فوجیتسو فناوری ردیابی چشم ها را توسعه می دهد

فوجیتسو فناوری ردیابی چشم ها را توسعه می دهد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دوربین ها و LED ها به اندازه ای کوچک شده اند که امکان تعبیه آن ها به صورت داخلی در رایانه های شخصی وجود داشته و امکان برقرار تعاملاتی چون پیمایش صفحات و انجام بزرگنمایی را تنها با حرکت چشم و بدون لمس کامپیوتر برای کاربران مهیا کنند.
 کاوازاکی ، ژاپن، دوم اکتبر سال 2012 ؛ Fujitsu Laboratories  امروز از توسعه فناوری ردیابی حرکات چشم که از دوربین های ارزان و کوچک و LED های تعبیه شده در کامپیوترها استفاده می کند ، خبر داد. تاکنون ردیابی حرکات چشم به دوربینی ویژه همراه با LED نیاز داشت که هزینه و اندازه آن ها به کارگیری آن ها در PC ها و ابزارهای همه منظوره را با مشکل مواجه می کرد. علاوه بر این، تجهیزات ارزان تر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود و کیفیت پایین تصاویر منجر به تاری دید و دقت تشخیص پایین می گشت. گرچه حالا با استفاده از یک LED اینفرارد و نوعی از دوربین های کامپکت و ارزان که به عنوان یکی از قابلیت های استاندارد لپ تاپ ها و برخی PC ها در آن ها تعبیه می شود ، Fujitsu laboratories فناوری پردازش تصاویر جدیدی را توسعه داده است که بر تاری تصاویر برای ثبت و تشخیص صحیح حرکات چشم غلبه می کند. در نتیجه می توان دوربینی را بدون تغییر در طراحی کلی PC در قاب اطراف صفحه نمایش آن تعبیه ساخت تا بتوان از این تکنولوژی جدید در هر جایی که امکان استفاده از آن برای برقراری تعامل با کامپیوتر نیاز است ، استفاده کرد.
 

  

 

  

 جزئیات این فناوری در نمایشگاه CEATEC در دوم اکتبر 2012 در شیبا ژاپن به اطلاع همگان خواهد رسید.
 پس زمینه
 فناوری ردیابی حرکات چشم که می تواند نقطه دید کاربر را درک و بر اساس آن عملیاتی چون پیمایش و بزرگنمایی را انجام دهد ، انتظارات بسیاری را به دلیل رابط جدیدی که امکان انتقال دستورات را با تلاشی اندک مهیا می کند ، پدید آورده است.  گرچه این نوع رابط به یک دوربین بزرگ و وبژه و یک LED نیاز دارد ، کاربردهای آن محدود است و بنابراین امکان تطبیق گسترده آن با PC  ها معمولی وجود ندارد.

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

خط دید
  پیمایش صفحه بر اساس نقطه ای که کاربر در حال نگاه کردن به آن است
.

 

 
 مشکلات فناوری پیشین
 روش وابسته به انعکاس قرنیه ، که از LED برای انتشار نوری نزدیک به اینفرارد و دوربین برای ردیابی بازتاب آن در چشم کاربر استفاده می کند، روشی دقیق و ایمن را برای محاسبه خط دید به شمار می رود. در این روش نیازی به استفاده از عینک های خاص وجود ندارد ، تصویر چشم با دوربین ثبت شده و سپس نقطه ای که کاربر به آن نگاه می کند ، محاسبه می شود. حرکات مردمک چشم بسته به نقطه دید کاربر تغییر می کند و این تغییرات توسط بازتاب نور نامرئی نزدیک به فروسرخ که از LED به قرنیه می تابد ثبت می شوند. مکان بازتاب با خط دید تغییر نمی کند و بنابراین خط دید را می توان از طریق رابطه مکانی میان مردمک و نقطه بازتاب قرنیه محاسبه کرد. این روش به تشخیص دقیق بازتاب قرنیه و همینطور نقطه میانی مردمک از تصویر دوربین بستگی داشته  و به همین سبب نیاز به دوربین های گران ، دقیق و بزرگ در کنار LED های پرهزینه توجیه می شود.

 یکی دیگر از مشکلات این روش آن است که دوربین ها و LED ها باید بر روی یک رایانه یا هر وسیله دیگر تعبیه شده و همین طور طراحی این وسیله ها چندان تحت تاثیر قرار نگیرد. هنگامی که از دوربین و LED ارزان و کوچک استفاده شود ، هم کیفیت دوربین و هم حساسیت LED افت می کند و به تصویر مبهمی از مردمک و همین طور بازتابی نه چندان مناسب از قرنیه می انجامد. در نتیجه تشخیص نقطه انعکاس دقیق قرنیه و تصویر مردمک و محاسبه نقطه ای که کاربر به آن می نگرد دشوارتر از پیش می شود.  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

مثالی از رابطه مکانی مردمک و بازتاب از قرنیه
  بر اساس نقطه ای که کاربر به آن نگاه می کند ، رابطه مکانی میان مردمک  و نقطه بازتاب پرتو تابیده شده از فرنیه تغییر می کند. این مشخصه سبب می شود تا حرکات چشم قابل ردیابی بوده و مسیر دید کاربر محاسبه شود.

 

 
 فناوری جدید
 Fujitsu Laboratories فناوری جدیدی برای ردیابی حرکات چشم توسعه داده است که  با استفاده از دوربین ها و LED های ارزان قیمت به اندازه کافی برای تعبیه در رایانه ها کوچک به نظر می رسد. با استفاده از یک LED که پرتوی نزدیک به فروسرخ تولید می کند و دوربینی کوچک و چند منظوره که به صورت گسترده ای در لپ تاپ و گوشی های امروزی کاربرد دارد ، ماژولی با عرض 7 میلی متر برای ردیابی حرکات چشم شکل می گیرد. علاوه بر این ، واحد پردازشی که مسئول تشخیص خط دید در تصویر ثبت شده بود حالا با واحدی نرم افزاری جایگزین شده و بدین گونه هزینه های سخت افزاری به حداقل می رسد. قابلیت ها و مشخصه های این فناوری در پایین شرح داده شده اند.
  

 

  

نتایج
 با استفاده از این فناوری ، یک سنسور که قادر است تا حرکات چشم کاربر را ردیابی کند ، بدون اینکه مشکل و تداخلی در طراحی سخت افزاری محصولات بوجود آید ، مورد استفاده قرار گیرد. نتیجه رابطی جدید است که به صورت خودکار به پیمایش و یا بزرگنمایی تصویر بر روی صفحه، و نقطه ای که کاربر به آن نگاه می کند، اقدام کند. علاوه بر این ، به دلیل آن که این رابط می تواند نقطه دید کاربر را تشخیص دهد ، می تواند پتانسیل بالایی برای کاربردهای مختلف ایجاد کرده و در واقع آنچه را که توجه کاربر را به خود جلب می کند ، را تشخیص دهد.
 
 طرح های آتی
 Fujitsu Laboratories  در حال کار بر روی این فناوری برای تجاری کردن آن در سال مالی 2012 است. این فناوری شرکت را در طراحی و توسعه محصولات جدیدی یاری خواهد داد که از می توانند استفاده خوبی از ردیابی حرکات چشم داشته باشند
.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.