معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مدل های متنوع مینی پی سی یونیوو که در حال حاضر شامل چهار مدل می شود، از پورت های متنوعی بهره می برند که هر کدام از آنها ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله کاربردی به معرفی تمام پورت های به کار رفته در انواع مینی کامپیوتر یونیوو می پردازیم تا بر این اساس به سادگی نسبت به خرید مینی کامپیوتر مناسب اقدام کنید.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو

پورت USB 2.0 در مینی کامپیوتر

پورت USB 2.0 برای اولین بار در ماه آوریل سال 2000 میلادی معرفی شده و قابلیت ارائه حداکثر پهنای باند 480 مگابیت بر ثانیه (60 مگابایت بر ثانیه) را دارد. پهنای باند این پورت نسبت به USB 1.0 به میزان 5 برابر بیشتر شده و به این ترتیب پیشرفت قابل توجهی در زمینه انتقال داده از طریق تجهیزات ذخیره سازی مانند هارد دیسک پرتابل یا اکسترنال و فلش مموری صورت گرفته است. به طور کلی پورت USB 2.0 دارای دو نوع کانکتور شامل Mini-A و Mini-B برای اتصال تجهیزات مختلف بوده و یک مدل کابل نیز شامل Micro-USB برای آن وجود دارد. از پورت USB 2.0 می توان برای شارژ انواع گوشی هوشمند، تبلت و سایر محصولات الکترونیکی سازگار با آن استفاده کرد. اتصال تجهیزاتی مانند ماوس و صفحه کلید نیز از قابلیت های این پورت 20 ساله به شمار می رود.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو ( مینی کامپیوتر )

پورت USB 3.0 در مینی پی سی

در ماه نوامبر سال 2008 نسخه سوم از پورت های USB برای اولین بار معرفی شد و در همین ماه نیز پورت USB 3.0 در کنفرانس توسعه دهندگان SuperSpeed USB به صورت رسمی رونمایی گردید. این نسخه از پورت پر طرفدار در کامپیوتر های شخصی و تجهیزات مختلف، در نسل سوم به قابلیت SuperSpeed مجهز شده و با دستگاه های نسل گذشته نیز سازگاری کامل دارد. با توجه به اینکه لوگوی اصلی USB 3.0 در مقایسه با نسل های گذشته به رنگ آبی تغییر یافته، رنگ پورت نیز با همین رنگ طراحی و تولید شده است. حداکثر پهنای باند قابل ارائه توسط این پورت برابر با 5 گیگابیت بر ثانیه بوده و شدت جریان قابل ارائه توسط نسخه SuperSpeed آن در محدوده 150 میلی آمپر تا 900 میلی آمپر است. به این ترتیب امکان شارژ سریع تر دستگاه های هوشمند جدید فراهم شده و به این ترتیب امکان انتقال شدت جریان کافی به وجود آمده است. در ماه جولای سال 2013 نسخه جدیدی از این پورت تحت نام USB 3.1 معرفی شد که دارای دو نسخه زیر مجموعه می گردید. نسخه اول از نمونه بهینه سازی این پورت با نام USB 3.1 Gen 1 با قابلیت SuperSpeed و نسخه دوم از آن نیز با نام USB 3.1 Gen 2 با قابلیت SuperSpeed+ در دسترس علاقمندان و کاربران قرار گرفت. در سال 2017 نیز سرانجام نسخه جدیدی از این پورت با نام USB 3.2 دارای قابلیت های مشابه SuperSpeed و SuperSpeed+ معرفی گردید. پورت معروف USB Type-C نیز در همین سال معرفی گردید که تا به امروز در بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت ها به منظور شارژ کردن و انتقال داده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو

پورت PS/2 مینی کامپیوتر

قدمت این پورت تاریخی به 33 سال قبل باز می گردد و در گذشته برای اتصال انواع ماوس و صفحه کلید به همراه برخی تجهیزات خاص مورد استفاده قرار می گرفت. با وجود منسوخ شدن تجهیزات سازگار با این پورت، اما برخی از برندها همچنان قصد راضی نگه داشتن کاربران قدیمی خود را دارند تا در صورت برخورداری از یک درایو دارای پورت PS/2، اقدام به نصب آنها کنند. پورت PS/2 دارای ساختار طراحی تشکیل شده از 6 پین اصلی برای قرار گرفتن پین های موجود روی تجهیزات مختلف است. آسیب پذیری بالا به دلیل برخورداری از پین های سوزنی روی تجهیزات سازگار با پورت PS/2 یکی از مهم ترین عوامل جایگزین کردن پورت USB با آن بوده است.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو

