مراحل ساخت CPU های کمپانی فوجیتسو

مراحل ساخت CPU های کمپانی فوجیتسو
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدتی پیش فوجیتسو قوی ترین غول کامپیوتری دنیا به نام K Computer را به بازار ابر کامپیوترها معرفی کرد. در این ابر کامپوتر از 68544 پردازنده مدل SPARC64™ VIIIfx” استفاده شده است که توسط خود کمپانی فوجیتسو تولید شده اند.

فوجیتسو در وب سایت خود مراحل ساخت این پردازنده را به طور کامل ارایه کرده است که در زیر تشریح شده است:

ابتدا مونوکریستال های بزرگ سیلیکون1 (شمش های سیلیکونی با خلوص %99.999999999) توسط تیغه های الماس به ویفرهای سیلیکونی2 برش داده می شوند.

سطح ویفرهای سیلیکونی صیقل داده می شود تا هیچ خدشه ای در آنها باقی نمانده و کاملا آینه ای شوند.

با تشکیل لایه فیلم اکسید3 در سطح ویفر، فرایند تبدیل ویفرهای سیلیکونی به قطعات نیمه هادی آغاز می شود

سطح ویفر با ماده ای حساس به نور 4(Photoresist) پوشش داده می شود.

ماسک هایی با طرح مشخص روی ویفر قرار گرفته و لایه Photoresist در نقاط دلخواه در معرض اشعه فرابنفش (UV) قرار می گیرد.

آن قسمت از لایه Photoresist که در معرض اشعه UV قرار داشته با استفاده از نوعی حلال شسته می شود (وقتی لایه photoresist در معرض نور UV قرار می گیرد، دچار تغییر شیمیایی شده و توسط حلال حل می شود).

سپس لایه فیلم اکسید تشکیل شده روی سطح سیلیکون با استفاده از یک عامل سوزاننده برداشته می شود تا سطح سیلیکون برای مرحله بعدی آماده شود.

در مرحله بعد یون های مورد نیاز به سطح سیلیکون تابانده شده و با تغییر خاصیت شیمیایی سیلیکون، CPU میتواند کنترل شارژ الکتریکی را به دست بیاورد. در این مرحله سیلیکون قابل تبدیل به قطعات الکترونیکی خواهد بود. 

از هر ویفر سیلیکونی تعداد زیادی تراشه ساخته می شود. تراشه ها با استفاده از کاوشگرهای الکتریکی (Prober) تست شده و تراشه های خوب و بد از هم تفکیک می شوند.

 تراشه های باکیفیت از ویفر جدا می شوند.

پایه های لحیم کاری که به زیر تراشه افزوده می شوند، با پایه هایی که بر روی برد سرامیکی یا رزینی قرار دارند تطابق دارند.

 حالا CPU آماده کار است. بعد از آزمایشات مختلف تنها محصولات با کیفیت برای استفاده انتخاب می شوند.


1 Silicon monocrystal: ماده اولیه صنایع الکترونیک که شامل شبکه ای به هم پیوسته از یون های سیلیکون (نام تجاری سیلیسیم) می باشد.

2- Silicon wafer: ویفر سیلیکون به یک برش نازک از مونوکریستال سیلیکون می گویند که به عنوان بستر ساخت تراشه ها به کار می رود.

3- Film oxid: یک ترکیب شیمیایی شامل اکسیژن است که وقتی فلزات در معرض هوا قرار می گیرند، در سطح آنها تشکیل می شود. تشکیل این لایه تا حد زیادی مانع از واکنش های بعدی فلزات می شود.

4- Photoresist: ماده ای حساس به نور که در فرایند های صنعتی مختلف استفاده شده و مانند ماده ظهور عکس عمل می کند.

فوجیتسو در یک نگاه:

کمپانی فوجیتسو شرکتی پیشرو در ارایه راه حل های پیشرفته و حرفه ای به تجارت ها و کمپانی هایی است که بر پایه ICT در بازارهای جهانی کار می کنند. این شرکت در حال حاضر در بیش از 70 کشور دنیا در حال فعالیت می باشد و دارای بیش از 170 هزار نیروی کار جهت حمایت و ارایه خدمات به مشتریان می باشد. فوجیتسو جهت طراحی و تولید محصولات خود ترکیبی از متخصصان سیستم ها و خدمات IT، و محصولات ارتباطی و محاسباتی را به وجود آورده است که این ترکیب باعث می شود کمپانی بتواند ارزش افزوده ای را از طریق محصولات با کیفیت به مشتریان خود ارایه کند.

این کمپانی در حال حاضر سومین کمپانی بزرگ دنیا در صنعت و خدمات IT می باشد. محصولات تولیدی این شرکت در کشور آلمان شامل انواع: PC، سرور، Storage، تبلت، نوت بوک، Zero Client، تین کلاینت، کی برد، مادر بورد، صفحه نمایش و Workstation می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.