پردازشگر اینتل یا AMD

پردازشگر اینتل یا AMD
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پردازنده AMD یا پردازنده اینتل

 
 در بالاترین نقطه‌ی تصمیم‌گیری برای خرید یک دستگاه مناسب، یک پرسش اساسی وجود دارد که پاسخ به آن بسیار حیاتی است.AMD  یا Intel ؟ مقایسه‌‌ی این دو شبیه به مقایسه‌ی Apple  با مایکروسافت و یا مقایسه‌ی Fortnite   با Apex Legend    است. رقابت AMD با Intel، یکی از جذاب‌ترین بحث‌ها در میان علاقه‌مندان به عرصه‌ی کامپیوتر است.AMD  و Intel  به لحاظ محصولاتی که به بازار عرضه‌ می‌کنند با هم متفاوتند.
 بیایید با یک بررسی عمیق‌ تر ببینیم که قطعات تولیدی کدام‌ یک از این دو شرکت برای کامپیوتر جدید شما مناسب‌ترند.
   

پردازنده AMD

 
 ویژگی‌های پردازنده‌های مناسب برای دسکتاپ‌ ها
 با توجه به اینکه امروزه قیمت یکی از فاکتور های مهم در خرید هر وسیله و محصولی است، بعد از کیفیت، مهم‌ترین عاملی که باید در هنگام خرید یک پردازنده‌ی مناسب در نظر گرفته‌شود، قیمت مناسب آن است. در صورتی‌که تنها قیمت را در نظربگیریم، گفتنی‌ است که قطعات تولیدشده‌ی شرکت AMD ، به‌طور معمول، ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه تولیدی شرکت Intel است. قیمت نمونه‌های Low end dual core AMD Sempron, Athlon  و یا پردازنده‌های Dual-Coreسری A، از حدود 40 دلار آغازمی‌شود در حالی‌که شروع پایین‌ترین قیمت نمونه‌های مشابه شرکت Intel  از حدود 50  دلار است. این پردازنده‌ها به علت ارزان‌قیمت بودن به‌خوبی قابل ارتقا نیستند. پیشنهاد ما به شما به‌عنوان یک نمونه‌ی مشابه با کیفیت‌تر که راحت‌تر نیز قابل ارتقا باشد، نمونه‌ی Ryzen 3 2200G است که قیمت آن از حدود 90 دلار آغازمی‌شود. البته، نمونه‌ی Intel 8100 نیز گزینه‌ی بدی نیست اما حدود 135 دلار قیمت دارد که ممکن است کمی گران به‌نظربرسد.
 در بالاترین سطح بررسی‌های انجام‌گرفته،نسل دوم پردازنده‌های AMD Ryzen 2700X  با هشت هسته و 16 آپشن متفاوت قراردارد که قیمت آن از حدود 280 دلار آغازمی‌گردد. در حالی که قیمت بالاترین نمونه‌ی شرکت Intel  با عنوان9900K هشت هسته‌ای با 16 آپشن متفاوت، از 485 دلار شروع‌می‌شود. به‌منظور دارابودن آپشن‌های بیشتر به‌طور میانگین، قطعات پیشنهادی ما از شرکت Intel  عبارتند از: Core i5 9400F  با قیمت 160 دلار و نیز Core i7 9700K با قیمت 410 دلار.
 AMD اخیرا  سری‌های جدید  Ryzen 3000 را نیز ارائه‌داده‌است که در اوایل جولای به‌طور رسمی به بازار عرضه‌خواهندشد. بنابراین، اگر می‌خواهید پردازنده‌ی خود را به‌روزرسانی کنید، بهتر است کمی دست‌نگه‌دارید.
 پردازنده‌های Intel Core i9  و AMD Threadripper  به کاربران و علاقه‌مندان پیشتاز و هدفمند، این امکان را می‌دهد تا با گسترش تعداد هسته و ارتقای کارها، به عملکرد چندوجهی خود، ادامه‌دهند. پردازنده‌های  نسل هفت و نه  شرکت اینتل، در حدود ده تا هیجده هسته دارند و با عملکردی فراچندوجهی، امکان انجام 36 کار مختلف را برایتان فراهم‌می‌سازد. البته قیمت این پردازنده‌ها با چنین عملکردی، بسیار بالا بوده و قیمت نمونه‌ی 9980XE به حدود 2000 دلار نیز می‌رسد.
 از طرف دیگر تراشه‌های تولیدی شرکت AMD، تعداد هسته‌های بیشتر، قیمت پایین‌تر و نیز مشخصات یکنواخت‌تری را دارند. نخستین نسل سی‌پی‌یوهای Threadripper ، با وجود آپشن‌های 8 تا 12 هسته‌ای، تنها در حدود چندصددلار قیمت دارند، که قیمت نسبتا مناسبی به حساب می‌آید. با این حال نسل کنونی پردازنده‌های Threadripper 2000 ، در حدود 12 تا 32 هسته داشته و با داشتن 64 وجه قادرند 64 کار متفاوت را به‌طور همزمان، به انجام برسانند. نمونه‌های گران‌تر در حدود 600 تا 1700 دلار قیمت دارند.  اگر به دنبال نمونه‌ی قابل ارتقا با آپشن‌هایی بالاتر و قیمت مناسب هستید، پیشنهاد ما به شما نمونه‌ی 830 دلاری Threadripper  با 830 دلار قیمت است.
 تمامی تراشه‌های Threadripper  از خط  64PCI Express  پشتیبانی می‌کنند. که مزیت بزرگی میان 44 پردازنده‌ی متفاوت شرکت اینتل به‌شمارمی‌رود. البته لازم به یادآوری است که این قطعات به علت داشتن هسته‌های بیشتر، باتری و انرژی بیشتری را نیز به مصرف می‌رسانند.
   

