اینترنت بالونی گوگل

اینترنت بالونی گوگل
زمان مطالعه: 3 دقیقه

این پروژه در ارتفاع 20 کیلومتری، از بالون های مرتفعی که در استراتوسفر واقع شده اند برای ایجاد شبکه بی سیم با سرعت 3G استفاده می کند. گوگل به خاطر اهداف بلندپروازانه ی این پروژه نام آن را پروژه لون گذاشت.
 بالون ها پس از تشخیص لایه باد با سرعت و مسیر دلخواه از اطلاعات سازمان ملّی اقیانوس و اتمسفر (NOAA) استفاده می کنند تا با تنظیم ارتفاعشان بر روی یه لایه باد شناور باشند. 

 
 کاربران این سرویس با استفاده از یک آنتن مخصوص اینترنت که بر ساختمنشان نصب شده به شبکه بالون متصل می شوند. این سیگنال از طریق شبکه بالون از بالونی به بالون دیگر و سپس به یک ایستگاه زمینی متصل به یک ISP و پس از آن به اینترنت جهانی منتقل می شود. هدف از این سیستم فراهم کردن دسترسی اینترنت به مناطق روستایی و دورافتاده و ارتقای ارتباطات در زمان بروز بلایای طبیعی می باشد. از افراد تاثیر گذار در این پروژه می توان به ریچ دوال، مایک کاسیدی و کوروش بهروزی رهبر شبکه و ارتباطات پروژه اشاره کرد.
 تکنولوژی به کار رفته در این پروژه به افزایش چشمگیر کاربری اینترنت در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا که نمیتوانند هزینه گذاشتن کابل در زیر زمین را پرداخت کنند می انجامد. 

 
 اوّلین کسی که چند ماه پیش به اینترنت بالونی گوگل وصل شد یک کشاورز در شهر لیستون نیوزیلند بود. این فرد یکی از 50 نفری بود  که در مناطق نزدیک کریست چرچ داوطلب اتصال آزمایشی به پروژه لون شده بود. او در منطقه روستایی زندگی می کرد که نمی توانست دسترسی وسیع به اینترنت داشته باشد و در سال 2009 از سرویس ماهواره ای اینترنت استفاده کرده بود که گاهی مجبور بود 1000 دلار در ماه برای این سرویس پرداخت کند. افراد محلّی که چیزی درمورد این پروژه محرمانه نمیدانستند به کارکنان این پروژه اجازه دادند تا یک گیرنده در ابعاد یک توپ بسکتبال که نقشه گوگل بر روی آن نقش بسته بود به دیوار بیرونی املاکشان بچسبد تا به اینترنت وصل شوند. 

 
 افراد زیادی از این پروژه استقبال می کنند ولی افرادی هم نگرانی هایی دارند، مثلا فضانوردان نگران این مسئله هستند که انتهای باندهای  ISMهایی که لون از آنها استفاده می کند مزاحم طیف فرکانس باند متوسط به کار رفته در پروژه فضایی SKA شود. بیل گیتس هم که یکی از منتقدان این پروژه است می گوید: “وقتی یک نفر به خاطر مالاریا در حال جان سپردن است نمیدانم این بالون چه کمکی میتواند به او بکند. یا مثلا کودکی که به اسهال مبتلا شده چه وب سایتی به او کمک می کند؟” در مقابل افراد زیادی هم موافق این طرح هستند از جمله نخست وزیر نیوزیلند که معتقد است پروژه لون برای  بلایای طبیعی بسیار حائز اهمّیت است ، مثلاً در زلزله 2011 کریست چرچ این پروژه می توانست کمک شایانی بکند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.