معرفی پنل صفحه نمایش TN : مشخصات، مزایا و معایب

معرفی پنل صفحه نمایش TN : مشخصات، مزایا و معایب
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پنل صفحه نمایش TN یکی از پر کاربرد ترین پنل ها توسط شرکت های تولید کننده مانیتور بوده که دارای مشخصات، مزایا و معایب مختص به خود است. در این مقاله کاربردی به معرفی پنل مانیتور TN می پردازیم و موارد مهم در خصوص آن را بیان خواهیم کرد. پس از مطالعه این مقاله می توانید بهترین صفحه نمایش دارای پنل TN را بر اساس نیاز و بودجه خود از میان محصولات شرکت بهین تکنولوژی با نام تجاری یونیوو انتخاب کنید.

برای انتخاب بهترین گزینه دارای پنل صفحه نمایش TN باید به موارد مختلفی توجه کنید که مشخصات بسیاری از آنها به نوع و ابعاد پنل مرتبط است. از این رو با دانستن ویژگی های انواع پنل مانیتور می توانید به آسانی گزینه مورد نظر خود را خریداری کنید. برخی از پارامتر های مهم در حوزه مانیتور شامل براق یا مات بودن پنل، نرخ تازه سازی یا Refresh Rate و قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی برای کاربران اهمیت فراوانی دارند، اما مهم ترین موضوع که باید به آن توجه کرد، نوع پنل است.

هر کدام از پارامتر های بیان شده دارای ریز مشخصات متعددی هستند و تفاوت در هر کدام از این موارد می تواند روی قیمت و نوع کاربرد مانیتور تاثیر بگذارد. کاربران مختلف از اداری، سازمانی، خانگی، صنعتی، طراح گرافیکی و گیمر داری سطح نیاز متفاوتی هستند و بر اساس نیاز خود نسبت به انتخاب یک محصول اقدام می کنند.

معرفی پنل صفحه نمایش TN : مشخصات، مزایا و معایب

پنل صفحه نمایش TN (مخفف Twisted Nematic)

چند سال است که پنل صفحه نمایش TN توسط بسیاری از تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت یکی از پر کاربرد ترین انواع پنل به شمار می رود. بسیاری از شرکت های تولید کننده صفحه نمایش، چند مدل محصول دارای پنل TN در سبد کالای خود دارند که به دلیل قیمت بسیار مناسب به همراه مشخصات قابل قبول، مورد استقبال کاربران قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین ویژگی های پنل TN هزینه تولید بسیار پایین آن است که قیمت انواع مانیتور مجهز به آن را به شکل قابل توجهی کاهش داده و به این ترتیب کاربران بیشتری قادر به خریداری آنها هستند. از سوی دیگر زمان پاسخدهی خاکستری به خاکستری (GTG) در این پنل به طور معمول در محدوده ۲ تا ۵ میلی ثانیه قرار دارد که همین مورد، این نوع از پنل را به گزینه ای بی نظیر برای گیمرها تبدیل کرده است.

مانیتور های مجهز به پنل TN از نرخ تازه سازی یا Refresh Rate به میزان ۶۰ تا ۱۴۴ هرتز بهره می برند و قابلیت پردازش و پخش تصاویر سه بعدی نیز توسط آنها پشتیبانی می شود. به این ترتیب گیمرها و کاربران حرفه ای می توانند تصاویر و محتوای ویدئویی را با کمترین میزان اعوجاج مشاهده کنند و به ندرت اثری از تصاویر کند مشاهده می شود. هر چند بیشتر انواع صفحه نمایش TN از نرخ تازه سازی ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز بهره می برند، اما در مدل های به روز رسانی شده شاهد ارائه نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز نیز هستیم که این مورد برای گیمرها اهمیت فراوانی دارد.

معرفی پنل صفحه نمایش TN : مشخصات، مزایا و معایب

هر چند به روز رسانی های متعددی در سال های اخیر روی پنل TN صورت گرفته، اما یکی از مهم ترین نقاط ضعف این نوع پنل صفحه نمایش همچنان پا برجاست. وضوح تصویر به عنوان پاشنه آشیل این نوع از پنل شناخته می شود و در کنار این مورد می توان به زاویه دید محدود و کنتراست پویا اشاره کرد.  بحث زاویه دید زمانی که ابعاد پنل افزایش می یابد، بیش از پیش روی کیفیت تصویر ارائه شده تاثیر می گذارد و حتی می توانید این تاثیر گذاری را در حالت مشاهده از رو به رو نیز تجربه کنید.

زمانی که اندکی زاویه دید خود را تغییر می دهید، پنل TN رفتار های متفاوتی از خود به نمایش می گذارد و ترکیب رنگ در آن دچار تغییر می شود. به عبارتی نیمی از مانیتور دارای تصاویر تیره و نیمی دیگر دارای تصاویر روشن هستند و این الگو در زوایای دید مختلف وجود دارد. به همین دلیل از آنها به عنوان گزینه نامناسب برای طراحان گرافیکی و کاربردهای حساس به ترکیب رنگ یاد می کنند، اما اوضاع آن چنان هم بد نیست و سایر پنل ها شرایط بسیار بهتری ندارند.

معرفی پنل صفحه نمایش TN : مشخصات، مزایا و معایب

دو مانیتور یونیوو مدل UM22800 و UM24700 از پنل TN بهره می برند و به همین دلیل با قیمت بسیار مناسب، طراحی ظاهری جذاب و امکانات متنوع، گزینه هایی بی نظیر برای کاربرد های مختلف به شمار می روند. به هر حال در صورتی که بودجه چندانی برای خریداری یک مانیتور حرفه ای در اختیار ندارید، مانیتور های دارای پنل TN گزینه هایی بسیار منطقی و جذاب به شمار می روند. در مقالات بعدی به معرفی انواع دیگر پنل صفحه نمایش شامل VA، IPS، PLS و AHVA خواهیم پرداخت.


خرید مانیتور ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  و خرید مانیتور از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۸۸۱۷۷۸۹۵ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.