ده قابلیت برتر Windows Server 2012

ده قابلیت برتر Windows Server 2012
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کم کم شاهد اظهار نظرهای گوناگون کاربران در مورد سیستم عامل Windows Server 2012 شرکت مایکروسافت هستیم. برای بسیاری از مدیران شبکه ها، سوالی که در مورد آخرین نسخه سروری سیستم عامل مطرح مایکروسافت وجود دارد ، امکانات جدید آن نیست، بلکه تفاوت های آن با دیگر نسخه هاست.
 Server 2008 R2 سیستم عامل خارق العاده ای بود و حالا نسخه 2012، جادوی رابط Metro را که در windows 8 شاهد آن هستیم را نیز بدان می افزاید.   پاسخ سوال مطرح شده در مورد تفاوت ها بسیار آسان است : Server 2012 جهشی بزرگ نسبت به Server 2008 R2 است و تفاوت این دو را می توان با تفاوت میان نسخه های 2008 R2 و 2003 مقایسه کرد.
 Server 2012 به همراه قابلیت های جدید خارق العاده ای عرضه می شود. این سیستم عامل اصطلاح معروف «هیچوقت از اولین نسخه یک نرم افزار استفاده نکنید» را با وجود مانایی بالا در ارائه ویژگی های نرم افزاری، بی معنا می کند.
 اگر بخواهیم همه چیز را خلاصه کنیم، باید گفت Windows Server 2012 جذاب و خیره کننده است. در اینجا ده دلیل اصلی آن را برای تان ذکر کرده ایم.
 
 10) IIS 8
 
 IIS 8 ،قابلیت های Internet Information Services را در حد دیگر سرویس های مشابه ارتقا داده و حتی در برخی موارد آن ها را پشت سر می نهد.  طنز استهزا آمیز و بیش از یک دهه ای جمله «از Windows به عنوان وب سرور تان استفاده کنید» به صورت رسمی در اینجا پایان می یابد.
 IIS 8 از قابلیت هایی چون پیش کامپایل کدها، مدیریت هوشمند فرآیندها، پشتیبانی از SNI و مدیریت متمرکز گواهینامه ها یا Certificate ها برخوردار است. FTP Server  تعبیه شده در آن هم بر خلاف سابق عملکرد خیره کننده ای داشته و حتی امکان محدود کردن دسترسی ها در آن هم به صورت کاربردی در آمده است. حالا می توان IIS 8 را به تنهایی دلیلی برای ارتقای سیستم عامل دانست.
 

 

 
 9) PowerShell
 
 PowerShell 3.0 را بیش از آنکه بتوان یک انقلاب دانست، باید یک تکامل تدریجی تلقی کرد.  وجود Scriptlet های بیشتر را شاید نتوان به تنهایی مهم دانست . اما محصولات سال 2012 رویکرد انقلابی مایکروسافت را در مدیریت سرور به نمایش می گذارد.
 هر یک از عناصر سیستم عامل و تقریبا هر یک از همراهان دیگر سروری چون SQL ، Exchange و یا Lync به صورت کامل از طریق PowerShell قابل مدیریت هستند. این موضوع تا حدی پیش می رود که هر یک از کلید ها در رابط کاربر تنها وسیله ای برای اجرای این کدهای Powershell هستند.
 باید Powershell را در رده های بالاتر این لیست ذکر می کردیم اما برای استفاده کامل و بهینه از آن باید مهارت بالایی در استفاده از موتور جستجو داشته باشید. مستند سازی رسمی آن تا حدی ناقص بوده  و راهنماهای طلایی استفاده از PowerShell  را باید در وبلاگ های مهندسی مایکروسافت یافت.
 برای استفاده از Scriptlet های مورد نیاز تان ، باید آن ها را لیست کرده و دستور استفاده از آن ها را همانند دو دهه پیش چاپ کنید. اما PowerShell مایکروسافت را برای گام نهادن در آینده آماده می کند.
  

 8) DirectAccess
 
 DirectAccess ایده بسیار جذابی بوده است اما در نسخه های پیشین به شکل ضعیفی پیاده سازی شده بود. با وجود SSL به عنوان پیکربندی پیش فرض و IPSec بعنوان گزینه ای در دسترس ، Server 2012 استفاده از آن را آسان تر می سازد.
 DirectAccess به عنوان راهکار و جایگزینی منطقی، مطمئن و با قابلیت استفاده آسان برای شبکه های مجازی خصوصی یا VPN ها مطرح است.
  

 

 
 7) Cluster Shared Volumes
 
 Windows Server 2012 از Cluster Shared Volumes برای ایجاد هارد دیسک های مجازی برای استفاده توسط Hyper-V  پشتیبانی می کند. حالا می توانید فضای ذخیره سازی زنجیره ای و چندگانه خود را در اختیار داشته و با وجود مستندات فوق العاده بخوبی از آن بهره بگیرید.
 