پردازنده مناسب برای لپ تاپ ها

 
 ویژگی‌های پردازنده‌های مناسب برای لپ‌تاپ‌ها
 داستان بازار  لپ‌ تاپ کاملا متفاوت است. حتما بسیاری از شما با نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل و با گرافیک‌های ارتقا یافته‌ی آن‌ها که روی دستگاهتان به کاررفته آشنا هستید. همانطور که سال گذشته کمپانی Dell  این امر را به اثبات رسانید، نمونه‌های پردازنده‌های شرکت Intel  در مقایسه با AMD بسیار متنوع‌تر هستند. از این رو، شکاف میان دو شرکت از لحاظ سهم بازار وموارد استفاده، قابل توجه است.
 AMD  مجموعه‌ای است که در سال‌های اخیر در قلب مجموعه‌ی سخت‌افزاری بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، به‌ویژه در سال 2019 به‌کاررفته است. با این حال، هنوز هم مانند شاسی جدید Acer Swift 3 متقاضی کمی در بازار دارد. امروزه،بازار پردازنده، به‌وسیله‌ی پردازنده‌های شرکت اینتل، بلعیده‌شده‌است. طیف گسترده‌ای شامل سی‌پی‌یوهای نسل هشت و نه این شرکت موجودند که کاربران قادرند از میان آن‌ها یکی را انتخاب‌کنند. از میان آخرین نسل از این سی‌پی‌یوها می‌توان به پردازنده‌های نسل 10 Intel Ice Lake  اشاره‌کرد که به گرافیک‌های نسل یازدهم onboard  مجهزشده‌اند. این نسل، برخی از پرظرفیت‌ترین و کارآمدترین لپ‌تاپ‌های موجود را به‎نمایش‌می‌گذارند. و روی لپ‌تاپ‌های جدید Dell  مدل XPS 13 2-in-1  به‌ کار رفته‌ اند.
 به‌طور معمول، اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ خوب، با قدرتی همه‌جانبه هستید، پردازنده‌های Intel Core i5  از میان نسل‌های اخیر، انتخاب مناسبی به‌شمارمی‌روند. نمونه‌های Core i7  و Core i9  از قدرت پردازش بالاتری برخوردارند. با این حال، اگر کار سنگینی با دستگاه خود انجام‌نمی‌دهید، یک سی‌پی‌یو Core i5 ، انتخاب مناسبی برایتان به‌شمارمی‌رود.
 در حالت کلی، هر دو شرکت پردازنده‌هایی را تولیدمی‌کنند که به لحاظ قیمت و سایر ویژگی‌ها، تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. قیمت، قدرت و عملکرد پردازنده‌های اینتل، در رده‌ی بالاتری در مقایسه با AMD قرارمی‌گیرد، در حالی‌که شرکت AMD کمبودهای اینتل را با تعداد هسته‌های بیشتر برای یک قیمت داده‌شده و مجهزبودن به گرافیک‌های onboard  جبران‌می‌کند.
 
