بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سونی پس از کش و قوس های فراوان و انتظار طولانی مدت کاربران، در آستانه عرضه کنسول نسل نهم پلی استیشن 5 به بازارهای جهانی قرار دارد و تاکنون نیز اطلاعات بسیار خوبی از این محصول منتشر شده است. در این مطلب کامل به بررسی مشخصات سخت افزاری و برخی از قابلیت های مهم کنسول PlayStation 5 سونی می پردازیم.

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

پلی استیشن 5 : قهرمان پر ادعا

کنسول نسل نهم پلی استیشن 5 همانند کنسول ایکس باکس سری ایکس از سیستم روی یک چیپ کمپانی AMD بهره می برد و در هر دو محصول، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی ساخت کمپانی AMD به کار رفته است. تنها تفاوت میان این دو کنسول بازی، فرکانس کاری پردازنده 8 هسته ای در XBOX Series X است که 300 مگاهرتز بیشتر از رقیب است. مهم ترین دلیل برای افزایش فرکانس کاری پردازنده AMD Zen 2 در کنسول مایکروسافت، ساختار طراحی بهینه در سیستم خنک کننده و همچنین طراحی خاص بدنه است که گرما را بسیار عالی دفع می کند.

مشخصات پلی استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس
قیمت 500 دلار نسخه استاندارد / 400 دلار نسخه دیجیتال 500 دلار
تاریخ عرضه 12 نوامبر 2020 10 نوامبر 2020
عناوین بازی انحصاری Spider-Man: Miles Morales, Horizon II: Forbidden West, Gran Turismo 7 Halo Infinite, Senua’s Saga: Hellblade 2, Forza Motorsport 8, State of Decay 3
قابلیت پشتیبانی از نسل گذشته اکثر عناوین PS4 به خصوص موارد انحصاری PS4 Pro تمام بازی های XBOX 360/XBOX One
پردازنده مرکزی 8 هسته ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز 8 هسته ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی قدرت پردازشی 10.3 ترافلاپ از نوع AMD RDNA 2 قدرت پردازشی 12 ترافلاپ از نوع AMD RDNA 2
حافظه رم 16 گیگابایت GDDR6 16 گیگابایت GDDR6
ذخیره سازی 825 گیگابایت از نوع SSD 1 ترابایت از نوع NVMe SSD
حداکثر وضوح تصویر قابل پشتیبانی 8K 8K
حداکثر نرخ فریم قابل پشتیبانی 120 فریم بر ثانیه 120 فریم بر ثانیه
دیسک درایو نوری 4K UHD Blu-ray – فقط برای نسخه استاندارد  4K UHD Blu-ray

در بخش پردازنده گرافیکی نیز هر دو کنسول به واحد گرافیکی از خانواده AMD RDNA 2 با قدرت بسیار بالاتر نسبت به کنسول های نسل هشتم مجهز شده اند. افزایش فرکانس پردازنده مرکزی در SOC اختصاصی کمپانی ای ام دی در ایکس باکس سری ایکس سبب شده تا قدرت پردازشی این محصول به 12 ترافلاپ برسد که به مراتب بالاتر از قدرت 10.3 ترافلاپ کنسول پلی استیشن 5 سونی است. بهره مندی از 16 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 که به صورت مشترک به عنوان حافظه گرافیکی و حافظه رم مورد استفاده قرار می گیرد، نشان دهنده قدرت بسیار بالای کنسول های بازی نسل نهم است.

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

جنجالی ترین بخش پلی استیشن 5 ، واحد ذخیره سازی آن است که از یک درایو SSD اختصاصی با ظرفیت 825 گیگابایت تشکیل می شود. نکته عجیب اینکه از این ظرفیت، فقط 660 گیگابایت از آن در دسترس کاربران قرار دارد و مابقی آن توسط سیستم عامل، نرم افزار ها و باقی امکانات کنسول مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب می توان گفت که گیمرها حق انتخاب چندانی برای تست بازی های جدید ندارند و از این رو باید بازی های مورد نظر خود را با وسواس بسیار زیاد انتخاب کنند. در ادامه به بررسی قابلیت های PS5 می پردازیم که در عرضه اولیه آن و تا زمان انتشار اولین آپدیت رسمی، غیر فعال خواهند بود!

