نرم افزار فوجیتسو از دوربین گوشی های هوشمند برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می کند

نرم افزار فوجیتسو از دوربین گوشی های هوشمند برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می کند
زمان مطالعه: 5 دقیقه

Fujitsu Laboratories امکان اندازه گیری بلادرنگ ضربان قلب را با ثبت تصاویر از چهره کاربران فراهم کرده است. تنها در پنج ثانیه با استفاده از دوربین تعبیه شده در کامپیوترها یا گوشی های هوشمند، از سلامتی تان اطمینان پیدا کنید.
 Fujitsu Laboratories روز گذشته از عرضه فناوری جدیدی برای اندازه گیری بلادرنگ ضربان قلب با استفاده از دوربین ها یا وب کم ها در گوشی های هوشمند،تبلت ها و کامپیوترها خبر داد.
 Fujitsu Laboratories فناوری جدیدی را توسعه داده است که با اندازه گیری تغییرات روشنایی چهره اشخاص که در اثر گردش جریان خون پدید می آید، امکان اندازه گیری ضربان قلب آن ها را داراست.  این نرم افزار بر اساس مشخصه های هموگلوبین در خون که نور سبز را به خود جذب می نماید ، کار می کند. برای استفاده از این فناوری به هیچ نوع سخت افزار خاصی نیاز نیست و تنها کافیست دوربین را به مدت پنج ثانیه بر روی چهره شخص ثابت نگاه دارید. برای به حداقل رساندن میزان انحراف در اندازه گیری دوربین از لحظاتی برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می کند که بدن و چهره شخص به اندازه کافی ثابت و بدون حرکت هستند.  این فناوری موارد کاربرد گسترده ای دارد که شامل مواردی چون نظارت بر سلامت و کاربردهای امنیتی می شود .
 جزئیات این فناوری در کنفرانس عمومی موسسه مهندسین فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک که از روز نوزدهم مارس سال جاری (29 اسفند) آغاز شده است، به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.
 
 پس زمینه
 در سال های اخیر ،افزایش روز افزون نیاز به نظارت بر مراقبت کارکنان و شهروندان سالمند به شدت مورد بحث بوده و تقاضا را برای روش های جدید و آسان برای نظارت هر فرد بر سلامت خود، در هر زمان و در هر نقطه ای افزایش داده است.
 به عنوان بخشی از خدمات مراقبت بهداشتی که امکان سفارشی سازی بر اساس نیازهای هر فرد را داشته باشد، Fujitsu Laboratories به دنبال ابداع روشی برای سنجش و ردیابی میزان سلامت افراد و ذخیره نتایج این سنجش در سرویس های ابری بود تا علاوه بر درک میزان سلامت خود توسط کاربران، آن ها بتوانند نحوه تغییر آن را در طی زمان نیز مشاهده کنند.
 به همین دلیل فوجیتسو به ایجاد زیرساخت های جدید با بهره گیری از فناوری های نوین برای بهبود برنامه جامعه هوشمند انسان محور  اقدام کرده و امکان سنجش میزان سلامتی افراد را در محیط کار، خانه و یا هر نقطه دیگری با استفاده از گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر ها فراهم نموده است. علاوه بر این ، با جمع آوری و ارسال داده ها به اینترنت، کاربران می توانند تحلیل های لحظه ای بر اساس خواسته و نیازهای خود داشته باشند.
 