 گیمینگ
 سری گییمینگ، از جمله سری‌هایی است که کارگذاشتن سی‌پی‌یو روی آن‌ها ممکن است کمی حقه‌بازانه به‌نظربرسد. تمامی پردازنده‌های اینتل، گرافیک‌های ارتقایافته‌ی on-die  ر شامل‌می‌شوند. اما با این حال، عملکرد دستگاه از طریق تراشه‌های گرافیکی جداگانه و نیز کارت‌های گرافیکی ارتقا نمی‌یابد. در ضمن، بیشتر پردازنده‌های AMD به‌کاررفته روی دسکتاپ‌ها، به گرافیک‌های مجتمع، مجهزنشده‌اند. البته، برخی از آن‌ها که دارای گرافیک‌های مجتمع هستند با نام AMD APUs  شناخته‌می‌شوند.که در آن‌ها یک هسته‌ی CPU  نوع Ryzen به همراه گرافیک‌های Radeon  در یک جایگاه،
 به‌کار رفته است. گفتنی‌است که ظرفیت‌های گرافیکی این پردازنده‌ها در مقایسه با ظرفیت‌های گرافیکی هسته‌های Intel onboard  بهتر است اما پردازش عمومی آن‌ها در مقایسه با نمونه‌ی مشابه Intel   ضعیف‌تر است. اما این پارادایم ممکن است توسط نسل جدید سی‌پی‌یوهای Intel Ice Lake  تغییرکند.
 در حالت کلی، چه پردازنده‌ی اینتل را انتخاب‌کنید و چه AMD، برای یک پردازنده‌ی گیمینگ باید در حدود 200 تا 400 دلار و حتی بیشتر، در صورتی‌که به یک چیپ سطح بالا با نرخ فریم بالا با جریان و فریم همزمان نیازداشته‌‌باشید، هزینه‌کنید.
 کسانی که به‌طور جدی به یک دستگاه گیمینگ فکرمی‌کنند، بهتر است که به یک کارت گرافیک افزوده و یا GPU جداگانه، به‌جای گرافیک مجتمع فکرکنند (این بهترین انتخاب به‌شمارمی‌رود). در چنین مواردی، به‌علت این‌که این دو غول تولید قطعات پردازنده، قطعات موردنظر خود را ساخته‌اند، ‌ اینتل تمایل‌دارد که در عملکرد گیمینگ مداخله‌کند. سری پردازنده‌های 9900K این شرکت، بدون‌شک، قدرتمندترین پردازنده‌های سری گیمینگ حال حاضر  به‌شمارمی‌روند. هرچند که معیارهای اولیه‌ی ساخت این سری از قطعات، ممکن است کمی شک‌برانگیز به‌نظربرسد. تراشه‌های AMD و به‌ویژه  جدیدترین سری سی‌پی‌یوهای Ryzen  این شرکت، در انجام کارهای چندوجهی و نیز اجرای اپلیکیشن‌هایی که به عملکرد چندهسته‌ای جهت اجرا نیازدارند،انتخابی عالی به‌شمارمی‌روند. تراشه‌های اینتل، برخلاف AMD  ، در اجرای عملیات چندوجهی تا حدودی کند عمل‌می‌کنند اما برعکس، در انجام عملیات محدود به‌گونه‌ای پیشرفته‌تر عمل‌می‌کنند هرچند، اجرای بازی‌های پیشرفته‎ی امروزی، در طبقه‌ی عملیات چندوجهی قرارمی‌گیرد، با این حال، هنوز هم چنین بازی‌هایی به‌ندرت بیش از دو تا چهاروجه را دربرمی‌گیرند. که این امر، حتی با وجود پردازنده‌های پیشرفته‌‌ی سری Ryzen  شرکت AMD،  برتری ویژه‌ای را به اینتل می‌بخشد.
 فاصله‌ی کیفی موجود میان تراشه‌های ارائه‌شده توسط شرکت اینتل و  AMD،با وجود هسته‌های پرقدرت  به‌کاررفته در سی‌پی‌یوهای سری جدید Ryzen   ارائه‌شده توسط شرکت AMD، تا حد زیادی کاهش‌یافته‌است. تا به‌ حال، کاهشی در حدود 10 FPS، در هنگام اجرای معیار داخلی Civilization VI روی سی‌پی‌یو Ryzen 7 1800X در مقایسه با نمونه‌ی مشابه i7-7700K، مشاهده‌شده‌است. البته باید یادآوری‌کنیم که این کاهش در هنگام اجرای بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed: Odyssey که جهت اجرا به گرافیک بالاتری نیازدارند، با پردازنده‌‌ی Ryzen    که FPS آن 109 اندازه‌گیری شده‌بود، در مقایسه با سی‌پی‌یو Intel Core i7  که FPS آن حدود 110 بود، کمرنگ‌تر می‌شود.
 اما باید یادآوری‌کنیم که در هنگام مقایسه‌ی سری Threadripper  با یک تراشه‌ی قوی   Core i9  از شرکت اینتل، اینتل هنوز هم بر AMD  برتری دارد چرا که شما می‌توانید یک پردازنده‌ی Core i9-9900K  را با قیمت حدودی 485 دلار به‌راحتی دریافت‌کنید.
 سی‌پی‌یوهای Ryzen 3000  که به زودی به بازار عرضه‌می‌شوند، ممکن است در مقایسه با سری مشابه اینتل، عملکرد گیمینگ بهتری را از خود نشان‌دهند. بنابراین، برای خرید یک سی‌پی‌یو مناسب،  نقدوبررسی‌هایی را که در ماه‌های آینده در این باره ارائه‌می‌شوند، را حتما در نظربگیرید.
 اما در حالت کلی، تراشه‌های اینتل برا ی انجام کارهای امروزی مناسب‌تر به حساب‌می‎آیند. با این حال، این بدان معنا نیست که تراشه‌های AMD را اصلا نباید در نظرگرفت. در واقع، رقیب اصلی شرکت اینتل، پردازنده‌هایی مانند Ryzen 5  را ارائه‌می‌دهد که می‌توانند ارزش عملکرد گیمینگ را تا حد زیادی بالا ببرند. در واقع، ما به کاربرانی با عملکرد ابتدایی‌تر و یا بودجه‌ی کمتر، معمولا  پردازنده‌های AMD را پیشنهادمی‌کنیم. چرا که با وجود این‌که عملکردی تقریبا یکسان با نمونه‌های مشابه  اینتل خود دارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. حتی در نمونه‌های با کیفیت پایین‌تر نیز، سری رایزن AMD با APUهای Vega  عملکرد گیمینگ خوبی را از خود ارائه‌می‌دهند. بنابراین، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک انتخاب مناسب مدنظر قرار داد.با این حال، با توجه به ظرفیت‌های پردازش پایین‌تری که دارند، ممکن است در درازمدت عملکرد مناسبی را از خود نشان‌ندهند، مگر اینکه تصمیم‌داشته باشید برای مدت طولانی، سیستم خود را  ارتقا‌ ندهید.
  
