دستیار صنعت گران Lifebook E-780

دستیار صنعت گران  Lifebook E-780
زمان مطالعه: 4 دقیقه

لپ‌تاپ فوجیتسو Life Book E780 برای افراد حرفه‌ای و کسانی که به نوت‌بوکی قدرتمند، پر سرعت و با رزولوشن نمایشگر زیاد احتیاج دارند ساخته شده است. در عین حال این لپ‌تاپ حمل و نقل نسبتا آسانی نیز دارد. این لپ‌تاپ خوش ساخت می‌باشد و از ویژگی‌های امنیتی و اتصالاتی بسیار عالی برخوردار است. با این حال با لپ‌تاپی بسیار با کیفیت و قدرتمند، ساخت آلمان مواجه هستیم که با پردازنده‌ی Corei 5 2.53GHz به خوبی از پس هر وظیفه‌ای بر می‌آید. فوجیتسو E780 نوت‌بوکی با نمایشگر 15.6 اینچی می‌باشد و به خوبی می‌تواند جایگزین رایانه‌ی خانگی نیز بشود.
 مشخصات کلی :
 لپ تاپ نوع معمولی – وزن 2.75 کیلوگرم – ساخت آلمان
 پردازنده: Intel Core i5 2.53 GHz – Cache 3 MB – BUS 1066 MHz
 حافظه: 4 GB DDR3
 هارد دیسک: 500 Gb
 کارت گرافیک: Nvidia Geforce GT 330M 1024 MB UpTo 3096 MB
 صفحه نمایش: 15.6 Bright LED
 امکانات: DVD-RW – مودم داخلی – بلوتوث داخلی – Card Reader – Finger Print – LAN – WiFi – iLink – HDMI – Serial Port
 سایر مشخصات: باتری 6 سلولی – DOS
 
 ویژگی‌ها و عملکرد
 قلب Life Book E780 یک پردازنده‌ی Intel Corei 5 2.53GHz می‌باشد. شما بر روی این لپ‌تاپ حافظه‌ی رم 4 گیگابایتی DDR3 SDRAM و گرافیک مستقل Nvidia Geforce GT 330M را خواهید داشت. درضمن هارد دیسک 500 گیگابایتی 5400rpm نیز موجود می‌باشد. با چنین امکاناتی می‌بینیم که E780 بسیار قدرتمندتر از حد نیاز برای اجرای بدون اشکال برنامه‌های روزمره مانند Office می‌باشد البته این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند وظایف سنگین‌تری چون انواع ویرایش تصاویر و ویدیوها را انجام دهد. این را نیز بگوییم که رم 4 گیگابایتی آن از طریق دو Slot یا شیار مهیا شده است که از زیر لپ‌تاپ به سادگی قابل دسترسی هستند. هارد دیسک 500 گیگابایتی E780 مجهز به Shock Sensor (حسگر ضربه) می‌باشد. کار این حسگرها این است که هرگاه توسط سنسورهای ضربه یا Shock Sensors حرکات لپ‌تاپ زیادی تشخیص داده شود؛ هدهای هارد دیسک دست از کار می‌کشند و به کنار می‌روند تا هارد صدمه نبیند. اگر شما Shock Sensor را بر روی مود High قرار دهید، حتی تکان‌های بسیار ملایم‌تر هم باعث دست از کار کشیدن هدها می‌شوند. بنابراین اگر در حال تماشای فیلم از روی هارد دیسک بودید و تکان شدیدی به لپ‌تاپ وارد شد دیدن ویدیو دچار وقفه می‌شود.
 
 کیفیت نمایشگر
 با چنین پردازنده‌ی قدرتمند و نمایشگر Full HD 1080 × 1920 پیکسلی، مولتی تسکینگ یا انجام چند وظیفه با هم بسیار ساده شده است. شما می‌توانید به راحتی چهار برنامه را به صورت همزمان باز کنید و آن‌ها بدون هیچ وقفه‌ای به نرمی و آسانی اجرا شوند. درضمن به دلیل داشتن چنین نمایشگر بزرگی می‌توانید پنجره‌های آن‌ها را در کنار هم بچینید و به راحتی تمامی آن‌ها را همزمان مشاهده نمایید. اگر کار شما با موسیقی و ویدیو است حتما از روشنایی زیاد نمایشگر و سطح مات ضد بازتاب آن خرسند خواهید شد. نور پنجره یا لامپ نمی‌تواند مزاحم شما بشود و دید از زاویه‌ی آن نیز بسیار عالی است. در کل نمایشگر E780 یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپی است که تا به حال دیده‌ایم.
 