 6) حذف رکوردهای تکراری
 
 سال هاست که نیاز به فضای ذخیره سازی از تراکم فضای هارد دیسک ها از رشد سریع تری برخوردار است. اشتهای پایان ناپذیر ما برای داشتن فضای ذخیره سازی بیشتر به معنای نیاز به ابزارها، کنترلرها، منابع تغذیه ، انرژی الکتریکی و سیستم های خنک سازی بیشتر و بیشتر است.
 حذف فایل ها و رکوردهای تکراری می تواند تا حدی از سرعت این روند بکاهد و حالا مایکروسافت به شدت به این نکته توجه می کند. Server 2012 از این فرآیند در درایو های NTFS پشتیبانی می کند و به خوبی با BranchCache برای صرفه جویی در پهنای باند شبکه های گسترده جغرافیایی یکپارچه است.
 
 5) Hyper-V 3.0
 
 Server 2012 سعی دارد با بهبود دادن Hyper-V رقابت با زیرساخت VMWare را به سطح جدیدی برساند. هر چند باید اذعان کرد هنوز هم پلت فرم VMWare ، پلت فرم برتر در این رقابت است. در ترکیب با System Center 2012 ، Hyper-V .0 سطح کاربری بالایی را ارائه می کند.
 مایکروسافت را دیگر نمی توان تازه واردی در دنیای مجازی سازی دانست. توانمندی بالای مایکروسافت در این زمینه ،دیتاسنترها را به استفاده از این پلت فرم تشویق می کند.
 Microsoft Hyper-V Server  که نسخه رایگانی از Hyper-V است ، قابلیت های Hyper-V را به صورت کامل در اختیار کاربر قرار می دهد. اگر سختی استفاده از PowerShell را به جان بخرید، می توانید یک کلاستر 64 نودی با 8000 ماشین مجازی را بدون پرداخت ریالی(!) به مایکروسافت راه اندازی کنید.
 البته رویکرد بسیار خاصی در این بخش از سوی مایکروسافت وجود دارد. آن ها مطمئن هستند شما برای خرید System Center 2012 دست به جیب خواهید شد و از نظر ما ، باید حق را به آن ها داد. System Center 2012  با وجود سرویس پک جدید عرضه شده ، خارق العاده است.
 مایکروسافت بر روی PowerShell تمرکز کرده و تصمیم آن برای فشار بر روی VMWare با استفاده از قیمت پایین ، سبب شده است تا ابزارهای مدیریتی شرکت های ثالث چون 5Nine وارد عرصه عمل شوند. آن ها به اندازه System Center قدرتمند نیستند اما توازن خوبی میان قابلیت ها و بهای پرداختی مورد نیاز برای خریدشان، فراهم ساخته اند. این اکوسیستم می تواند به افزایش سهم Hyper-V از بازار منجر شود.
  

 

 
 4) Hyper-V Replica
 
 Hyper-V Replica یک فناوری ذخیره سازی اختصاصی است که برای کپی کردن مداوم ماشین های مجازی در کلاسترهای بک آپ طراحی شده است.  این فناوری اطمینان حاصل می کند که هیچ Snapshot ی با عمر بیش از 15 دقیقه در کل شبکه تان در دسترس قرار نداشته باشد.
 در ابتدا کل ماشین کپی شده و سپس تنها بلوک هایی که در آن ها تغییر ایجاد می شوند ، به کلاسترها ارسال می شوند.  این فناوری به صورت کامل از نسخه بندی یا Versioning ماشین های مجازی شما پشتیبانی می کند.
  

 

 
 3) iSCSI
 
 با وجود Windows Storage Server 2008، مایکروسافت iSCSI را در دسترس قرار داد. بالاخره امکان دانلود دلخواه آن از سایت مایکروسافت برای Server 2008 R2 فراهم شد و حالا این قابلیت به عنوان جزئی یکپارچه و هسته ای جدایی ناپذیر از Server 2012 بدل شده است.
 
 2) NFS 4.1
 
 Microsoft NFS 4.1 Server به خوبی کد نویسی شده و از ابتدا طراحی شده است؛ حالا با نرم افزاری سریع، مانا و قابل اطمینان روبرو هستیم. این قابلیت سیستم ذخیره سازی خارق العاده ای را برای محیط های نامتجانس فراهم کرده و فضای ذخیره سازی تحت شبکه شگفت انگیزی برای سرور های VMWare است.
  

 

 
 1) SMB 3.0
 
 SMB 3.0 تاج جواهر نشان Server 2012 است و از نسل پیشین مضحک خود یعنی CIFS فرسنگ ها فاصله دارد.  SMB 3.0 از رابط های چندگانه همزمان تحت شبکه پشتیبانی کرده و امکان پشتیبانی از رابط های جدید نصب شده را برای افزایش پهنای باند در حین انتقال داده های حجیم داراست. SMB 3.0 از MPIO و حذف داده های تکراری نیز پشتیبانی می کند.
 SMB 3.0 از SMB Direct  و دسترسی مستقیم به حافظه از راه دور، امکان اختصاصی برای انتقال داده های SMB به صورت مستقیم از حافظه یک سیستم به سیستم دیگر، پشتیبانی می کند.  این ویژگی ها مایکروسافت را قادر می سازد تا نرح انتقال داده را در SMB 3.0 به 16 گیگا بایت در هر ثانیه برساند که رقمی غیرقابل رقابت به نظر می رسد.
 با توجه به این ویژگی ها،و حتی با توجه به ویژگی های خارق العاده Server 2008 ،  Server 2012 ارزش ارتقا دارد.

   

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.