی جای دست و پای این آدمک را تغییر می‌دادیم و آن را دوباره نقاشی می‌کردیم؟

معمولا هدف از این کار زمان‌بر لذت بردن از نتیجه حاصل بود که دفتر خود را سریع ورق میزدیم تا این نقاشی‌ها پشت سر‌هم به نمایش درآمده و یک تصویر متحرک را برای ما بسازند!

این خاطره برای اکثر ما اولین تجربه ساخت یک انیمیشن ساده را تداعی می‌کند.

refresh rate رفرش ریت به زبان ساده

جالب است بدانید که امروزه هم در تکنولوژی که برای ساخت مانیتور‌ها و نمایشگر های دیگر مثل گوشی و تلویزیون استفاده می‌شود نیز از همین تکنیک ساده به شیوه های جدید بهره می‌گیرند! به این شکل که تصاویر ثابت به هم پیوسته‌ای را، پشت سر همدیگر روی نمایشگر به شما نشان می‌دهند و نتیجه این توالی یک تصویر متحرک را می‌سازد که در نهایت چشم بیننده آن را می‌بیند. و جالب‌‌‌تر اینکه بدانید هرچقدر این تصویر های ثابت با سرعت بیشتری به تصویر بعدی منتقل شوند، قطعا فیلمی که در مانیتور به نمایش در می‌آید کیفیت بهتری خواهد داشت و روان تر خواهد بود. رفرش ریت یا نرخ نوسازی تصویر در مانیتور ها دقیقا به این ویژگی ارتباط دارد!

رفرش ریت در مانیتور ( Refresh Rate )

رفرش ریت بالاتر در مانیتور چه فایده ای دارد؟

یکی از ویژگی هایی که هنگام خرید مانتور باید از آن اطلاع داشته باشیم رفرش ریت است. در واقع رفرش ریت یعنی اینکه بدانیم سرعت به روز رسانی تصاویر در مانیتور چقدر است؟ و چقدر طول می‌کشد تا یک تصویر در مانیتور به تصویر بعدی منتقل شود. این ویژگی از بریده بریده شدن و تار شدن تصاویر در هنگام پخش فیلم یا کار با سیستم جلوگیری می‌کند. یک نمایشگر با رفرش ریت بالاتر می‌تواند تصاویر را بسیار واقعی‌تر و بدون افت کیفیت به شما نشان دهد. جالب است بدانید که این ویژگی حتی در سلامت چشم های شما تاثیر مثبت دارد! چون رفرش ریت پایین باعث چشمک زدن تصویر در مانیتور می‌شود و این مورد ممکن است به چشمان شما آسیب وارد کند. همچنین وضوح تصویر و کیفیت فیلم های پخش شده در مانیتور دارای رفرش ریت بالا بسیار بیشتر است. مخصوصا برای گیمرها این موضوع بسیار مهم‌تر است که هنگام خرید مانیتور عدد رفرش ریت بالاتری را انتخاب کنند. چون که لذت بازی ویدیویی با چنین مانیتوری بسیار بیشتر بوده و تجربه کاملا متفاوتی را برای بازی کنان به ارمغان می‌آورد. قطعا وقتی در حال بازی آنلاین هستید و تصاویر به سرعت نور تغییر می‌کنند هم تصاویر ویدیویی بسیار نرم تری خواهید داشت و هم سرعت عمل شما نسبت به رقیبانتان بیشتر خواهد بود!

نرخ بروز رسانی به زبان ساده
این دقیقا همان مفهوم جالب فریم ریت است!

 

هنگامی که ما یک فیلم را در نمایشگر خود تماشا می‌کنیم در واقع داریم تصاویر به هم پیوسته ای را که پشت سر هم تصویر برداری شدند با سرعت خاصی می‌بینیم. شاید با خود بگویید این تعریف بسیار به تعریف رفرش ریت نزدیک است و شاید اصلا همان باشد اما اینطور نیست! در ادامه این مقاله بیشتر به تفاوت این دو می‌پردازیم.

