راهنمای خرید: مقایسه‌ ی دسکتاپ پی‌ سی با لپ‌ تاپ

راهنمای خرید: مقایسه‌ ی دسکتاپ پی‌ سی با لپ‌ تاپ
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مقایسه‌ ی دسکتاپ پی‌ سی با لپ‌ تاپ

 
 این راهنما به شما کمک‌ می‌کند تا میان خرید یک دسکتاپ‌ پی‎سی و لپ ‎تاپ، بر حسب نیاز و بودجه‌ ی خود، تصمیم‌ بگیرید.
 زمانی‌که اقدام به خرید کامپیوتر  می‌کنید، با دو گزینه در بازار مواجه‌ هستید: پی‌ سی  و لپ‌ تاپ. این‌ که کدام را  انتخاب‌ می‌ کنید، به نیاز  و بودجه‌ ی شما بستگی‌ دارد.
 دسکتاپ، آن گونه از کامپیوتر است که روی میز  کار  شما، در  اداره و یا اتاق‌ خواب قرار می‌گیرد. دارای قطعات جداگانه بوده و اصلی‌ترین قطعات و مغز  اصلی آن و نیز دی‌ وی‌ دی درایو،  درون یک قطعه‌ ی بزرگ و سنگین، قرار می‌گیرد و علاوه‌ بر  آن، قطعات دیگری مانند کیبورد، مانیتور  و ماوس دارد.
 از طرف دیگر، نوت‌ بوک یا همان لپ‌ تاپ، یک دستگاه آل این وان قابل‌حمل است که این امکان را برای شما فراهم‌ می‌‌‌‌‌‌‌ آورد تا آن را  از  اتاقی به اتاق دیگر  یا هر مکان دیگری حمل‌ کرده و حتی در جاده و یا در هنگام سفر، کارهای موردنیاز خود را انجام‌دهید. این دستگاه‌ها دارای یک باتری قابل ‌حمل هستند که قادر است از نیم‌ساعت تا چهار ساعت، برحسب نیاز برنامه‌هایی که روی لپ‌تاپتان اجرا می‌کنید، باتری لپ‌تاپتان را تامین‌کند.
 کیبورد، مانیتور  و ماوس، روی لپ‌تاپ‌ها به‌ طور  یک‌ پارچه سوار  شده‌ اند و سایز  آن‌ها، برحسب اندازه‌ی صفحه‌ نمایش از 10 تا 18 اینج متغیر است.
 سرعت
 در روزهای پیشین، اگر به دنبال یک کامپیوتر پرسرعت بودید، باید حتما یک دسکتاپ‌ پی‌ سی را انتخاب‌ می‌ کردید. به‌ طور معمول، کارکرد دسکتاپ‌ پی‌ سی و لپ‌ تاپ، معمولا مشابه یکدیگر و حتی در بسیاری از موارد، کاملا یکسان است. تنها تفاوت غیر قابل چشم‌ پوشی میان دسکتاپ و لپ‌ تاپ، قابلیت آن‌ها در اجرای بازی‌ های کامپیوتری است. حتی قابلیت اجرای بازی‌ ها توسط لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ هم از دسکتاپها کم‌تر است. بنابراین، اگر به‌ دنبال کامپیوترهایی برای انجام  به‌ روز ترین بازی‌ های کامپیوتری هستید، بهتر است دسکتاپ‌ پی‌ سی را انتخاب‌کتید. اما اگر هدفتان از خرید کامپیوتر فقط نمایش عکس‌ها، استفاده از اینترنت و یا اجرای برنامه‌های کاربردی متنوع است، لپ‌ تاپ، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
  