پورت VGA یا پورت D-Sub مینی کامپیوتر

کمپانی IBM در سال 1987 دو پورت پرطرفدار شامل VGA و PS/2 را به صورت همزمان معرفی و در دسترس کاربران قرار داد. کانکتور D-Sub یا همان VGA که از تعداد 15 حفره برای اتصال کابل سوزنی آبی رنگ تشکیل شده، هنوز هم توسط شرکت های تولید کننده کامپیوتر شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از پورت VGA یا پورت D-Sub می توان کامپیوتر های شخصی مانند انواع مینی کامپیوتر را به مانیتور متصل کرد. در سال 1987، کارت گرافیک های VGA برای اولین بار به بازار عرضه شدند و این پورت زمینه ساز اتصال کامپیوتر های شخصی به مانیتور های CRT بودند. هر چند پورت VGA همچنان نیز در انواع مانیتور مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به صورت یک پورت پیش فرض توسط واحد گرافیکی مجتمع پردازنده های Intel و AMD ارائه می شود. نکته جالب توجه این است که نسل بعدی پورت های اتصال تصویر به نام DVI حدود 12 سال پس از معرفی VGA معرفی شدند و به نوعی به سلطه D-Sub خاتمه داد.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو

پورت HDMI مینی پی سی

این پورت محبوب و پر کاربرد برای اولین بار در سال 2002 و توسط 7 کمپانی برتر آن زمان مانند سونی، هیتاچی و توشیبا معرفی شد و تاکنون نیز یکی از پر طرفدار ترین پورت های مورد استفاده روی کامپیوتر های شخصی، کارت های گرافیک، مینی کیس و مانیتور به شمار می رود. در حال حاضر بیش از 1700 کمپانی مختلف در سراسر جهان و در حوزه های فعالیت متفاوت از نسخه های مختلف پورت HDMI بهره می برند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. در پورت HDMI خبری از پین سوزنی و حفره هایی برای اتصال آنها وجود ندارد و کانکتور آن به سادگی نصب می شود. این پورت همچنین قابلیت انتقال صدا را دارد و دلیل آن نیز پهنای باند 48 گیگابیتی پورت HDMI در نسخه 2.1 به عنوان جدیدترین نسخه است. پورت HDMI 2.1 که در سال 2017 معرفی شده برای انتقال تصویر و صدا تحت وضوح 4K و 8K با نرخ تازه سازی 120 هرتز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو - مینی کامپیوتر

پورت LAN یا پورت Ethernet در مینی پی سی

اتصال تجهیزات شبکه به انواع مینی پی سی و کامپیوتر های شخصی توسط پورت LAN یا پورت Ethernet انجام می شود و این پورت نیز دارای نسخه های متفاوتی است. درگاه LAN برای اولین بار در سال 1980 میلادی معرفی و نسخه استاندارد سازی شده آن نیز در سال 1983 میلادی در دسترس شرکت های تولید کننده تجهیزات کامپیوتری قرار گرفت. این درگاه پر طرفدار کاربرد های فراوانی دارد و از این رو نسخه های مختلف آن که از پهنای باند متنوعی بهره می برند، در تجهیزات متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. کامپیوتر های شخصی، کنسول های بازی، انواع مینی پی سی، آل این وان و لپ تاپ ها به طور معمول از پورت LAN بهره می برند.

 

معرفی تمام پورت‌های به کار رفته در انواع مینی پی سی یونیوو ( مینی کامپیوتر )

پورت COM مینی کامپیوتر

این پورت عجیب با کاربرد های خاص که بیشتر در سازمان ها و ادارت مورد استفاده قرار می گیرد، در دهه های 80 و 90 میلادی در بسیاری از کامپیوتر های شخصی به کار رفته است. از سال 2000 به بعد شاهد کم رنگ شدن فعالیت پورت COM بودیم و در حال حاضر با وجود نیاز برخی از سازمان ها و ادارت به آن، شاهد کم لطفی برند های تولید کننده تجهیزات رایانه ای بودیم. شرکت بهین تکنولوژی به عنوان صاحب برند ثبت شده یونیوو، در برخی از انواع مینی پی سی خود مانند مینی پی سی Univo UR One K3 از دو عدد پورت COM بهره می برد. ساختار این پورت از 9 عدد پین سوزنی برخوردار بوده و به طور کلی چهار استاندارد برای آن تعیین شده است.


خرید مینی پی سی ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  و خرید مینی پی سی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و یا 88500045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.