راهنمای جامع خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

راهنمای جامع خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ به مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بهترین صفحه نمایش بر اساس کاربرد و بودجه می پردازیم. مانیتور یا صفحه نمایش از مهم‌ترین لوازم برقراری ارتباط میان کاربر و کامپیوتر شخصی به‌شمارمی‌رود که بسیاری از کاربران، بودجه‌ی قابل‌توجهی را به خریداری آن اختصاص می‌دهند و به طور کلی حاضر به فدا کردن برخی از قطعات برای تصاحب یک صفحه نمایش بهتر هستند. در این راهنمای خرید، شما را به صورت مختصر و مفید با مهم نکات برای خریداری مانیتور آشنا می‌سازیم.

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

نوع و ابعاد پنل

به‌طورکلی، انواع مانیتور بر اساس نوع پنل و ابعاد آن‌ها، دسته‌بندی می‌شوند. در این‌جا، ابتدا به معرفی برخی از انواع پنل صفحه‌نمایش می‌پردازیم. پیش از این در یک مقاله مجزا به معرفی پنل TN پرداخته بودیم که یکی از پر فروش ترین و پرطرفدار ترین پنل‌ها به شمارمی‌رود. علاوه بر پنل TN که به دلیل مشخصات فنی قابل توجه و قیمت بسیار مناسب، مورد توجه گسترده‌ی کاربران و شرکت‌های تولید کننده قرار گرفته، انواع دیگری مانند پنل IPS، پنل VA، پنل PLS و پنل AHVA نیز، نمونه های پرطرفدار و پر فروش دیگر، به شمار می روند.

پنل IPS که به طور معمول برای گرافیست‌ها و طراحان گرافیکی، طراحی‌شده، از طیف رنگ گسترده و نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها بهره می برد و حتی سایر کاربران نیز نسبت به خریداری یک مانیتور مجهز به این نوع پنل تمایل نشان می‌دهند. هر چند قیمت بالای مانیتورهای IPS به کاربران اجازه خرید آسان آنها را نمی دهد، اما به‌هرحال، گرافیست‌ها باید برای بهبود شرایط کار خود دست به جیب شده و از مزایای آن بهره مند شوند. از زمانی که کمپانی LG برای اولین بار به معرفی مانیتور های مجهز به پنل IPS پرداخت، تاکنون بسیاری از برندهای دیگر نیز در این حوزه ورود کردند و رقابت بسیار خوبی میان آن‌ها شکل گرفته است.

نمونه‌های دیگر پنل صفحه نمایش شامل PLS، VA و AHVA که ترکیبی از دو نوع اصلی TN و IPS هستند، هر کدام برخی از ویژگی‌های این دو نمونه را به ارث برده و تفاوت چندان زیادی میان آنها مشاهده نمی‌شود. در نهایت، تنوع مدل‌های موجود در بازار و قیمت محصول به عنوان دو پارامتر اصلی که متاثر از نوع پنل هستند، کاربران را به انتخاب یک مدل دارای پنل ترکیبی سوق می‌دهند.

در زمان خرید مانیتور، در بحث ابعاد  نیز باید به این نکته اشاره کنیم که دیگر خبری از مانیتورهای با ابعاد پنل کوچک نیست و شرکت‌های تولید کننده همانند کاربران به سمت صفحه‌نمایش‌های بزرگ تمایل‌یافته اند. گیمر ها، گرافیست ها و دوست داران فیلم و موسیقی تمایل فراوانی نسبت به خریداری صفحه نمایش با ابعاد بزرگ نشان می دهند و برای دست‌یابی به خواسته‌ی خود باید هزینه‌ی بالایی را پرداخت‌کنند.

با توجه به این‌که کاربران به انجام چند کار همزمان وادار شده اند، در چنین شرایطی میزان تقاضا برای خریداری مانیتور با حداقل ابعاد 22 تا 24 اینچ حتی برای کاربران خانگی و اداری نیز افزایش چشم‌گیری یافته‌است. شرکت بهین تکنولوژی نیز در همین راستا و با توجه به نیاز عمده کاربران داخلی، دو مدل مانیتور 22 اینچی Univo UM22800 و  24 اینچی Univo UM24700 را برای کاربردهای مختلف به بازار عرضه کرده است.

 

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

وضوح تصویر

در بحث وضوح تصویر نیز در حال حاضر رزولوشن Full HD (به صورت دقیق 1080×1920 پیکسل) به عنوان یک استاندارد متداول برای کاربردهای مختلف از جمله خانگی، اداری، گیم و طراحی گرافیکی، به‌شمارمی‌رود و در مقایسه با سایر وضوح تصویر، مانند 2K و 4K که برای کاربرد های بسیار خاص مورد استفاده قرار می گیرند، از قیمت مناسب‌تری، برخوردارند. حدود یک دهه پیش، خرید مانیتور Full HD برای بسیاری از کاربران امکان‌پذیر نبود و بسیاری از محصولات موجود در بازار،  وضوح تصویری پایین‌تری مانند 768×1366 و 900×1600 پیکسل را  داشته‌اند. اکنون در سال 1399 بسیاری از محصولات میان‌رده و حتی در سطح کاربری اداری و خانگی دارای وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل هستند و همین مورد به ارائه تجربه کاربری لذت بخش تر برای امور مختلف منجر می شود.