  
 ویژگی‌ها
 سی‌پی‌یو، رم (حافظه)، گرافیک، آداپتور و هارددرایو، از مشخصه‌های کلیدی در انتخاب یک لپ‌ تاپ و یا پی‌ سی مناسب، به‌شمار می‌روند. سی‌ پی‌ یو حکم مغز  را برای یک کامپیوتر داشته و رم، همان‌جایی است که اطلاعات، درون آن ذخیره‌ می‌شود . هر چه‌ قدر حافظه‌ی رم بیشتری در اختیار داشته‌ باشید، می‌ توانید برنامه‌های بیشتری را روی دستگاه خود نصب و اجرا کنید. آداپتور  گرافیکی که به نام گرافیک‌ کارت و یا کنترل‌ گر گرافیکی نیز شناخته‌ می‌ شود، کیفیت کامپیوتر شما را در اجرای بازی‌ های مختلف تعیین‌ می‌کند و از طرف دیگر، هارد درایو تعیین‌می‌کند که چه تعداد برنامه، فایل‌ های موسیقی، برنامه، ویدئو و ایمیل را می‌توانید روی دستگاه خود، ذخیره‌ کرده و به اجرا در آورید.
 هر چند امروزه تفاوت چندانی میان لپ‌ تاپ و دسکتاپ‌ پی‌ سی وجود ندارد اما با این همه، هنوز هم لپ‌ تاپ‌ ها نسبت به دسکتاپ‌ پی‌ سی‌ ها به لحاظ مشخصات اصلی، در رده‌ی پایین‌ تری قرار می‌گیرند. یک لپ‌ تاپ، در مقایسه با پی‌ سی هم‌ قیمت با خود، معمولا رم پایین‌ تر و هارد درایوی مشابه دارد. از طرف دیگر، پردازنده که همانطور که پیش از این نیز  گفته‌ شد مشخصه‌ی اساسی و مغز یک کامپیوتر به‌شمار می‌رود،میان لپ‌ تاپ و دسکتاپ‌ پی‌ سی مشابه است. بنابراین بهتر است بر حسب نیاز خود لپ‌ تاپ یا دسکتاپی با پردازنده‌ی Intel Core i3, Core  i5, Core i7   و یا AMD Phenom II  را انتخاب‌ کنید.
 اندازه‌ی صفحه‌نمایش
 یکی از مواردی که در هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه‌کنید، این است که صفحه‌نمایش با چه اندازه‌ ای بر حسب نیازتان، برایتان مناسب است. یک صفحه‌ نمایش 15 اینچی که اندازه‌ی آن معمولا به صورت قطری تعیین ‎می ‎شود، به معنای در اختیار داشتن یک لپ‌ تاپ سنگین است که البته در یک لحظه، موارد بیشتر و پنجره‌های بزرگتری را روی صفحه نشان‌می‌ دهد. یک لپ‌تاپ 14 اینچی در واقع توازن مناسبی را میان اندازه و قابلیت حمل راحت برقرار کرده‌ است. اگر تمایل دارید لپ‌ تاپتان را راحت‌تر در جاده حمل‌کنید، باید به‌ دنبال لپ‌ تاپی 13 اینچی و یا 12 اینچی باشید. اگر تنها هدفتان از خرید لپ‌تاپ، وبگردی و  یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر و یا نمایش عکس باشد، یک لپ‌تاپ 10 اینچی برایتان مناسب است.
 در مورد دسکتاپ‌ پی‌ سی، صفحه‌نمایش گسترده‌ی  22 اینچی، به‌لحاظ اندازه و قیمت، بسیار مناسب است. با این حال، اگر به دنبال دستگاهی بزرگ‌ تر هستید، نمونه‌های 24 اینچی و 27 اینچی نیز در بازار برایتان در دسترس خواهدبود. اگر برایتان امکان‌ پذیر  است، ارزش این را دارد که هزینه‌ی بیشتری را برای خرید لپ‌ تاپی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر صرف‌ کنید، چرا که شما همه‌ روزه برای کار با دستگاه خود، به صفحه‌ نمایش آن خیره‌ می‌شوید.
  