 لازم به یادآوری است که در مورد اجرای بازی‌های مختلف، سی‌پی‌یو به‌ندرت به‌عنوان یک  فاکتور محدودکننده به‌شمارمی‌رود. در واقع، در مورد عملکرد گیمینگ، کارت گرافیک فاکتور مهم‌تری در مقایسه با یک پردازنده‌ی قدرتمند به‌شمارمی‌رود. البته به یادداشته‌‌‌‌‌باشید که فناوری‌های همگام‌سازی مانند FreeSync  و G-Sync  می‌توانند تفاوت چشمگیری را در عملکرد گیمینگ ایجادنمایند. چه پردازنده‌ی شما بهینه‌سازی شده‌باشد چه نباشد.
 در برخی از موارد شما میان پردازنده‌های ارائه‌شده توسط این دو شرکت، یکی را انتخاب‌کنید. این دو شرکت اخیرا با همکاری یکدیگر، تراشه‌های ترکیبی با سی‌پی‌یوهای اینتل و گرافیک AMD  را طراحی‌کرده‌اند که ویژگی‌هایی شبیه به پردازنده‌های  Core i7-8809G را دارا هستند. ما مدل آزمایشی “Hades Canyon” NUCمجهز به پردازنده‌ی  8809G را یک ماشین گیمینگ به‌شمارمی‌آوریم. بنابراین می‌توان گفت که این همکاری را می‌توان زمینه‌ساز همکاری برای ارائه‌ی زمینه‌های سخت‌افزاری دیگر به‌شمارآورد.  