وضوح تصویر Full HD به شما ثابت می کند که از کیفیت تصویر قابل توجهی برخوردار شده و حتی پردازنده گرافیکی مجتمع در پردازنده های جدید اینتل و AMD نیز قابلیت   پردازش تصویر در این رزولوشن را دارند و بنابرلین، برای نمایش تصویر یا ویدئو در چنین پنل‌هایی، با مشکل مواجه نمی شوید. با توجه به این‌که کاربران، به‌منظور در اختیارگرفتن فضای کار مناسب، علاقه‌ی فراوانی به خریداری یک صفحه نمایش با ابعاد 22 تا 24 اینچ دارند، رزولوشن 1080×1920 پیکسل می تواند علاوه بر ابعاد، کیفیت تصویر قابل قبولی را ارائه دهد. از سوی دیگر قیمت انواع مانیتور با وضوح تصویر Full HD به خصوص در مدل‌های ساخت بهین‌تکنولوژی از سری یونیوو ، بسیار مناسب بوده و کاربران می‌توانند پارامترهای مهمی را، مانند طراحی ظاهری چشم نواز و ابعاد قابل قبول به همراه امکانات متعدد و وضوح تصویر Full HD با قیمت بسیار مناسب، دریافت کنند.

 

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

پورت ها

در راهنمای خرید مانیتور به انواع پورت‌های متداول می پردازیم که به طور معمول،  VGA، DVI، HDMI و Display Port  را شامل‌می شوند. بسیاری از صفحه‌نمایش‌های ساخت ایران یا به سفارش اختصاصی ایران دارای دو پورت VGA و HDMI در مدل‌های دارای وضوح تصویر Full HD بوده و در نمونه‌های سفارشی سایر مناطق می‌توانید پورت‌های DVI یا Display Port را دریافت‌کنید. هر کدام از این پورت‌ها مزایای خاص خود را دارند ولی به طور کلی همه‌ی آن‌ها می توانند خروجی تصویر 1080×1920 پیکسل را به خوبی ارائه‌دهند. در حال حاضر، بسیاری از مادربردهای موجود در بازار که از واحد گرافیکی مجتمع پشتیبانی می کنند، به دو خروجی تصویر VGA و HDMI مجهزند و از این بابت می توانید کامپیوتر شخصی خود را به مانیتور متصل کنید.

در صورت مجهز بودن صفحه‌نمایش شما به پورت HDMI، امکان اتصال تجهیزات مختلف از جمله کنسول بازی و سیستم‌های پخش مالتی مدیا به آن نیز وجود دارد و به این ترتیب در مواقع لزوم نیازی به خریداری تلویزیون یا صفحه نمایش مجزا وجود ندارد. در شرایطی که صفحه‌نمایش به دو خروجی تصویر مجهز است، قابلیت سوییچ کردن بین آنها نیز وجود دارد و به این ترتیب می توانید به سادگی میان خروجی تصویر کامپیوتر شخصی و کنسول بازی یا پخش کننده مالتی‌مدیا جابجا شوید. وجود دو خروجی تصویر متفاوت، به شما این امکان را می دهد که به صورت همزمان دو دستگاه مختلف را به صفحه نمایش متصل کنید.

 

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate

در خصوص نرخ تازه ساری یا همان Refresh Rate به صورت مجزا در یک مقاله‌ی مختصر و مفید، توضیحاتی را ارائه دادیم. به هر حال حتی در یک مانیتور خانگی و اداری نیز باید به نرخ تازه سازی یا Refresh Rate توجه کنید تا محدوده‌ی عملیاتی آن در محدوده‌ی قابل ارائه توسط واحد گرافیکی مجتمع یا مجزای کامپیوتر شخصی شما قرارداشته‌باشد.

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

شدت روشنایی

پارامتر شدت روشنایی هنگام خرید مانیتور شاید برای بسیاری از کاربران بی اهمیت تلقی شود، اما به هر حال، برخی از کاربران به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند. شدت روشنایی یا Brightness در انواع صفحه نمایش با واحد کاندلا بر متر مربع (شمع در متر مربع) مورد سنجش قرارمی‌گیرد. به طور معمول، در انواع صفحه نمایش متداول و موجود در بازار می توانید به شدت روشنایی 250 تا 300 کاندلا بر متر مربع دست پیدا کنید که یک محدوده قابل قبول، تلقی می شود. برای دستیابی به شدت روشنایی بالاتر از 300 کاندلا بر متر مربع باید هزینه های بسیار بالاتری را  پرداخت کنید که در توان بسیاری از کاربران حتی در سطح حرفه‌ای نیست. شدت روشنایی به تنهایی نمی تواند سبب جلوه‌ی بهتر تصاویر شود و پارامترهای مهم دیگری نیز در این قاعده موثر هستند که در ادامه، به معرفی آنها نیز می‌پردازیم.

