زیرو کلاینت PCoIP چیست؟

زیرو کلاینت PCoIP چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با دستیابی به درکی نسبی از تکنولوژی زیروکلاینت، می‌توان درباره‌ی مناسب بودن یا مناسب نبودن این تکنولوژی برای سازمان مورد نظر، تصمیمات بهتری اتخاذ نمود. تکنولوژی موجود در تجهیزات زیروکلاینت بر پایه‌ی معماری مجازی سازی دسکتاپ یا VDI می‌باشد، که در آن مدیریت زیرساخت و داده‌ها، در دیتاسنتر متمرکز می‌شود.
در پیاده‌سازی فضای دسکتاپ مجازی، هر کاربر باید تجهیزات یا کلاینت مناسب برای نمایش دسکتاپی که در دیتا‌سنتر ذخیره می‌شود را داشته باشد. زیروکلاینت، یکی از انواع کلاینت است که در شکل‌های مختلفی ارائه شده و شامل هیچ فضای هارد بصورت  Local، سیستم عامل، سی پی یو و هیچ بخش متحرک دیگری نمی‌باشد.در عوض، زیروکلاینت دارای چیپستی است که عملیات Decoding برا PCoIP را در سطح سخت‌افزاری اجرا می‌نماید، که این قابلیت به طور ویژه جهت ارائه پیکسل‌ها بر روی صفحه نمایش کاربر طراحی شده است. هر کاربر دارای یک زیروکلاینت، صفحه نمایش و کیبرد و ماوس می‌باشد. زیروکلاینت به دلیل نداشتن بخش‌های متحرک یا اجزای دیگر، تنها بخشی از انرژی صرف شده توسط پی سی های قدیمی را مصرف می‌نماید. زیروکلاینت ها در واقع آسانترین راه برای پیکربندی، مدیریت و پیاده‌سازی در مجازی‌سازی دسکتاپ به شمار می‌روند. زیروکلاینت ها در شکل های بسیاری از جمله تجهیزات دسکتاپ، مانیتورهای یکپارچه و لپتاپ‌ها در دسترس می‌باشند. در شکل زیر نمونه‌هایی از زیروکلاینت را مشاهده می‌کنید.

در دسترس بودن زیروکلاینت در شکل‌های مختلف

زیروکلاینت می‌تواند در نقطه مقابل تین کلاینت و تیک کلاینت قرار گیرد. تین کلاینت ها دارای کارایی شبیه به زیروکلاینت ها می‌باشند اما دارای یک سیستم عامل Local همچنین سی پی یو،فلش مموری و Local Storage نیز می‌باشند. تیک کلاینت ها همان کامپیوترهای شخصی و لپتاپ‌های قدیمی می‌باشند، که همراه با یک نرم‌افزار اختصاصی نصب شده جهت نمایش دسکتاپ مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه تین کلاینت و تیک کلاینت ها به ارائه طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها پرداخته و کاربردهای موردی بیشتری را امکانپذیر می‌نمایند، اما گزینه‌‌های پرهزینه‌ای محسوب شده و علاوه بر نیاز به نگهداری بیشتر، مصرف برق بالاتری را نیز دارند.
Teradici، به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان راهکارهای PCoIP، برای ارائه زیروکلاینت با حدود ۳۰ تولیدکننده سخت‌افزار همکاری نموده است. اکوسیستم Teradici متشکل از کمپانی هایی نظیر Dell، HP،Atrust و بسیاری کمپانی های دیگر می‌باشد. تولیدکنندگان، پروتکل PCoIP  را در یکنرم افزار کلاینت برای استفاده در تین کلاینت یا تیک کلاینت و یا در سخت‌افزاری دارای زیروکلاینت و تین کلاینت قرار می‌دهند.
 PCoIP بهترین انتخاب برای زیرساخت دسکتاپ مجازی
تکنولوژی PCoIP ارائه شده توسط Teradici، یک پروتکل خلاقانه‌ی Remote-Display محسوب می‌شود که در VMware Horizon به همراه View Virtual Desktop به کار می‌رود. پروتکل PCoIP هم در قالب نرم‌افزار در VMware Horizon کلاینت و هم مبتنی بر سخت‌افزار مانند PCoIP زیروکلاینت قابل دسترسی می‌باشد. در PCoIP زیروکلاینت، پروتکل PCoIP توسط Teradici در یک چیپست مبتنی بر سیلیکون یا پردازشگر Teradici قرار داده می‌شود که برای کدبرداری از این پروتکل در سطح سخت‌افزاری طراحی شده است. این پروتکل از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های کدگذاری شده تشکیل می‌شود. این الگوریتم‌ها از چندین Codec هوشمند برای کدگذاری و فشرده نمودن داده‌ها به پیکسل استفاده می‌نمایند. با استفاده از این پروتکل، هیچ داده‌ای در شبکه منتقل نشده و فقط پیکسل‌ها جابجا می‌شوند.
یکی دیگر از ویژگی‌های تکنولوژی PCoIP این است که این پروتکل بیشتر مبتنی بر UDP است تا TCP. پروتکل UDP و پروتکل TCP دو شکل از نحوه انتقال Packet‌های IP می‌باشند. ابزاری که در آن پیام‌ها از یک IP Address به آدرسی دیگر منتقل می‌شوند.TCP یک پروتکل Connection-Oriented است، بدین معنا که یک IP Address می‌تواند یک Connection به دیگری ایجاد نموده و این Connection  را در تمام مدت انتقال حفظ نماید. این نقل و انتقالات به صورت دوطرفه از یک Address IP به آدرسی دیگر ارسال می‌شوند و در صورت از بین رفتن Packetها نیز انتقال مجددا صورت می‌گیرد تا فرآیند انتقال Packet‌ ها تضمین گردد. این روش  بار سنگینی را بر دستگاه کلاینت وارد می‌نماید، اماUDP یک پروتکل Connection-Less است که فضای اندکی را اشغال نموده و Packet های داده را می‌تواند بدون نیاز به  Connectionبرای دریافت IP Address، ارسال کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پروتکل UDP  ساده‌تر بوده و در این فرآیند دارای کارایی بیشتری می‌باشد. این پروتکل برای به جریان انداختن داده‌های صوتی و ویدئویی و ارائه یک تجربه عالی برای کاربران همراه با حداقل تاخیر، در هر شبکه‌ای مناسب می‌باشد.
ارائه یک تجربه عالی برای کاربر نهایی
تجربه کاربران یکی از موضوعات مهم در انتخاب زیرساخت دسکتاپ مجازی به شمار می‌رود. کاربر  VDI به دنبال یک تجربه بدون مرز و یکپارچه است که هیچ تاخیری را در بازیابی داده‌ها یا ارائه تصویر تجربه نکند. همچنین کاربران، کیفیت داده‌ی ارائه شده را نیز مورد توجه قرار می‌دهند؛ این داده‌ها ممکن است به صورت متنی، تصویری، صوتی و یا سایر فرمت‌های Streaming Media باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.