کاربرد مینی کامپیوتر در اتوماسیون یا خودکارسازی

کاربرد مینی کامپیوتر در اتوماسیون یا خودکارسازی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کاربرد مینی کامپیوتر در اتوماسیون به دلیل مزایا و ویژگی های منحصر به فردی که دارند، توانسته اند طرفداران زیادی را در صنعت امروزی الکترونیک به دست آوردند. از طرف دیگر گسترده بودن فضای یادگیری این مینی کامپیوتر ها موجب شده افراد مبتدی و حتی تازه کار، به راحتی با کارایی آنها آشنا شده و در بخش های زیادی از آنها استفاده نمایند.

 

مینی کامپیوتر اتوماسیون چیست؟

مینی پی سی های اتوماسیون یا تین کلاینت ها رایانه ای در اندازه کوچک، مقرون به صرفه، کم مصرف و بدون کیس هستند که برای فعالیت های سبک و ساده ای مانند وب گردی، پردازش اسناد و پخش صدا و تصویر فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند. مینی کامپیوتر ها به عنوان رایانه ای با ابعاد کوچک و بسیار قدرتمند و مجهز به قطعات لپ تاپ یا اجزای دیگر شناخته میشوند.

به علاوه مینی کامپیوتر اتوماسیون در کسب و کار های متوسط و کوچک بسیار کاربردی عمل میکنند و پکیج کاملی از محاسبات دقیق، صرفه جویی در مصرف انرژی و قابلیت تنظیم به کاربران ارائه میدهند. ابعاد مینی کامپیوتر ها بسیار مناسب است و حتی میتوان انهارا در پشت مانیتور ها پنهان و به راحتی حمل کرد. مینی کامپیوتر ها معمولا سیستم های چندکاره هستند که تعداد زیادی از کاربران میتوانند از آنها استفاده نمایند.

 

تاریخچه مینی کامپیوتر

با ورود مینی کامپیوتر ها تحول عظیمی در تاریخ الکترونیک به وجود امد. اولین رونمایی از این دستگاه ها در اواسط سال ۱۹۶۰ تا اواخر سال ۲۰۰۰ رخ داد. ورود این دستگاه ها بیشتر به عنوان جایگزین موقت یا جایگزین دوم کامپیوتر ها بود، به همین دلیل توجه به این مینی کامپیوتر ها بیشتر در کشور های بزرگ اتفاق افتاد. با گذشت زمان و قابلیت هایی که این مینی کامپیوتر ها در اختیار کاربران قرار دادند توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به علاوه مینی کامپیوتر ها در مقایسه با کامپیوتر های بزرگ که معمولاً تمام اتاق را پر می کنند تنها چند قفسه بیشتر جای نمی گیرند.

کاربرد مینی کامپیوتر و مزایای استفاده آن در صنایع مختلف 

۳ مورد از اهداف اولیه مینی کامپیوتر ها در اتوماسیون

  • کنترل مراحل

مینی کامپیوترها عمدتا توسط شرکتها کنترل میشوند. کنترل مراحل و فرایند ها دارای دو بخش اصلی است – جمع آوری داده ها و بازخورد.

مثال:- کارخانه ها از مینی کامپیوتر ها در اتوماسیون برای کنترل فرآیند تولید استفاده می کنند. اگر مشکلی در هر قسمتی از مراحل تولید به وجود اید، آنگاه مشکل را تشخیص داده و تنظیمات لازم را انجام می دهند.

  • مدیریت داده

مینی کامپیوتر هایی که ما برای مدیریت داده ها استفاده می کنیم می توانند هر عملکردی را در رابطه با داده ها مانند تعمیر، بازیابی یا تولید داده انجام دهند.

  • ارتباطات

مینی کامپیوترها در اتوماسیون به عنوان رابطی بین اپراتور انسانی و پردازنده بزرگتر نیز شناخته میشوند. کاربر می تواند عملیات هایی مانند بررسی عیب و خطا را با کمک مینی کامپیوترها انجام داده و سپس از دستگاه برای انجام تنظیمات دوباره استفاده نمایند.