 کدام پردازنده بهتر است

 
 
 در نهایت، کدام شرکت در این رقابت برنده‌است؟
 به‌منظور انجام کارهای روزمره، یک پردازنده‌ی AMD  سطح بالا با یک پردازنده‌ی اینتل مشابه سطح بالا تفاوت چندانی ندارد. البته در سناریوها و معیارهای خاصی هم تناقض وجوددارد. اما با این حال، سی‌پی‌یو، تنها قطعه‌ی اساسی به‌کاررفته روی کامپیوتر جهت تعیین ویژگی‌های آن نیست.
 گفته‌می‌شود که پردازنده‌های AMD به طور میانگین، عملکرد پایین‌تری در مقایسه با پردازنده‌های اینتل دارند. از طرف دیگر سی‌پی‌یوهای اینتل، عملکرد تک هسته‌ای و نیز عملکرد گیمینگ قوی‌تری در مقایسه با قویترین پردازنده‌هایAMD Threadripper  دارند  درعوض، کسانی که به دنبال استفاده از برنامه‌های سنگین چندوجهی هستند، بهتر است از یک پردازنده‌ی AMD مدرن بهره‌مند شوند با توجه به کاهش قیمت این سی‌پی‌یوها در بازار، چنین انتخابی، انتخاب بهتری به‌شمارمی‌رود. 
 وقتی نوبت به انتخاب نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی بعدی می‌رسد، نگاه‌کردن به کارکردهای تراشه‌ی موردنظر به‌طور جداگانه، بهترین راه برای انتخاب قطعه‌ی مناسب، به‌شمارمی‌رود. اما در حالت کلی، در نظرگرفتن این کارکردها در حالت کلی، دیدگاه مناسبی را برای یک انتخاب خوب، در اختیار شما قرارمی‌دهد. تراشه‌های AMD برای کاربرانی که در سطوح ابتدایی و متوسطه کار می‌کنند انتخاب مناسب‌تری به‌شمارمی‌رود. حتی در مورد دستگاه‌های گیمینگ گران‌قیمت‌تر نیز، نسبت به پردازنده‌های اینتل، عملکرد بهتری دارند. اما باید یادآوری‌کنیم که این اتفاق زمانی رخ‌نمی‌دهد که با یک پردازنده‌ی اینتل 9900K  کارمی‌کنید که بیش از 500 دلار قیمت دارد. اما قطعات سری AMD Threadripper ، نیز بهتر است با توجه به قیمتشان درنظرگرفته‌شوند. به‌خصوص اگر با سی‌پی‌یو گیمینگ خود، کاری بیشتر از اجرای بازی‌های کامپیوتری انجام‌می‌دهید.
 درنهایت به‌یادداشته‌باشید که نسل جدیدی که قرار است در آینده توسط شرکت اینتل و AMD به بازار عرضه‌شود، ممکن است این سناریو را به‌طورکامل تغییردهد. سی‌پی‌یوهای سری Ryzen 3000  شرکت AMD، مجموعه‌ای است که تراشه‌های تولیدشده به‌وسیله‌ی شرکت AMD را تا حد بسیار زیادی ارتقا داده و بازدهی عظیمی را به آن‌ها بخشیده‌‌است. این سری در تاریخ هفتم جولای 2019  به بازار عرضه‌خواهدشد. بنابراین، دست‌نگه‌دارید تا ببینید این تراشه پس از آزمایش‌های پیشرفته‌ی انجام‌شده روی آن، چگونه عمل‌خواهدکرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.