پشت سر گذاشتن تست های نظامی در لپ‌تاپ‌های تینکپد

پشت سر گذاشتن تست های نظامی در لپ‌تاپ‌های تینکپد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در سال‌های اخیر استفاده از تست های نظامی برای تایید استقامت لوازم الکترونیکی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌ است و شرکت‌های مختلف در تلاش هستند تا با استفاده از این معیار، کیفیت محصولات خود را به نمایش بگذارند. رعایت کردن این استانداردها کار ساده‌ای نیست و شرکت‌های محدودی موفق به گذراندن آنها می‌شوند.
 در حوزه رایانه و لپ‌تاپ شرکت لنوو یکی از پیشتازان در این امر محسوب می‌شود و با تولید سری لپ‌تاپ‌های پرقدرت تینکپد توانسته است تمامی استانداردهای نظامی با درجه سختی بالا در رده MIL-SPEC را پشت سر بگذارد.
 

 تینک پد

 
 
 آزمایشگاهی به نام یاماتو در کشور ژاپن وظیفه تحقیق و توسعه برای مقاومت در برابر آسیب‌های فیزیکی تینکپدها را بر عهده دارد و آزمایش‌های گوناکونی را با شدت‌های مختلف، بر روی این محصولات به انجام می‌رساند. البته شایان ذکر است سختی این آزمایش‌ها به نوع محصول نیز بستگی دارد. به عنوان مثال لپ‌تاپ‌های سری T و X دشوارترین آزمون‌های لرزش، ضربه و شوک‌های فیزیکی را با توانی بالاتر از استانداردهای تعیین شده پشت سر گذاشته‌اند.
 لنوو برای محصولات تینکپد، 12 مرحله آزمون سخت و دشوار از جمله رطوبت، دمای بالا، دمای پایین، آزمون شن، لرزش، شوک مکانیکی، پرتاب از ارتفاع بالا، شوک حرارتی، خمیدگی، تابش خورشیدی، گرد و غبار و آزمایش قارچی را پشت سر می‌گذارد. هر یک از این مراحل در ذیل به طور خلاصه بیان شده‌اند.

   

لنوو تینک پد

 
 آزمون سقوط: این آزمون برای بررسی مقاومت لپ‌تاپ نسبت به شوک‌های فیزیکی ارزیابی می‌شود. در این تست دستگاه از ارتفاع ۱.۵ متری رها می‌شود و پس از سقوط و ضربات احتمالی، باید بتواند بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد.
 
 آزمون خمیدگی: در این آزمون محصول مورد نظر تحت تاثیر فشار بازوهای یک دستگاه قرار می‌گیرند و استقامت قسمت‌های مختلف بدنه ارزبابی می‌شوند. دستگاه باید در مقابل این فشار مقاومت کند و ترک‌خوردگی هر قسمت مانند صفحه نمایش، باعث عدم تایید محصول می‌گردد.
 
 آزمون استقامت دکمه‌های کیبورد: یک بازوی رباتیک بارها بر روی دکمه‌های صفحه کلید دستگاه فشار وارد می‌کند تا مقاوت آنها قبل از شکستن بررسی شود. میزان فشار دائم در حال تغییر است و سطح تحمل شکستن کیبورد نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

   

Lenovo Thinkpad

 
 آزمون مقاومت در برابر گرد و غبار: رعایت استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار در محصولات الکترونیکی شرکت‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد. اما مقاومت لپ‌تاپ‌های لنوو به خصوص سری تینکپد، به خوبی معرف حضور کاربران است. لپ‌تاپ‌های تینکپد در آزمایشگاه در معرض حجم گسترده‌ای از ذرات معلق قرار می‌گیرند و در این شرایط پردازنده دستگاه باید بتواند بدون هیچ نقصی به کار خود ادامه دهد. در این آزمون لپ‌تاپ به مدت 6 ساعت در معرض ذرات ریزدانه سیلیس (خاک رس با 140 مش) قرار می‌گیرد. بر همین اساس گفته می‌شود سری تینکپد لنوو در دسته بهترین لپ‌تاپ‌های مورد استفاده در محیط‌های سخت و صنعتی است که احتمال حضور گرد و غبار در آنها نیز وجود دارد.  

 Thinkpad

 
 مقاومت در برابر نوسانات دما: لپ‌تاپ‌های تینک‌پد به مدت چند روز در نوسانات دمایی مختلف قرار می‌گیرند. در آین آزمایش‌ها دما بطور ناگهانی بین 20- تا 60+ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و نحوه عملکرد دستگاه ثبت می‌گردد. در این نوسانات لپ تاپ نباید دچار اختلال شود در غیر این صورت استاندارد لازم در این ارتباط را کسب نمی‌کند.
 
 آزمون رطوبت: دستگاه‌های تینکپد لنوو، در شرایط رطوبتی بالا به میزان 91 لی 98 درصد نیز بدون هیچ نقصانی در عملکرد به کار خود ادامه می‌دهند. این موضوع استفاده از چنین لپ‌تاپ‌هایی را در محیط‌هایی که از رطوبت بالا برخوردار هستند فراهم می‌آورد.

   

Lenovo تینک پد

 
 آزمون مقاومت در برابر شوک‌های ناگهانی: شرکت لنوو برای ارزیابی مقاومت دستگاه در برابر ضربات و شوک‌های ناگهانی، از فناوری‌‌‌های اختصاصی مانند Active Protection System استفاده می‌کند. در این فناوری هنگامی که دستگاه در معرض افتادن از ارتفاع قرار می‌گیرد، سنسورهای موقعیت‌یاب متوجه این حرکت شده و به هارددیسک دستور توقف فعالیت را می‌دهد. بر همین اساس امنیت اطلاعات شما حفظ شده و بر اثر تکان‌‌های ناگهانی اطلاعات پاک نمی‌شوند. همچنین هد هارددیسک نیز توسط فناوری دیگری با نام Shock Mounted Hard Drive، از شوک‌های ناگهانی در امان است.
 در لپ‌تاپ‌های تینکپد بخش‌های داخلی دستگاه علاوه بر بدنه تیتانیومی، توسط یک فریم از جنس آلیاژ منیزیوم احاطه شده است. این فناوری که Roll Cage نام دارد، لپ‌تاپ را از شوک‌های فیزیکی ناگهانی در امان نگه می‌دارد و باعث پخش فشار وارده می‌شود.
  

 لنوو Thinkpad

 
 آزمون مقاومت در برابر امواج الکترومغناطیسی: دستگاه‌های الکترونیکی چون با برق کار می‌کنند، تلفیقی از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی را همراه خود دارند. این میدان‌ها قابلیت ایجاد تبدیل شدن به یکدیگر را دارا هستند. بر همین اساس سطح تشعشعات الکترومغناطیسی دستگاه با استانداردهای تعیین شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
 آزمون مقاومت در برابر نشت: کیبورد محصولات تینکپد به فناوری Spill Resistant Keyboard مجهز شده‌اند که مقاومت بسیار بالایی را نسبت به نشت مایعات از خود نشان می‌دهند. این کیبوردها نسبت به نشت مایعات تا ۵۰ میلی‌گرم مقاوم بوده و مایعات از زیر کیبورد تخلیه می‌شوند.

  

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.