تفاوت تینکپد با لپ تاپ چیست؟

تفاوت تینکپد با لپ تاپ چیست؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت تینکپد با لپ تاپ را در این مقاله مورد بررسی قرار میدهیم. تینکپد (ThinkPad) نوعی رایانه لوحی است که توسط شرکت لنوو (Lenovo) طراحی، توسعه و به بازار عرضه شده است. تینکپد در ابتدا توسط شرکت IBM در ژاپن توسعه یافت و اولین تینکپد در اکتبر 1992 به بازار عرضه شد. لپ تاپ های تینکپد نیز مانند مینی کامپیوتر، آل این وان و سایر وسیله های الکترونیکی مدرن موفقیت چشمگیری در بازار مشاغل کسب کرده اند. همچنین در فضا مورد استفاده قرار گرفته و برای سال های متمادی تنها لپ تاپ های مجاز برای استفاده در ایستگاه فضایی بین المللی بوده اند.

  • تاریخچه تینکپد
  • طراحی تینکپد به چه صورت است؟
  • تفاوت تینکپد با سایر لپ تاپ ها
  • بهترین تینکپدها در سال 2021: کدام لپ تاپ تجاری لنوو بهترین است؟

تاریخچه تینکپد

تینکپد لنوو برای رقابت با برندهای توشیبا و کامپک (که دو نوت بوک قابل حمل را با تأکید بر فروش به دانشکده هاروارد ایجاد کرده بودند) ساخته شد. نام “تینکپد” محصولی از تاریخچه و فرهنگ سازمانی IBM بود. توماس جی واتسون (Thomas J. Watson) اولین بار “THINK” را به عنوان شعار IBM در دهه 1920 معرفی کرد. با نصب هر مینی کامپیوتر و پردازنده مرکزی IBM، یک علامت پلاستیکی آبی رنگی در بالای کنسول اپراتور قرار می گرفت که بر روی آن واژه “Think” نوشته شده بود.

شرکت IBM در چندین دهه دفترچه یادداشت های کوچکی را که با کلمه “THINK” بر روی یک جلد چرم قهوه ای رنگ قلم زنی شده بود؛ در بین مشتریان و کارمندان توزیع می کرد. نام تینکپد توسط کارمند IBM، دنی وین رایت (Denny Wainwright) که یکی از این دفترچه های یادداشت را در جیب خود داشت، پیشنهاد شد. این نام با مخالفت کمیته نامگذاری شرکت های IBM روبرو شد زیرا تمام اسامی رایانه های IBM در آن زمان به صورت عددی بودند اما نام “تینکپد” به دلیل تحسین روزنامه نگاران و استقبال مردم تصویب شد.

طراحی تینکپد لنوو به چه صورت است؟

تقریبا همه مدل های تینکپد از داخل و خارج دارای رنگ مشکی و یک طراحی جعبه ای و زاویه دار هستند. برخی از مدل های جدید لنوو دارای سطوح منحنی بیشتری در طراحی خود هستند. در بسیاری از شاسی تینکپدها منیزیم، پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن یا تیتانیوم گنجانده شده است. مفهوم طراحی صنعتی در سال 1990 توسط طراح مستقر در ایتالیا، ریچارد ساپر (Richard Sapper) مشاور طراحی شرکت IBM ایجاد شد. طبق مصاحبه های بعدی با ساپر، وی فرم تینکپد را در ابتدا به صورت یک جعبه سیگار سیاه ساده و با نسبت های مشابه توصیف کرد.

از سال 1992 طراحی تینکپد به طور مرتب در طی سال ها توسط ساپر و تیم های مربوطه در شرکت IBM و بعدا شرکت لنوو به روز شده و توسعه و اصلاح گردیده است. به مناسبت بیستمین سالگرد معرفی تینکپد، دیوید هیل (David Hill) یک کتاب یادبود در مورد طراحی تینکپد با عنوان ThinkPad Design: Spirit & Essence نوشت و طراحی کرد.

تفاوت تینکپد با لپ تاپ

تینکپد یکی از نام های برجسته در دنیای رایانه های شخصی است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد این محصول توسط شرکت IBM  در سال  1992 ایجاد شد و تینکپد مدرن اکنون توسط شرکت لنوو تولید می شود. تینکپدها دارای تفاوت هایی با سایر برندهای لپ تاپ هستند. اما این تفاوت ها به طوری نیست که آن ها را کاملا منحصر به فرد معرفی کند. به هر حال مدل های فعلی تینکپد ویژگی هایی دارند که باعث ایجاد تمایزهایی با سایر لپ تاپ ها گردیده است.

ایمنی و امنیت

تینکپد با در نظر گرفتن کاربرانی که اکثر مواقع در حال حرکت هستند و اصولا از مکان ثابتی برای کار با لپ تاپ استفاده نمی کنند؛ طراحی شده است. بیشتر مدل های فعلی آن برای محافظت از سخت افزار داخلی در برابر ضربات سخت ساخته شده اند. مدل های انتخاب شده در همه تینکپدها دارای حسگر اثر انگشت هستند تا اطلاعات و پرونده ها را از کاربران غیر مجاز در امان نگه دارد. علاوه بر این دارای یک صفحه کلید مقاوم در برابر ریخته شدن مایعات بر روی آن هستند.

اثرات زیست محیطی

تمام مدل های تینکپد سازگار با Energy Star هستند. به عبارتی از مقدار بهینه برق برای استانداردهای حفاظت از محیط استفاده می کنند. مدیریت یکپارچه آن به کاربر کمک می کند تا از مصرف کلی انرژی خود مطلع شود. اگر به دنبال چنین لپ تاپی هستید مدل های سری L را انتخاب کنید زیرا 30 درصد از ساختار آن ها نیز از مواد بازیافتی است.

