قدرتمند ترین ابرکامپیوتر دنیا از مرز 10 پتافلاپ گذشت

قدرتمند ترین ابرکامپیوتر دنیا از مرز 10 پتافلاپ گذشت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز چهارشنبه 4 نوامبر، فوجیتسو، غول IT ژاپن و آزمایشگاه تحقیقاتی RIKEN اعلام کردند ابر کامپیوتر K Computer که حاصل همکاری مشترک این دو کمپانی و قوی ترین ابر کامپیوتر دنیا است، موفق شد از مرز عملکرد 10 پتافلاپ عبور کند.

  

حرف “K” مخفف کلمه ژاپنی “Kei,” به معنای 10 کوادریلیون1 است که هدف نهایی برای تعداد محاسباتی است که قرار بود این کامپیوتر در هر ثانیه انجام دهد.

  

شاید جالب باشد بدانید اگر 7 میلیارد جمعیت دنیا هر کدام 24 ساعت در روز و به مدت 17 روز، در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند، می شود معادل یک Kei محاسبه که k کامپیوتر این محاسبات را تنها در یک ثانیه انجام می دهد.

  

fig01

  

مواد اولیه برای ساخت کامپیوتری با قدرت پردازشی یک Kei در ثانیه چه می تواند باشد؟

  

در K کامپیوتر 80000 پردازنده از قوی ترین پردازنده های روز دنیا و بیش از 200000 قطعه کابل به کار برده شده است. گرچه CPU قلب هر کامپیوتری محسوب می شود اما CPU به تنهایی قادر به انجام محاسبات سنگین با سرعت بالا نیست، همانطور که قلب به تنهایی تضمین کننده حیات انسان نمی باشد. زمانی که در هر پردازنده فرایندهای محاسباتی خاصی در جریان است که هرکدام از ننایج محاسبات قبلی استفاده می کنند، ارتباط بین پردازنده ها به اندازه قدرتشان اهمیت دارد، بنابراین وقتی 80000 پردازنده با هم پردازش می کنند، نیاز به شبکه ای چنان قوی و منسجم داریم که بتواند این حجم عظیم از ترافیک ارتباطی را مدیریت کند. به علاوه یک حافظه قدرتمند که ورود و خروج سریع اطلاعات را ممکن ساخته و یک storage برای ذخیره داده های خروجی.

  

  

آخرین باری که ژاپن موفق به ساخت قوی ترین ابررایانه دنیا شد سال 2004 بود و تا کنون ایالات متحده و چین تنها کشورهایی هستند که موفق به کسب این عنوان شده اند. گرچه ایالات متحده با در اختیار داشتن 5 جایگاه از میان 10 ابرکامپیوتر برتر دنیا همچنان پیشتاز محسوب می شود اما کشورهای آسیایی سرمایه گزاری هنگفتی را در این زمینه آغاز کرده اند و در حال حاضر 4 ابرکامپیوتر برتر دنیا به چین و ژاپن تعلق دارد.

  

چرا ابرکامپیوترها در دنیای کنونی ضرورت پیدا کرده اند؟

  

به گفته سازندگان K Computer، هدف اصلی این پروژه ملی گسترش قلمرو دانش و فناوری بوده است چرا که دستیابی به پیشرفته ترین ابرکامپیوترهای دنیا به معنای دستیابی به پیشرفته ترین محیط پژوهشی و توسعه نیز می باشد.

  

ابرکامپیوترها در شبیه سازی زلزله، مدل سازی های اقلیمی، تحقیقات هسته ای، توسعه و آزمایش تجهیزات نظامی، اکتشاف نفت و انجام سریع معاملات سهام کاربرد دارند.
 اگرچه در ساخت این مخلوق عظیم بهره وری انرژی در نظر گرفته شده است اما همچنان مصرف بالایی دارد که سالانه به 10 میلیون دلار می رسد.

  


 

1- هر کوادریلیون معادل هزار میلیون میلیون یا 1,000,000,000,000,000 (1015) است که در زبان ژاپنی به هر 10 کوادریلیون یک “Kei” گفته می شود.

  

فوجیتسو در یک نگاه:

  

فوجیتسو شرکتی پیشرو در ارایه راه حل های مبتنی بر ICT در بازارهای جهانی است که در حال حاضر سومین کمپانی بزرگ دنیا در صنعت و خدمات IT محسوب می شود. این کمپانی که در سال 1935 تاسیس شده است، هم اکنون با 172 هزار کارمند در بیش از 70 کشور دنیا خدمات خود را ارایه می دهد. فوجیتسو با به کارگیری مجموعه ای از کارشناسان نخبه IT و پیشرفته ترین فناوری های روز در حوزه محاسبات، ارتباطات و صنایع میکروالکترونیک، موفق شده است تا با ارایه محصولات با کیفیت، ارزش افزوده ای را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

  

محصولات تولیدی فوجیتسو در کارخانه های آلمان و ژاپن عبارت اند از:
 PC، نوت بوک، تبلت و تبلت PC، سرور، Work Station، Storage، Zero Client، Thin client، صفحه نمایش، کی برد، مادر برد، گوشی های هوشمند و …

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.