از قابلیت های دیگر مینی کامپیوتر ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای محاسبات علمی و مهندسی نیز استفاده میشوند.
  • برای پردازش معاملات تجاری کاربردی هستند.
  • مینی کامپیوتر ها در اتوماسیون برای مدیریت داده ها نیز خدماتی ارائه داده اند.

 

کاربرد و عملکرد مینی کامپیوتر

مینی کامپیوتر ها متکی به CPU و RAM و فضای ذخیره سازی هستند تا عملکردی مانند دسکتاب های معمولی ارائه دهند.

پردازنده (CPU)

پردازنده، مغز یک مینی کامپیوتر است. اگر کارمندان شما نیاز به انجام کارهای محاسباتی فشرده دارند یا به برنامه های گرافیکی با کیفیت و صفحات گسترده کاربردی نیاز دارند مینی کامپیوتر های امروزی میتوانند این فضا و قابلیت را در اختیار انها قرار دهند.

حافظه (RAM)

این بخش به طور موقت داده های شما را در حافظه مینی کامپیوتر ذخیره می کند. اگر به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارید اضافه کردن ان در مینی کامپیوتراسان است اما باید از دریافت مزیت های قدرت پردازشی حافظه ی اضافه شده اطمینان حاصل نمایید. به علاوه افزودن حافظه ی بییشتر باعث میشود پردازنده ی مینی کامپیوتر شما قوی تر شود و بتواند به تمام نیاز های شما پاسخ دهد.

ذخیره سازی

شما باید مینی کامپیوتر خود را به یک هارد دیسک HDD یا SSD مجهز کنید تا بتوانید همه فایل های خود را ذخیره و برنامه و سیستم عامل مورد نیاز را راه اندازی و اجرا کنید. برخلاف RAM چنین قابلیتی دارای فضای ذخیره سازی دائمی و سرعت مناسبی است. HDD ها دارای قطعات مکانیکی هستند که میتوانند درجه سرعت و تندی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهند اما هزینه کمتری نسبت به SSD دارند. با این حال SSD ها عملکرد و قابلیت بیشتر و سریع تری را به کاربران ارائه میدهند.

سیستم عامل

پردازنده ها و مایکروسافت ویندوز* ۱۰ برای عملکرد بهتر با یکدیگر منطبق شده اند. امروزه مینی کامپیوتر ها با ارائه جدید ترین پردازنده ها و ویندوز، عملکرد و ویژگی های امنیتی بهتری را در مقایسه با رایانه های قدیمی ارائه کرده اند و کابران را قادر ساخته اند تا از بهترین و بروز ترین اپدیت ها استفاده نمایند.

 

 مزایای استفاده از مینی کامپیوترها در اتوماسیون

حین خرید مینی کامپیوتر علاوه بر توجه به موارد زیادی باید به ویژگی های انها اعم از وزن دستگاه، گرافیک و قابلیت های اتصال توجه کرد.

گرافیک

از دیگر دلایلی که باعث شده مینی کامپیوتر ها شایسته ی نام خود باشند، قابلیت گرافیک یکپارچه شده ی انها در CPU خروجی های ویدئو است. چنین گرافیکی مناسب تمام نیاز کسب و کار هاست، اما اگر کسب و کار شما به قابلیت های بیشتری نیاز دارد، می توانید با انتخاب یک مینی کامپیوتری که مجهز به گرافیک جدا است، آنرا بهبود ببخشید.

قابلیت اتصال

شما باید مینی کامپیوتری انتخاب کنید که بتواند با تمام دستگاه ها و بخش های مورد نیاز شما همکاری نماید. این بخش ها میتوانند شامل یک مانیتور، ماوس، صفحه کلید، بلندگوها، درایوها و غیره باشند. به علاوه باید به دنبال پورت های متعددی باشید تا با انها نیاز های خود را رفع کنید. به عنوان مثال، مینی کامپیوتر های NUC دارای پورت USB جلو و عقب ۴۰ گیگابیتی، پورت HDMI هستند.