 چالش های تکنولوژیکی
 یکی از اساسی ترین معیارهای سنجش سلامتی انسان ها ، شرایط ضربان قلب آن هاست. گرچه اندازه گیری میزان ضربان قلب معمولا به تجهیزات سخت افزاری خاصی نیاز دارد که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. این موارد سبب می شود تا بسیاری از کاربران قید مراقبت و نظارت دائمی ضربان قلب خود را زده و به سادگی از آن بگذرند.  به همین سبب بود که نیاز به روشی خودکار و آسان برای اندازه گیری ضربان قلب که سردرگمی های کاربران را به حداقل رسانده و از تجهیزات معمول و موجود برای آن بهره گرفته شود به شدت احساس می شد.
 فناوری جدید
 Fujitsu Laboratories فناوری جدیدی را توسعه داده است که با ثبت تصویر از چهره افراد به وسیله دوربین یا وبکم تعبیه شده در گوشی های هوشمند؛ تبلت ها و یا لپ تاپ ها و رایانه های شخصی به اندازه گیری بلادرنگ و لحظه ای ضربان قلب می پردازد. ویژگی های اصلی این فناوری به شرح زیر هستند:
  

 

 
 تشخیص ضربان قلب با پردازش سیگنال های استخراج شده از اجزای رنگی
 یکی از مشخصه های اصلی هموگلوبین خون ، جذب نور سبز رنگ توسط آن محسوب می شود. بر اساس همین واقعیت، Fujitsu Laboratories فناوری جدیدی را توسعه داده است که با اندازه گیری میزان روشنایی چهره اشخاص با گردش جریان خون در آن ،  به سنجش ضربان قلب آن ها می پردازد.  این فناوری با آغاز به ضبط ویدیویی از سوژه ، شروع به کار کرده و مقادیر متوسط برای اجزای رنگی (قرمز/ سبز / آبی) را در نواحی مشخصی از چهره فرد در هر فریم اندازه گیری می کند. در گام بعد، تمامی سیگنال های غیرمرتبط که در این سه جزء رنگی وجود دارد ، از میان برداشته شده و شکل موج میزان روشنایی جزء سبز استخراج می شود.  با استفاده از نقاط اوج این شکل موج است که امکان محاسبه ضربان قلب وجود دارد.  این تکنیک امکان محاسبه و ارائه ضربان قلب کاربر را تنها در 5 ثانیه دارد.
 حذف خودکار بخش های در حال حرکت
 داده های ثبت شده  که توسط جنبش و حرکت قسمت های مختلف چهره یا بدن تحت تأثیر قرار گرفته اند، به صورت خودکار حذف می شوند. برای نمونه،  لحظاتی که در حین حرکت سر کاربر در هنگام صحبت کردن با گوشی یا بلند شدن از صندلی ثبت شده اند، کاملا کنار گذاشته می شوند.  این امر نظارت دائم بر ضربان قلب در طی کارهای روزمره را به حداقل رسانده و علاوه بر این داده های غیرمرتبط را نیز حذف می کند.  

 

 نتایج
 این فناوری اشخاص و کاربران را از استفاده از تجهیزات سخت افزاری خاص یا نشستن و بی حرکت بودن دراز مدت بی نیاز کرده و امکان سنجش و نظارت مداوم بر ضربان قلب را مهیا می سازد. برای نمونه ، حتی در یک محیط کار شلوغ ، یا هر زمانی که کاربر امکان کار با رایانه یا گوشی خود را چه برای کنفرانس های ویدیویی و چه نوشتن نامه های اداری داشته باشد ، امکان ثبت ضربان قلب تنها در چند لحظه کوتاه وجود دارد. در خانه ها نیز دوربین تعبیه شده در تلویزیون می تواند ضربان قلب افرادی را که در حال تماشای آن هستند را برای مثال در ابتدای صبح اندازه بگیرد. نشانگرهای ضربان قلب با به کار گیری در گیت های ورودی محل سخنرانی یا نقاط کنترل در فرودگاه ، می تواند برای تشخیص صحت و سلامت افراد و همین طور افرادی که حرکات مشکوک از خود نشان می دهند، مورد استفاده قرار گیرند.
 
 برنامه های آینده
 Fujitsu Laboratories سعی دارد تا در سال جاری مالی این فناوری را برای به کارگیری در سناریو های مختلفی چون مراقبت های بهداشتی و یا کارکردهای امنیتی به کار گرفته و امکان استفاده از آن را در پلت فرم های مختلف در گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی فراهم سازد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.