 اجرای CDها و DVDها
 امروزه تقریبا تمامی لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌پی‌سی‌های عرضه‌شده به بازار، حتی لپ‌تاپ‌هایی با قیمت زیر 1000 دلار نیز، به DVD  و
 CD Burner  مجهزشده‌اند. معمولا بیشتر لپ‌تاپ‌ها به DVD و CD Burner  داخلی مجهزشده‌اند اما مدل‌های کوچکتر به گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که DVD  و CD Burner  به‌طور جداگانه خریداری و  به آن‌ها متصل‌می‌شود. نوت‌بوک‌ها DVD Burner  دارند. DVD Burnerها می‌توانند به عنوان CD Burner  نیز به‌کارروند.  Blu-Ray Combo Drive ها نیز برای لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها در دسترسند و علاوه بر قابلیت عملکرد به عنوان CD و ِ DVD Burner  امکان تماشای فیلم‌هایی با کیفیت Blu-Ray  را نیز برایتان به ارمغان می‌آورند. لازم به یادآوری است که برای به‌اجرا درآوردن CD ها و DVDهایی با کیفیت Blu-Ray  به یک Blu-Ray Writer  نیز، نیاز خواهیدداشت.
 آیا همه‌ی لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌پی‌سی‌های جدید به‌همراه نرم‌افزار مربوطه به بازار عرضه‌شده‌اند؟
 تقریبا تمامی لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌پی‌سی‌ها، با ورژنی از مایکروسافت ویندوز، که از پیش روی آن‌ها نصب‌شده‌است، به بازار عرضه‌می‌شوند. هم‌چنین لازم است که نرم‌افزاری جهت به‌اجرا درآوردن CDها و DVDها و نیز نمایش فیلم روی آن‌ها نصب‌شده‌باشد. در واقع برند لپ‌تاپی که شما خریداری می‌کنید، تعیین‌کننده‌ی نوع نرم‌افزار به‌کاررفته روی آن است. روی بسیاری دیگر از لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها، نرم‌افزار Office  و یا آنتی‌ویروس نیز، از پیش نصب‌شده‌است.
 چرا باید لپ‌تاپ بخریم؟
 اگر به دنبال کامپیوتری هستید که امکان استفاده از آن، هم در خانه و هم در محل کار برایتان فراهم‌باشد، بهتر است لپ‌تاپ بخرید. از طرفی نیز، لپ‌تاپ این امکان را برایتان فراهم‌می‌سازد تا به راحتی آن را در نقاط مختلف خانه نیز حمل‌کنید. یک لپ‌تاپ فول‌شارژ این امکان را برایتان فراهم‌می‌سازد تا به‌راحتی آن را در نقاط مختلف خانه حمل‌کرده و مورد استفاده قراردهید. در حالی که، امکان استفاده از دسکتاپ، تنها در یک‌‌جای محیط و محل نصب آن، وجود دارد.
 چرا باید یک دسکتاپ‌پی‌سی بخریم؟
 اگر به دنبال دستگاهی هستید که امکان ذخیره‌ی حجم گسترده‌ای از اطلاعات مختلف را برایتان فراهم‌کرده و نیز امکان انجام بازی‌های کامپیوتری را نیز با استفاده از آن داشته‌باشید، یک دسک‌تاپ پی‌سی، انتخاب خوبی برایتان به‌شمارمی‌رود. یک دسکتاپ‌پی‌سی قدرتمند، در مقایسه با نوت‌بوکی با ویژگی‌های مشابه، قیمت مناسب‌تری نیز دارد. از طرف دیگر، یک دسکتاپ‌پی‌سی، قابلیت ارتقا به‌وسیله‌ی رم و گرافیک به‌روز‌شده را نیز دارد . لپ‌تاپ‌ها هم قابلیت ارتقا را به‌وسیله‌ی رم و حافظه‌ی بالاتر دارند اما به اندازه‌ی دسکتاپ‌ها قابل ارتقا و به‌روزرسانی نیستند.
  

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.