پشتیبانی از پلتفرم های چندرسانه ای

بیشتر مدل های تینکپد دارای کارتخوان حافظه هستند که می توانند از انواع مختلف قالب ها پشتیبانی کرده و دسترسی به فیلم ها و تصاویر ذخیره شده را آسان تر کنند. بعضی از مدل ها درایوهای قابل نوشتن DVD یا درایوهای دیسک Blu-ray را ارائه می دهند.

نمایش بصری

نسل فعلی تینکپدها در مقایسه با مدل های قبلی دارای صفحه نمایش بهتر و کم مصرف تر هستند. این صفحه های LED همچنین عاری از جیوه اند. سری های T و W یک صفحه چند لمسی را به همراه صفحه کلید و صفحه موس QWERTY ارائه می دهند. سری W همچنین دارای دیجیتایزر و قلم داخلی Wacom است به طوری که به کاربر امکان ایجاد تصاویر دیجیتالی که به صورت دستی طراحی شده اند را می دهد.

بهترین تینکپدهای لنوو در سال 2021: کدام لپ تاپ تجاری لنوو بهترین است؟

بهترین تینکپدها به لطف کیفیت ساخت قوی، صفحه کلیدهای پیشرو در صنعت، حسگرهای دقیق، زیبایی و سادگی توجه بسیاری از کاربران تجاری و بخش IT شرکت ها را به خود جلب می کنند. در حال حاضر برند لنوو بیش از ده مدل تینکپد را در چندین خط مختلف به فروش می رساند. همه لپ تاپ ها از نظر زیبایی اساسی یکسان هستند اما در مورد اندازه، قیمت، کیفیت صفحه نمایش، عملکرد و دوام باتری بسیار متفاوت هستند. حتی بعضی از آن ها از صفحه کلیدهای جذاب تری برخوردارند. گزینه های مختلفی برای یک کاربر معمولی، هنرمندانی که به یک تبلت حرفه ای نیاز دارند یا حتی کاربرانی که به یک لپ تاپ قدرتمند نیاز دارند، وجود دارد. پس از تصمیم گیری و انتخاب نوع تینکپد، برای بهره وری بیشتر بهتر است از بهترین لوازم جانبی تینکپدها استفاده کنید.

بهترین تینکپدها

در دنیای لپ تاپ ها، Thinkpad X1 Carbon  یک شاهکار است. این تینکپد با یک شاسی سبک و در عین حال بادوام، گزینه بسیار خوبی برای کاربران تجاری است که مرتباً در حال رفت و آمد هستند. ThinkPad X1 Carbon  دارای ویژگی هایی از جمله صفحه نمایش روشن و واضح 14 اینچی، باتری با عمر طولانی مدت، عملکرد سریع و کیفیت ساخت بی عیب و نقص است.

فرق تینکپد با لپ تاپ چیست؟

ThinkPad X1 Yoga  از برند لنوو ثابت می کند که تینکپدها برای رقابت نیازی به فیبر کربن ندارند. شاسی ThinkPad X1 Yoga که از آلومینیوم CNC ساخته شده است نسبت به سایر مدل ها نازک تر و سبک تر بوده و در عین حال دارای دوام بیشتری است. این قاب زیبا را با یک صفحه نمایش زیبا، صفحه کلید مدرن و دوام باتری بالا ترکیب کنید و ThinkPad X1 Yoga را با اطمینان انتخاب کنید.

 

ThinkPad X1 Extremeدر کلاس ایستگاه کاری عملکردی قدرتمند در یک شاسی سبک ارائه می دهد. این نوع تینکپد صفحه نمایشی با رنگ های غنی و پر جنب و جوش ارائه می دهد و صفحه کلید فوق العاده راحتی دارد. علاوه بر این پردازنده Xeon و Nvidia Quadro P2000  که در مدل های گران قیمت آن موجود است؛ عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهد.

فرق تینکپد با لپ تاپ چیست؟

تبلت Lenovo ThinkPad X1 نیز بسیار با دوام و ایمن بوده و قابل جدا شدن است. همچنین به اندازه کافی قدرتمند بوده و دارای صفحه نمایش 13 اینچی است.

در زیر انواع مختلفی از تینکپد های لنوو را برای شما لیست کرده ایم:

  • Lenovo ThinkPad X1 Carbon
  • Lenovo ThinkPad X13 (AMD)
  • Lenovo ThinkPad X1 Nano
  • Lenovo ThinkPad X1 Yoga (Gen 6)
  • Lenovo ThinkPad X1 Extreme (Gen 2)
  • Chromebook Lenovo ThinkPad C13
  • Lenovo ThinkPad X1
  • Lenovo ThinkPad T480
  • Lenovo ThinkPad P15

جمع بندی

تینکپدها در اصل لپ تاپ هایی هستند که دارای ویژگی هایی نظیر ایمنی و امنیت بیشتر، کیفیت ساخت قوی، صفحه کلیدهای پیشرو در صنعت، حسگرهای دقیق، دارای مصرف انرژی بهینه تر نسبت به برخی لپ تاپ های دیگر هستند. به همین دلیل کاربران، تینکپدها را متمایزتر از لپ تاپ ها می دانند. تینکپدها در فضا مورد استفاده قرار گرفته و برای سال های متمادی تنها لپ تاپ های مجاز برای استفاده در ایستگاه فضایی بین المللی بوده اند. در این مقاله توضیحاتی در مورد تینکپدها و انواع مدل آن ها داده شده است که در صورت علاقه مندی می توانید موارد را مطالعه و اطلاعات بسیار خوبی کسب نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.