 طراحی پایه
 با اینکه نمایشگر از نوع واید و با قدر نسبت 16:9 می‌باشد، ولی Life Book E780 به اندازه‌ی یک لپ‌تاپ با نمایشگر 16:10 بزرگ است. طول آن 37 سانتی‌متر و عرض آن 25.5 سانتی‌متر می‌باشد. ساختار بسیار مستحکمی دارد و در هنگامی که آن را بلند می‌کنید استحکام احساس می‌شود. لولاها به خوبی و به محکمی نمایشگر را بر سر جای خود نگه می‌دارند. هرچند که Bounce یا حالت فنری بودن شاسی صفحه کلید در هنگام تایپ کردن احساس می‌شود و پس از مدتی باید به آن عادت می‌کنید. کلیدها عمق خوبی دارند و به خوبی عمل می‌کنند. هرچند که به نظر کمی سفت می‌آیند و پس از مدتی در می‌یابید که با فشاری بیشتر از حد نرمال در حال تایپ کردن با آن‌ها هستید. صفحه کلید از نوع Spill Proof می‌باشد، پس اگر در هنگام کار کردن لیوان چای شما بر روی صفحه کلید ریخت نگران نباشید، فقط کافی است که لپ‌تاپ را خاموش کنید و سپس برعکس کنید تا همه‌ی مایع خارج شود. سپس منتظر بمانید تا کاملا خشک شود و بعدا دوباره آن را روشن کنید.
 تاچ پد این لپ‌تاپ کمی کوچک می‌باشد و در بین آن فضای خالی استراحت مچ همچون جزیره‌ای کوچک می‌نماید. دو جفت کلید راست و چپ کلیک یک ردیف در بالای تاچ پد و یک ردیف در پایین آن دارد. کلیدهای بالا برای عملکرد با هدایتگر کوچک وسط صفحه کلید در نظر گرفته شده‌اند که می‌تواند به جای تاچ پد به عنوان ماوس استفاده شود. در بین دو کلید پایینی حسگر تشخیص دهنده‌ی اثر انگشت قرار دارد. ابعاد تاچ پد تنها 3.8 × 6.1 سانتی‌متر می‌باشد ولی عملکرد بسیار نرم و دقیقی دارد. از Gesture‌های زیادی پشتیبانی نمی‌کند. شما فقط می‌توانید در یک برنامه‌ی Photo Viewer یا صفحه‌ی وب با عمل Pinching زوم کنید یا با عمل Flick دو انگشتی Back یا Forward را انجام بدهید. از کناره‌ی سمت راست آن نیز می‌توانید برای اسکرول کردن در یک صفحه وب استفاده کنید. درضمن نمایشگر در حالت بسته بودن دارای قفل می‌باشد و به قسمت بدنه با یک قفل متصل می‌شود تا از باز شدن جلوگیری کند.
 
 پورت‌ها و شیارها
 در کناره‌های E780 پورت‌ها و شیارهای متعددی دیده می‌شود. آن‌ها شامل 4 پورت USB 2.0، پورت VGA, Gigabit Ethernet، مودم Dial Up 56Kbps، پورت FireWire یا 1394 و پورت HDMI می‌شوند. البته پورت‌های Audio نیز موجود می‌باشند. خوشبختانه eSATA نیز دیده می‌شود. دو شیار هم در کناره برای ExpressCard/54 و PC Card دیده می‌شود. همچنین می‌توانید 802.11n Dual-Band Wi-Fi, Bluetooth, یک Smartcard Reader, یک SD Card Slot و یک Webcamکه کمی خارج از مرکز قرار داده شده را نیز بیابید. برای سبک‌تر شدن و یا برای جایگزینی باتری اضافه DVD درایو این لپ‌تاپ قابلیت در آمدن از جای خود را دارد و به جای آن می‌توان از بسته‌ی کاهش وزن یا باتری اضافه استفاده کرد.
 
 امنیت
 بحث امنیت در این لپ‌تاپ اول از حسگر اثر انگشت شروع می‌شود. از نرم‌افزار OmniPass بهره می‌برد که بوسیله‌ی آن می‌توانید نام وب‌سایت‌های مورد علاقه و پر بازدید خود را وارد کنید و فقط با لمس انگشت وارد آن‌ها شوید. اسکن اثر انگشت خیلی دقیق و سریع انجام می‌گیرد. ما هر بار به راحتی و بدون هیچ مشکلی وارد شدیم.
 
 شکی در این نیست که با لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمندی روبرو هستیم. قیمت آن نیز نسبت به کیفیت و امکاناتی که ارایه می‌دهد مناسب است. اشکالاتی که می‌توان از آن گرفت جزئی می‌باشند. مثلا اگر کلیدها نرم‌تر بودند بهتر بود یا Kensington Lock در کناره‌ی سمت راست کمی بد جا می‌باشد. ولی در کل مرغوبیت ساخت، عملکرد، نمایشگر بزرگ HD و امکانات اتصالی آن را بسیار می‌پسندیم.
 
 نقاط قوت :
 کیفیت، مرغوبیت و استحکام زیاد ساخت بدنه
 نمایشگر Full HD بزرگ، روشن، با کیفیت و دید از زاویه‌ی عالی
 تاچ پد، صفحه کلید و قسمت استراحت مچ آرگونومیک
 امکانات بسیار عالی از نظر پورت‌ها و اتصال به شبکه
 امکانات سخت‌افزاری درونی عالی و در نتیجه Performance یا عملکرد بالا
 صفحه کلید Spill Proof و DVD درایو قابل جداسازی برای جایگزینی باتری اضافی و یا بسته‌ی کاهش وزن
 
 A.memari

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.