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

اتصال هارد دیسک و SSD اکسترنال

یکی از مهم ترین قابلیت ها در کنسول های نسل هشتم، قابلیت اتصال هارد دیسک اکسترنال و حتی SSD اکسترنال بوده که این ویژگی در کنسول های نسل جدید نیز به ارث رسیده است. اما خبر نا امید کننده برای دوست داران سونی در خصوص عدم پشتیبانی از تجهیزات ذخیره سازی اکسترنال تا زمان ارائه آپدیت های اولیه است که با توجه به ظرفیت بسیار محدود فضای ذخیره سازی داخلی پلی استیشن 5 می تواند دردسرهای فراوانی را برای کاربران به وجود آورد. در شرایطی که سونی تاکید بسیاری روی قابلیت اتصال تجهیزات ذخیره سازی اکسترنال و حتی قابلیت نصب یک درایو سالید اینترنال در نسل جدید داشته، اما این قابلیت در زمان عرضه اولیه غیر فعال خواهد بود. به این ترتیب در حال حاضر باید روی همان ظرفیت محدود درایو سالید اینترنال پلی استیشن 5 حساب کرده و اتصال هرگونه تجهیزات ذخیره سازی اینترنال و اکسترنال را به زمانی دیگر موکول کنید.

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

اجرای بازی با وضوح 1440 پیکسل

در کنسول نسل هشتم پلی استیشن 4 پرو با توجه به سخت افزار مورد استفاده در آن، امکان اجرای بازی ها با وضوح 4K به صورت UpSacling فراهم شده بود، اما این کنسول به صورت Native فقط قادر به اجرای بازی ها در وضوح تصویر Full HD بود. در کنسول نسل نهم سونی، امکان اجرای بازی ها در وضوح تصویر 1440 پیکسل به صورت Native وجود دارد، اما این قابلیت نیز در زمان عرضه اولیه غیر فعال است. محدودیت در تولید عناوین انحصاری و عدم بهینه سازی بازی ها برای اجرا روی وضوح تصویر مورد نظر سبب شدند تا سونی از کاربران خود برای ارتقای وضوح تصویر قابل اجرا، اندکی زمان بخرد! به این ترتیب گیمرهای حرفه ای باید مدتی در انتظار بمانند تا شرایط برای بهینه سازی بازی ها و کنسول پلی استیشن 5 فراهم شود.

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

120 فریم بر ثانیه

همانطور که در بخش مشخصات پلی استیشن 5 و کنسول ایکس باکس سری ایکس به آن اشاره کردیم، هر دو کنسول نسل جدید قادر به اجرای بازی ها با نرخ 120 فریم بر ثانیه هستند. اما دلایلی مانند عدم عرضه عناوین انحصاری به صورت کاملا بهینه و عدم بهینه سازی بازی ها سبب شدند تا حداکثر نرخ فریم قابل دستیابی به 60 فریم بر ثانیه محدود شود. یکی از مهم ترین دلایلی که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد، برنامه تحقیق و توسعه سونی پس از عرضه اولیه کنسول نسل نهم خود است تا با دریافت بازخورد از نحوه عملکرد PlayStation 5 در شرایط مختلف، نسبت به فعال سازی قابلیت های متعدد آن اقدام کند. کنسول ایکس باکس سری ایکس که فروش آن به تازگی آغاز شده، با مشکلات متعددی مانند خروج دود از درون دستگاه (که با واکنش مایکروسافت مبنی بر ورود دود توسط کاربران به درون دستگاه مواجه شده!)، صدای گوش خراش درایو نوری بلوری، خاموش شدن دستگاه و عدم روشن شدن صحیح آن دست به گریبان است و سونی به هیچ وجه نمی خواهد بازخورد مشابهی را از کنسول بازی خود دریافت کند. به طور حتم قدرت سخت افزاری هر دو کنسول برای ارائه نرخ 120 فریم و اجرای بازی با وضوح 1440 پیکسل مناسب است، اما برقراری ارتباط صحیح میان سخت افزار و نرم افزار و همچنین اطمینان یافتن از عملکرد صحیح کنسول، از هرگونه اقدام عجولانه توسط سونی جلوگیری کرده است. سونی ترجیح می دهد تا قابلیت های جدید کنسول بازی خود را به مرور زمان و پس از اطمینان کامل از عملکرد صحیح آنها، فعال سازد.

بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال پلی استیشن 5 در عرضه اولیه

پشتیبانی از بازی ها و کنترلر پلی استیش 4

سونی پیش از این اعلام کرده بود که برخی از بازی ها و همچنین کنترلر دوال شاک پلی استیشن 4 روی کنسول نسل جدید قابل استفاده هستند، اما به نظر می رسد که چنین قابلیتی در حال حاضر در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت. با وجود انجام تست های متعدد روی PS5، اما کمپانی سازنده از عملکرد صحیح تمام قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری در شرایط مختلف اطمینان ندارد و به عبارت بهتر نمی خواهد اعتبار خود و محصول جدیدش را زیر سوال ببرد. هر چند احتمال فعال سازی قابلیت پشتیبانی از بازی ها و کنترلر PS4 در کنسول نسل پلی استیشن 5 وجود دارد، اما سونی در حال حاضر عجله ای برای اظهار نظر دقیق و فعال سازی آن ندارد.


خرید محصولات سازمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.