هنگام فیلمبرداری با دوربین موبایل یا دوربین های تخصصی، اتفاقی که دقیقا می‌افتد ثبت یک فیلم نیست بلکه ثبت تصاویر پیاپی با تغییرات بسیار کوچک است! هر یک از این تصاویر ثبت شده را یک “فریم” می‌نامند و به تعداد تصاویری که توسط یک دوربین پشت سرهم برداشته میشود تا یک ثانیه از فیلم شما را بسازد ” فریم ریت ” می‌گویند. از این رو این سرعت با واحد فریم بر ثانیه اندازه گیری می‌شود. مثلا اگر بگوییم یک دوربین، فریم ریت ۶۰ دارد یعنی در هر ثانیه ۶۰ فریم را پشت سرهم ثبت میکند! حال در رایانه این تصاویر به جای اینکه توسط دوربین تولید شوند توسط سخت افزار هایی به نام GPU  و CPU تولید می‌گردد.

نرخ بروز رسانی یا رفرش ریت

فریم ریت چشم انسان تقریبا ۱۳ فریم بر ثانیه است یعنی اگر در یک ثانیه ۱۳ فریم را پشت سرهم تماشا کنیم مغز ما حس می‌کند در حال تماشای یک فیلم است ! درواقع هرچقدر فریم ریت تصاویر ضبط شده بالاتر باشد، مغز ما بیشتر فریب خورده و فیلم ضبط شده را واقعی تر ‌می‌بیند!

البته تا زمانی که این عدد به ۶۰ برسد می‌توان فاصله بین تصاویر را درک کرد اما وقتی این عدد از ۶۰ تجاوز کند مغز ما دیگر نمی‌تواند مکث ها را تشخیص دهد. برای درک بهتر این موضوع به تصویر متحرک زیر نگاه کنید، هر ۳ تصویر دارای مدت زمان حرکت یکسان هستند اما تفاوت میان آن‌ها در تعداد فریم های ضبط شده در هر ثانیه می‌باشد. این تفاوت است که مغز ما را فریب می‌دهد و باعث می‌شود که ویدیو هایی که بالای ۶۰ فرم بر ثانیه تصویربرداری شده اند را به صورت کاملا روان و بدون مکث بین تصاویر ببینیم!

در ادامه یک تصویر دیگر برای درک بهتر فریم ریت برایتان به نمایش میگذارم :

حالا به تفاوت بین رفرش ریت و فریم ریت می‌پردازیم :

شاید در ابتدا تصور کنید این دو مفهوم تعریفی یکسان دارند اما در واقع اینطور نیست!

بالاتر گفتیم که رفرش ریت یعنی سرعت به روز رسانی تصاویر در مانیتور، پس رفرش ریت توسط مانیتور تعیین می‌شود.

این در حالی است که مفهوم فریم ریت کاملا از نمایشگر جداست و به پردازنده های رایانه یعنی CPU  و GPU مربوط است .چون در واقع این  کارت گرافیک و CPU  هستند که تصاویر را تولید کرده و روی نمایشگر می‌فرستند.اما به هرحال این دو مفهوم به یکدیگر وابسته است! چرا؟

چون خرید مانیتور با رفرش ریت بالا برای داشتن تصاویر با سرعت و کیفیت مطلوب کافی نیست! بلکه سیستم شما باید دارای CPU  و کارت گرافیک مناسب برای تولید تعداد فریم های مطلوب متناسب با نمایشگر شما باشد. کارت گرافیک همان قطعه سخت افزاری است که تصاویر را برای نمایش روی مانیتور تولید می‌کند و هسته اصلی آن GPU  است. در واقع این کارت گرافیک و CPU هستند که فریم ریت را تعیین می‌کنند.

refresh rate در مانیتور تفاوت فریم ریت و رفرش ریت در مانیتور

حالا اگر فریم ریت کارت گرافیک شما بالاتر از رفرش ریت مانیتورتان باشد، مانیتور نمی‌تواند به موقع تصاویر تولید شده توسط کارت گرافیک را نمایش دهد و این ناهماهنگی باعث ایجاد یک تجربه نامطلوب در کاربر خواهد شد.

سخن پایانی

به طور کلی یکی از فاکتور های مهم که هنگام خرید مانیتور باید بررسی شود رفرش ریت آن است که البته این عدد با توجه به نیاز شما تعیین می‌گردد! همچنین به دنبال خرید مانیتور با رفرش ریت مورد نیاز شما باید حواستان به فرم ریت کارت گرافیک هم باشد تا هماهنگی بین تصاویر تولید شده و پخش شده همواره برقرار باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.