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

کنتراست

کنتراست تصویر که به دو صورت دینامیک یا استاتیک مورد سنجش قرارمی‌گیرد، به فاصله‌ی میان روشن‌ترین حالت یعنی رنگ سفید و تاریک‌ترین حالت، یعنی رنگ سیاه گفته می شود. هر کمپانی معیار خاص خود را برای سنجش کنتراست دارد و به طور قطعی نمی توان روی اعداد و ارقام مربوط به این پارامتر اظهار نظر کرد. با این وجود، در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشم‌گیر برندهای تولیدکننده‌ی صفحه نمایش در بخش کنتراست بودیم و پیشرفت در این حوزه تا حدودی با سرعت مناسبی در حال ادامه است. در کنتراست استاتیک، ملاک نوردهی هر نقطه در یک فریم ثابت بوده و در کنتراست دینامیک نیز ملاک نوردهی هر نقطه در فریم های متوالی است و به طورکلی می‌توان گفت که این پارامتر، مهم ترین ملاک سنجش رنگ در انواع صفحه نمایش، به شمار می‌رود.

 

راهنمای خرید مانیتور خانگی، اداری و گیمینگ

زمان پاسخدهی

زمان پاسخدهی یا Response Time، به مدت زمان تغییر یک رنگ به رنگ دیگر گفته شده و به طور معمول معیار سنجش این مدت زمان، برای رنگ خاکستری، به‌شمارمی‌رود. به اصطلاح به این شرایط تغییر رنگ، حالت GTG (تغییر رنگ خاکستری به خاکستری) گفته‌می‌شود و هر چه این مدت زمان کمتر باشد، مدت زمان تغییر رنگ کمتر بوده و تصاویر به صورت واضح‌تر به نمایش درخواهندآمد. در خصوص مدت زمان تغییر رنگ ها نیز ملاک و معیار مشخصی وجودندارد و شرکت‌های تولیدکننده، حتی به نادرستی اقدام به بیان یک عدد (به عنوان مثال 2 میلی ثانیه) می کنند که در بسیاری از موارد نیز با واقعیت تفاوت‌دارد.

در بحث زمان پاسخ‌دهی باید برگ برنده را در خرید مانیتور، از آن نوع پنل TN دانست که عملکرد بسیار سریع تری را نسبت به سایر انواع پنل ارائه می دهند. به همین دلیل است که مانیتورهای دارای پنل TN را برای کاربرد گیمینگ، مناسب می‌دانند و به این ترتیب سایر انواع پنل برای کاربردهای خاص خود مناسب هستند. در نتیجه برای خریداری یک صفحه‌نمایش و بر اساس پارامتر های ارائه شده در راهنمای خرید مانیتور، باید به Response Time نیز اهمیت دهید. به‌طور کلی، کاربران خانگی و اداری نباید در خصوص این پارامتر نگرانی از خود نشان دهند و این موضوع بیشتر برای گیمرها، اهمیت‌دارد.

 

نتیجه گیری

در بازار به نسبت محدود انواع صفحه نمایش و جولان برند های گران قیمتی که امکانات مشابه و حتی محدودتری نسبت به دو مدل مانیتور یونیوو ارائه می دهند، کاربران می توانند با حمایت از تولید داخلی، اقدام به خرید کالای با کیفیت و کارآمد کنند. محصولاتی که تولید آنها سبب اشتغال جوانان ایرانی و جلوگیری از خروج ارز از کشور می شوند و در نهایت امکانات بسیار مناسب در دسترس کاربران قرار می گیرد. دو مدل صفحه نمایش Univo UM22800 و Univo UM24700 با در اختیار داشتن امکاناتی نظیر پنل TN ساخت برند BOE (تامین کننده پنل های TN سامسونگ)، بلندگوهای با کیفیت استریو، رنگ بندی زیبا، طراحی بدنه جذاب و دارای پنل بدون حاشیه به همراه قیمت بسیار مناسب و رقابتی می توانند به عنوان بهترین گزینه برای مصارف سازمانی، اداری و خانگی انتخاب شوند. از سوی دیگر وجود گارانتی معتبر شرکت بهین تکنولوژی که یک مجموعه با سابقه بیش از 28 سال در زمینه سخت افزار و فناوری اطلاعات به شمار می رود، خیال شما را از نظر خدمات پس از فروش و کیفیت خدمات آسوده می سازد.

 


خرید مانیتور ایرانی یونیوو

برای کسب  اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  مانند مینی پی سی، آل این وان، مانیتور و زیرو کلاینت از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.