وزن

مینی کامپیوترهای مبتنی بر پردازنده میتوانند هر کاری را که یک دسکتاپ تاور انجام دهد را در هر فضا و با هر وزنی انجام دهند. بسیاری از مینی کامپیوترها کمتر از سه پوند وزن دارند و به شما و کسب و کارتان این امکان را می دهند تا مینی کامپیوتر خود را جابجا کرده و در صورت تغییر کسب و کار بتوانید انرا به راحتی تنظیم نمایید. و در صورت نیاز به رایانه در هر مکانی، می توانید کامپیوترهای کوچک را ارسال و از انها استفاده نمایید.

از دیگر ویژگی های یک مینی کامپیوتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مینی کامپیوتر ها میتوانند ۲۴ ساعته و در ۷ روزه هفته بی وقفه کار کنند.
  • در هر دمای محیطی کار میکنند و دارای قابلیت تهویه هستند.
  • کیسی از جنس المینیوم خالص و با کیفیت بالا دارند.
  • انها دارای منبع تغذیه DC-IN 12V و اداپتور AC هستند.
  • انها همچنین از دیجیتال ساینیج و KIOSK پشتیبانی میکنند.
  • مجهز به پورت‌های کاربری مانند کام (سریال-RS232)-پارالل (موازی-LPT)-LVDSL-USB2,3 -RS485 جهت ارتباط دائم با سایر دستگاه‌ها هستند.
  • از خدمات وای فای و بلوتوث هم پشتیبانی مینمایند.
  • ابعاد بسیار کوچک و قابلیت اتصال به پشت مانیتور به کمک براکت مخصوص را دارد.
  • بدنه مقاوم و صدای بسیار کمی نیز دارند.

 

معایب مینی کامپیوترها در اتوماسیون

  • برخی از مینی کامپیوتر ها در اتوماسیون پورت USB ندارند.
  • مینی کامپیوتر ها هیچ درایو CD/DVD ندارند.
  • ممکن است کاربر با چگونگی سیستم عامل ها اشنا نباشد.
  • صفحه کلید مینی کامپیوتر ها ممکن است برای افرادی که تایپ سریعی دارند کوچک باشد.
  • مینی کامپیوتر های فضای ذخیره ای زیادی در بورد ندارند.
  • مینی کامپیوتر ها برای انجام پروژه های خاص ممکن است کوچک باشند.

 

ارزان ترین مینی کامپیوترها در اتوماسیون

ارزان ترین مینی کامپیوتر ها در اتوماسیون به انواع مینی کامپیوتر یونیوو از جمله مدل ۴GB DDR3, 128GB SSD /  UR1-3160 اشاره کرد. از قابلیت های این مدل مینی کامپیوتر های اتوماسیون میتوان به

  • Fanless Solution
  • پشتیبانی از دو تصویر همزمان
  • عملکرد بی صدا
  • مصرف انرژی پایین
  • پشتیبانی ویندوز ۱۰ اشاره کرد.

تین کلاینت یا مینی کامپیوتر های اتوماسیون انواع مختلفی دارند که هرکدام از نظر وزن، قیمت، رنگ و قابلیت متفاوت هستند، هر کسب و کاری باید طبق نیاز خود انهارا تهیه نماید.

 

جمع بندی

کاربرد مینی کامپیوتر در اتوماسیون و مزایای آن نسبت به رایانه معمولی و یا لپتاپ خیلی بیشتر است .  از اخرین و مهم ترین ویژگی های این دستگاه میتوان به فاکتور فضا، اشاره کرد که همیشه به عنوان مثالی برای بهترین بودن یک مینی کامپیوتر استفاده میشود.

در اکثر محیط ها، مینی کامپیوترها فضای بیشتری را فراهم می کنند تا تمام افراد بتوانند به راحتی کارهای خود را پیش ببرند. به علاوه باید به این مسئله توجه داشته باشید که درصد قابل توجهی از پتانسیل سیستم ها همواره بدون استفاده باقی می ماند. اما در مورد مینی کامپیوتر اینگونه نبوده و شما می توانید بهترین کارایی را از آن انتظار داشته باشید.

در اخر فراموش نکنید هنگام خرید، فروشگاه و برند معتبری را انتخاب کنید تا بتوانید از مزایای کامل آن بهره مند شده و تجربه خوبی از خرید خود داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.